لیگ برتر نوزدهم از امروز با مشکلات فراوان آغاز می‌شود
 
استارت هیجان با فوتبال ایرانی
 

 

شهروند| حدود 100روز بعد از پایان لیگ هجدهم، بالاخره انتظارها برای دیدن دوباره بازی‌های لیگ ایران عصر امروز به پایان می‌رسد. لیگ نوزدهم امروز با برگزاری دیدار پرسپولیس و پارس‌جنوبی جم در ورزشگاه آزادی رسما آغاز می‌شود تا تب فوتبال در ایران حداقل برای 9ماه آینده داغ بماند. البته که در آستانه شروع لیگ خبرهای خوبی از وضع استادیوم‌ها و برخی از تیم‌ها به گوش نمی‌رسد، اما به ‌هرحال 16 تیمی که خودشان را در چندماه اخیر آماده کرده‌اند، امروز و فردا در خط استارت قرار می‌گیرند. شاید همه آنها برای دستیابی به جام نوزدهم یورش نبرند، اما هرکدام اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند؛ برخی برای قهرمانی، برخی کسب سهمیه و برخی هم برای سقوط‌نکردن!
تازه‌واردهای لیگ جذاب‌تر از همیشه
بدون شک تغییرات روی نیمکت 3 تیم مدعی استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی را می‌توان مهمترین اتفاق در شروع لیگ نوزدهم دانست. دیگر خبری از وینفرد شفر، برانکو ایوانکوویچ و جورج لیکنز نیست. حالا به جای آنها آندره‌آ استراماچونی، گابریل کالدرون و مصطفی دنیزلی هدایت سرخ‌های تهران و تبریز و آبی‌های پایتخت را برعهده گرفته‌اند. جدا از این 3 مربی تازه‌وارد، بازگشت وینکو بگوویچ با گل‌گهر سیرجان به لیگ برتر را بعد از سالیان طولانی می‌توان جزو اتفاقات ویژه دانست. همچنین می‌توان به بازگشت دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات نفت آبادان به لیگ ایران اشاره کرد. در میان بازیکنان هم، خیلی از بازیکنان خارجی که توسط تیم‌های مختلف جذب شدند، برای اولین‌بار حضور در لیگ ایران را تجربه می‌کنند. میلیچ و دیاباته از استقلال و جونیور از پرسپولیس را می‌توان جزو این دسته از بازیکنان قرار داد.
بازهم 5 ضلعی قهرمانی؟
حتما یادتان هست که در لیگ هجدهم تقریبا از نیم‌فصل 5 تیم پرسپولیس، استقلال، تراکتور، پدیده و سپاهان خودشان را از بقیه جدا کرده بودند و مدعیان قهرمانی لقب گرفتند. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای برای این 5 تیم رخ ندهد، احتمالا آنها بازهم مدعیان لیگ نوزدهم لقب می‌گیرند. پدیده که حالا به شهر خودرو تغییرنام داده، با حفظ یحیی گل‌محمدی و جذب بازیکنانی همچون مهدی رحمتی، سروش رفیعی و روح‌الله باقری حتی می‌توان بیش از فصل قبل پیش برود و جزو مدعیان جدی قهرمانی تا هفته آخر قرار بگیرد. سپاهان که خودش را حسابی با امیر قلعه‌نویی تجهیز کرده تا به دوران قهرمانی پرسپولیس پایان دهد. استقلال با وجود تغییرات زیاد به مربی ایتالیایی مشهور خود دل بسته است. تراکتور هم با روی کارآمدن مصطفی دنیزلی و حفظ ستاره‌های ملی‌پوش خود به اولین قهرمانی امیدوار است. درنهایت هم پرسپولیس با حفظ و تقویت تیمش با یک مربی جدید هم امیدوار است به روند قهرمانی‌های خود ادامه دهد.
ویلموتس، انگیزه جدید برای بازیکنان
تغییر سرمربی تیم‌ملی می‌تواند یک انگیزه مضاعف برای بازیکنان لیگ برتری باشد. شاید کی‌روش هم روی لیگ تا حدودی نظارت داشت، اما کمتر بازیکن جدیدی می‌توانست وارد تفکرات این مربی پرتغالی شود. مارک ویلموتس با این‌که در چند بازی اخیر بعد از ورودش با همان بازیکنان قبلی تیم‌ملی را به میدان فرستاده، اما قطعا نظارت او روی لیگ می‌تواند تغییرات اساسی در لیست تیم‌ملی ایجاد کند. این مربی بلژیکی چند روز قبل از شروع لیگ خطاب به بازیکنان پیامی منتشر کرد که ریزبینانه عملکرد آنها را رصد می‌کند. بدون‌ شک ستاره‌های لیگ نوزدهم می‌توانند بخش اعظمی از لیست آینده ویلموتس را پر کنند.

استارت لیگ 19 زیر سایه حواشی
حتی ورزشگاه آزادی هم آماده نیست!

در شماره دیروز هم نوشتیم که در آستانه شروع لیگ نوزدهم اکثر باشگاه‌ها با مشکلات عجیبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دیروز هم این اتفاقات ادامه داشت و به نظر می‌رسد تا چندساعت قبل از آغاز رسمی لیگ برتر هم خیلی از مسائل بلاتکلیف باشند! همین مسائل حاشیه‌ای باعث شده تا شروع لیگ نوزدهم زیر سایه حواشی باشد و کمتر کسی به مسائل فنی دقت کند. از اتفاقات عجیبی که روز گذشته رخ داد، می‌توان به غیبت مسئولان و سرمربی پارس‌جنوبی در جلسه هماهنگی و نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس اشاره کرد. این تیم که از مشکلات مالی رنج می‌برد، بعد از شایعات فراوان بالاخره عصر دیروز به اردو رفت تا حضورش در بازی افتتاحیه لیگ قطعی شود. نکته عجیب‌تر اما در جلسه هماهنگی پیش از این بازی رخ داد؛ جایی که تصمیم‌گیری شد تنها 26‌هزار بلیت برای بازی افتتاحیه لیگ به فروش برسد. گویا طبقه دوم ورزشگاه آزادی هم طبق استانداردهای مدنظر سازمان لیگ آماده نشده و فعلا نمی‌تواند میزبان تماشاگران باشد.
بلاتکلیفی در استان‌های دیگر هم ادامه‌دار بود؛ مثلا فولاد خوزستان در دقیقه90 توانست گیت‌های الکترونیکی را در ورودی‌های ورزشگاه شهدای فولاد نصب کند تا مجوز میزبانی را بعد از بازدید بامدادی سعید فتاحی بگیرد.
همچنین سازمان لیگ تا آخرین دقایق در برابر ثبت قرارداد تیم‌های بدهکار مقاومت کرد، اما به نظر می‌رسد مثل هر‌سال با ریش گروگذاشتن و پادرمیانی برخی مسئولان در دقیقه90 مجوز حضور تمام تیم‌های بدهکار در لیگ برتر صادر شده و بازی‌های هفته اول طبق برنامه برگزار می‌شود. دیروز هیأت‌های فوتبال استانی روز شلوغی را سپری کردند و خیلی از بازیکنان و مربیان جامانده قرارداد خود را به ثبت رساندند تا کارت بازی یا مربیگری آنها برای حضور در لیگ نوزدهم صادر شود. حالا همه چیز برای برگزاری لیگ نوزدهم آماده شده؛ اگرچه درنهایت سختگیری سازمان لیگ هم باعث نشد تا استانداردسازی ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها به صورت آماده صورت بگیرد.

برنامه هفته اول لیگ برتر
پنجشنبه ۳۱ مرداد
ساعت ۱۹:10: پرسپولیس- پارس‌جنوبی
ساعت ۱۹:45: گل‌گهر- نساجی
ساعت ۲۰:15: نفت مسجدسلیمان- تراکتور
ساعت ۲۰:15: ذوب‌‌آهن- سایپا
جمعه اول شهریور
ساعت ۱۸: ماشین‌سازی-  استقلال
ساعت ۱۹:10: پیکان- شهر خودرو
ساعت 15: 20: شاهین بوشهر- سپاهان  
ساعت 15: 20: فولاد- نفت آبادان

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/170156/استارت-هیجان-با-فوتبال-ایرانی