وزارت صنعت سه نوع خدمات معاملاتی را دیجیتال کرد
 
سه سامانه ملی برای خرید و فروش آنلاین
 

 

شهروند|  رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز از سه سامانه ملی برای خرید و فروش و معاملات رونمایی کرد. یکی از این سه سامانه، سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک است. در این سامانه شما می‌توانید از معتبر بودن فروشگاه‌های آنلاین و خدمات‌شان مطمئن یا متوجه شوید که آیا درگاه پرداخت پول‌شان معتبر است و احیانا اطلاعات کارت شما را سرقت نمی‌کند؟ از مجاز بودن خرید و فروش کالاهای خاص مطمئن شوید و ...
خوب است بدانید که براساس اعلام پلیس فتا چیزی حدود 70‌درصد جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی از کارت‌های بانکی است و حالا ایجاد این سامانه می‌تواند به بسیاری از مشتریان کمک کند که اصالت هویت فروشندگان اینترنتی و شماره حساب‌هایشان را تشخیص دهند.
سامانه دومی که رونمایی شده است، سامانه ثبت‌نام غیرحضوری گواهی امضای الکترونیک است. در قرن بیست و یکم تجارت سنتی کم‌کم درحال منسوخ شدن است و شما برای ثبت امضا در معاملات‌تان، خیلی راحت می‌توانید این کار را با امضای الکترونیک انجام دهید. تا پیش از این شرکت‌هایی وجود داشت که هم برای شما امضای الکترونیک طراحی می‌کرد و هم با پروسه‌هایی مانند رفتن به محضر و احراز هویت‌تان با اسناد رسمی می‌توانستید این امضا را ثبت و البته دستگاه‌هایی به نام توکن خریداری کنید تا برای استفاده از این امضا به شما رمز ورود یک‌بار مصرف بدهد. حالا اما این مسأله را وزارت صنعت حل کرده است و شما با سامانه جدید می‌توانید به صورت غیرحضوری امضایتان را ثبت و از آن در معاملات‌تان استفاده کنید.
سامانه سوم، سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات  است. در این سامانه قیمت منطقی صد قلم کالای اساسی اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم اسیر قیمت‌سازی‌های فضای مجازی نشوند. البته آن چیزی که مدیران وزارت صنعت می‌گویند این است که این سامانه قرار نیست نظارت مستقیمی روی بازار انجام دهد و قیمت‌ها فقط با هدف اطلاع‌رسانی اعلام می‌شود تا مردم متوجه باشند که چه کالایی را گران می‌خرند.
در این سامانه قیمت کالاهای پرمصرف مردم به صورت قیمت مصوب و هم به صورت قیمت خوداظهاری که تولیدکنندگان به وزارت صنعت ارایه دادند، آورده شده است. البته فاصله این قیمت‌ها با قیمت‌های بازار تقریبا زیاد است و به نظر می‌رسد که زیاد به حال مردم مفید نباشد.
در 124.ir یا همان تعرفه قیمت کالاهای اساسی قیمت  لوازم خانگی به این شکل است: یخچال فريزر مدل 34 نوفراست آب‌سردكن برد عمودي LCD درب تخت مدل A چرمي سفيد ES34 (جديد) با احتساب ماليات بر ارزش افزوده دستگاه، 4‌میلیون و 700‌هزار تومان قیمت دارد، در صورتی که در بازار آزاد قیمت همین مدل یخچال از 4‌میلیون و 950 هزار تومان آغاز  شده و تا 5‌میلیون و 480‌هزار تومان ادامه دارد. البته این تعرفه قیمتی در بخش قیمت‌های خوداظهاری آمده بود و در بخش‌های دیگری چون قیمت مصوب کالا و خدمات، قیمت شیر یک لیتری با 3‌درصد چربی 5‌هزار تومان است در صورتی که در فروشگاه‌های اینترنتی این قیمت از 5‌هزار و 200 تومان شروع می‌شود و تا 6‌هزار و 600 تومان ادامه دارد.  قیمت شکر بسته‌بندی شده 1000گرمی هم در این سایت 4‌هزار و400 تومان است، در صورتی که در بازار آزاد  7هزار و 500 تومان است.
حسین ابراهیمی، رئیس انجمن  ملی حمایت از مصرف‌کنندگان درباره راه‌اندازی سامانه اعلام قیمت کالاهای اساسی به «شهروند» می‌گوید: «اطلاع داشتن مردم از قیمت‌های منطقی بهتر از اطلاع نداشتن‌شان است، حتی اگر این سامانه‌ها هدفشان نظارت مستقیم نباشد.
راه‌اندازی این سامانه‌ها با هدف خبر از آخرین وضع بازار بوده و برای اطلاع‌رسانی مردم صورت گرفته است تا مردم با اطلاع از قیمت کالاهای  اساسی کلاه سرشان نرود و در صورت مشاهده قیمت‌های چند برابری خرید نکنند یا در غیر این‌صورت گزارش دهند یا با تحقیق و قیمت‌های مناسب‌تری کالاهای اساسی مورد نیاز خود را
خریداری کنند.»
او تأکید می‌کند: «این‌که مردم بدانند کجا و چه قیمتی گرانفروشی است، می‌تواند به آنها کمک کند که در مواجهه با قیمت‌های تخیلی، به دنبال احقاق حق خود از طریق سازمان‌های نظارتی باشند یا به‌عنوان مثال فاکتورهای خرید معتبر بگیرند تا بتوانند براساس آن خسارات گرانفروشی را دریافت کنند.»
برای دسترسی به این سه سامانه می‌توانید به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کنید که در سایت وزارت صنعت و سازمان تجارت الکترونیک موجود است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/167607/سه-سامانه-ملی-برای-خرید-و-فروش-آنلاین