... و اما روایت پنجم!
 

 

سعید اصغرزاده معاون سردبیر

دیدار رئیس‌جمهوری با فعالان سیاسی در ابتدای هفته و سخنانی که ردوبدل شد، می‌توانست با شیوه‌های متعددی به سمع و نظر مردم برسد. بعید به نظر می‌رسید که اسرار مگویی گفته شود، چراکه از هیچ‌کس تعهدی گرفته نشده که چیزی از جلسه نگوید! شاید همیشه این نقد به صداوسیما وارد بود که از پوشش خبری فعالیت‌های رئیس‌جمهوری و دولت پرهیز می‌کند یا منع می‌شود، اما حالا با وجود شبکه‌های اجتماعی و اهرم‌های متعدد خبری می‌شد که مردم را هم در این وفاق و همدلی چینش‌شده شریک کرد. اینجا دیگر متولی ارسال فراگیر خبر، صداوسیما نیست، بلکه خودمانیم. شاید حتی می‌توانست بخشی از جلسه یا تمام آن به صورت لایو در اینستاگرام نمایش داده شود، ویدیوهایی می‌توانست تهیه شود یا حتی سایت ریاست‌جمهوری  می‌توانست قدری بیشتر از گزیده کلیشه‌ای سخنان رئیس‌جمهوری در ابتدای جلسه، اطلاعاتی را منتشر ‌کند. اما متاسفانه موضوع اطلاع‌رسانی بهنگام، مشارکتی و تعاملی همواره در حوزه‌های دولتی مغفول مانده و در عین حال مخالفان و منتقدان بیشترین بهره را از آن می‌برند. رفتار دولتیان قبلی را در اطلاع‌رسانی و شانتاژ خبری ببینید، حتی یک ثانیه را هم از دست نمی‌دهند!
حالا با گذشت از آن جلسه، آرام‌آرام یا حقایق و آمار و ارقام جدیدی را می‌شنویم یا نقد و تحلیل‌هایی که سبب می‌شود پیگیر ماجرای آن جلسه باشیم و اما هر کسی از ظن خود روایتی را بیان می‌کند، با آن‌که مادر تمام روایت‌ها می‌توانست بهترین روایت را در دسترس قرار دهد و نداد! نمونه‌اش همین که پرداخت ۳۰‌هزار‌میلیارد بدهی موسسات غیرمجاز، حکم یک قاضی بوده که از جیب ما برداشته شده است!
پنج روایت متفاوت زیر تاکیدی است بر این مدعا که ‌ای کاش رسانه‌ای‌های تدبیر و امید مشاوره‌ای بدهند و دستی بجنبانند:  
1- وزیر سابق کار: آن چیزی که در ذهن رئیس‌جمهوری بود، گفت‌وگوی متقابل دو گروه مهم و موثر سیاسی است. همچنین بیان مشکلات از زبان رئیس‌جمهوری که به نظر من این اتفاق به خوبی افتاد.
2- محمدرضا باهنر: حدود 60 کنشگر که میان آنها بیشتر چهره‌های سیاسی دیده می‌شد تا حزبی با رئیس‌جمهوری دیدار کردند. این دیدار «نه بد و نه مفید بود»، چون در عمل این دیدارها به کاری سنتی و سالیانه مبدل شده است که رئیس‌جمهوری با دعوت از فعالان سیاسی برای ضیافت افطار با آنها گفت‌وگو می‌کند.

 3- آذر منصوری: رئیس‌جمهوری تاكيد كرد ما نباید تصور کنیم که کشور با این حجم از مشکلات در غیبت مردم قابل اداره‌کردن است. روحاني اشاره كرد كه نصف اختياراتي كه بايد دست دولت باشد، نيست.
4-حمیدرضا جلایی‌پور: روحانی در مراسم افطاری گفت اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۹ بار از من تقاضای ملاقات کرد، ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت‌. صداوسیما اختیارش با خودش است، ولی خرجش را دولت می‌دهد. پرداخت ۳۰‌هزار‌میلیارد بدهی موسسات غیرمجاز، حکم یک قاضی بود.
5- یک کانال دلواپس: اسامی زیر را به خاطر بسپارید:  ... نوبت شفاف‌سازی اصولگرانماهاست که برای دیدار با چنین رئیس‌جمهوری... بی‌تابند! جهت اطلاع مردم، اصولگرایان حاضر در دیدار فوق عبارتند از: غلامعلی حدادعادل عضو هیأت رئیسه جمنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت، غلامرضا مصباحی‌مقدم و سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز، اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، سیدشهاب‌الدین صدر دبیرکل حزب پیشرفت و رفاه و عدالت، حسین مظفر از افراد رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در ‌سال 92 و محمدحسن غفوری‌فرد دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162401/-و-اما-روایت-پنجم!