دکتر حسن روحانی روز گذشته در مراسم بزرگداشت مقام معلم و نکوداشت یکصدسال تربیت معلم در ایران، ضمن گرامیداشت مقام معلم، در مورد مسائل آموزشی کشور نکاتی را یادآور شد، یکی از این نکات بحث آموزش زبان و سواد مکالمه در مدارس بود.او خطاب به معلمان و مسئولان آموزشی گفت: «بسیار مهم است که وقتی فردی از دبیرستان فارغالتحصیل میشود با چه ظرفیت و بهرهای وارد جامعه میشود و تا چه اندازه مهارت دارد. وقتی دانشآموز در مدارس و دبیرستانها زبان خارجی یاد میگیرد آیا قادر است به اندازه دو دقیقه و دو جمله به این زبانها صحبت کند و باید پرسید که این چه سبک تعلیم و تربیت است که از ابتدا با گرامر یا خواندن متون شروع میکنند؟ آیا مادر برای آموزش زبان به فرزند با گرامر شروع میکند؟ زبان از لسان و حرف زدن شروع میشود و فرد ابتدا باید خوب یاد بگیرد، سخن بگوید و سپس گرامر را به سادگی یاد خواهد گرفت. نحوه آموزش در کشور باید متحول شود و ضرورت این مهم آن است که توسط مدیران و معلمان ماهر صورت پذیرد، ما به تحولی نوین با توجه بهسال رونق تولید و مهارت نیاز داریم.»
اینکه چرا با وجود نزدیک به شش سال آموزش زبانهایی مانند انگلیسی و عربی باز هم دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه قادر به مکالمه به این زبان ها نیستند، موضوعی است که برای بسیاری از مردم عادی هم جای سوال دارد. سوالی که کارشناسان در گفت وگو با «شهروند» سعی کردند به آن جواب بدهند.