قوانین رسانه‌ای برای اینفلوئنسرها جوابگو نیست
 
چرا شاخ‌های اینستاگرامی در دانمارک محدود می‌شوند؟
 

 

پس از آن‌که یکی از اینفلوئنسرهای معروف در اینستاگرام پیام خودکشی خود را به صورت آنلاین منتشر کرد، دانمارک به فکر اعمال قوانینی برای این افراد افتاده است. «فی لارسن» که در اینستاگرام بیش از 336‌هزار فالوور دارد، متنی را بر روی صفحه خود منتشر کرد.
این متن به مدت دو روز بر روی صفحه او بود تا این‌که خانواده‌اش آن را حذف کردند. خانواده او در یک پست اینستاگرامی در حالی خبر خودکشی او را تأیید کرده‌اند که خانم لارسن در بیمارستان و تحت ریکاوری قرار داشت.
وزیر کودکان و آموزش‌وپرورش گفته است که اینفلوئنسرها باید مسئولیت چیزهایی که می‌نویسند را داشته باشند و هر چیزی را پُست نکنند.
برخی از استانداردها
پیام خودکشی لارسن در اینستاگرام بیش از 30‌هزار لایک و 8‌هزار کامنت داشت و همین مسأله باعث شد تا مقامات دانمارک به این فکر بیفتند که مقرراتی را برای تحت نظر قراردادن محتوای منتشرشده از سوی اینفلوئنسرها ایجاد کنند. خانم پرنیل روزنکرانتز، وزیر کودکان و آموزش‌وپرورش به بی‌بی‌سی گفته است که دولت می‌خواهد تا اینفلوئنسرها را نسبت به محتوایی که به اشتراک می‌گذارند، مسئولیت‌پذیر کند و این کار را در راستای استانداردهای رسانه‌های قدیمی انجام می‌دهد.
او گفته است: «وقتی تعداد قابل توجهی از مردم شما را در شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند، شما به همان اندازه مسئول چیزهایی که می‌نویسید، هستید که وقتی در روزنامه و مجله مطلب منتشر می‌کنید؛ مثلا استانداردهای اخلاقی رسانه‌های دانمارکی به شما اجازه انتشار مطالبی برای خودکشی نمی‌دهند. ما می‌خواهیم این استانداردها برای شبکه‌های اجتماعی نیز اعمال شوند.»
طبق قوانین جدید پیشنهادی، اگر یک اینفلوئنسر پستی را منتشر کند که قوانین مطبوعاتی و رسانه‌ای را نقض می‌کند، پست او حذف می‌شود. همچنین اینفلوئنسرهایی که تعداد قابل توجه و مشخصی از فالوورها را داشته باشند، باید مدیرانی را برای اداره حساب کاربری‌شان داشته باشند.
خانم روزنکرانتز گفته است: «در مورد همین خانمی که پیام خودکشی منتشر کرده، وقتی ما با خانواده‌اش صحبت می‌کردیم، متوجه شدیم که آنها دو روز تمام تلاش می‌کردند تا این پیام را حذف کنند اما موفق نمی‌شدند؛ چراکه هیچ‌کسی جز خود او به حساب کاربری‌اش دسترسی نداشته است. ما می‌خواهیم که این افراد مسئولیت محتوای منتشرشده خود را داشته باشند و مدیرانی باشند که بتوانند پست‌ها و پیام‌های نامناسب را حذف کنند.» او اضافه کرده است: «ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رسانه‌های جمعی تغییر کرده‌اند و بنابراین قوانین و استانداردهای حاکم بر آنها نیز باید تغییر کند و بر آنها اعمال شود. گر چه این رسانه‌ها متفاوت از رسانه‌های قدیمی هستند اما قوانین اخلاقی ثابتی بر آنها حاکم است.»
ما به محدودیت‌هایی احتیاج داریم
سارا لوئیس کریستیانسن یک وبلاگ‌نویس معروف در دانمارک است که بیش از 128‌هزار فالوور در اینستاگرام دارد. او به بی‌بی‌سی گفته است که اینفلوئنسرها باید شیوه جدیدی را دنبال کنند. سارا کریستیانسن گفته است: «موضوع اینفلوئنسرها و بلاگرها موضوعی کاملا جدید است. کار آنها هنوز به‌ عنوان یک بیزینس واقعی پذیرفته نشده است و من فکر می‌کنم که به همین دلیل توجه کافی به این مسأله نمی‌شود. همچنین مسئولیت کافی نسبت به کار آنها و همه فالوورهایشان وجود ندارد.»  من خودم بیش از 10‌سال است که وبلاگ دارم و دوست ندارم که محدودیتی برای ابراز تفکراتم وجود داشته باشد اما من می‌خواهم که محدودیت‌هایی وجود داشته باشد تا بتوانیم از اینفلوئنسرها حفاظت کنیم؛ چراکه برخی از آنها بسیار جوان هستند و گاهی چیزهای بدی را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.»  کریستیانسن می‌گوید که شما نمی‌توانید وبلاگ‌نویسی را با روزنامه‌نویسی مقایسه کنید بنابراین «شما باید مقررات کاملا جدیدی را برای وبلاگ‌ها و شبکه‌های مجازی ایجاد کنید» و راه‌های محافظت از وبلاگ‌نویس‌ها و فالوورهای آنها را تحلیل و بررسی کنید.
به گفته سارا کریستیانسن، قوانین رسانه‌ای برای اینفلوئنسرها «جوابگو نیست» و نیازمند تبعات و مسئولیت‌های این اقدامات آنلاین هستیم: «باید اقدامی صورت بگیرد. شاید این اولین گام برای درک این مسأله باشد که رفتارهای آنلاین باید به رسمیت شناخته شوند.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/166834/چرا-شاخ‌های-اینستاگرامی- در-دانمارک-محدود-می‌شوند؟