کلاس‌های آموزشی زبان چینی، روسی، فرانسوی و آلمانی در ایران رونقی ندارند
 
استقبال زبان‌آموزان از ترکی استانبولی
 

 

شهروند|  بازار کلاس‌های زبان این روزها داغ‌تر از همیشه است  تا آن‌جا که فعالان این بازار حتی به رشد قارچ‌‌گونه کلاس‌های زبان در تهران انتقاد دارند و می‌گویند هر کسی با یک متد «من‌درآوردی» وارد بازار آموزش زبان شده است و ادعا می‌کند سریع‌تر و ماندگارتر از بقیه آموزشگاه‌ها انگلیسی را به شاگردان‌شان می‌آموزد. حالا هزینه هر ترم کلاس آموزش زبان انگلیسی در تهران به 3 تا 4‌میلیون تومان هم  می‌رسد، البته کلاس‌های ویژه با اساتید چهره.
بعد از کلاس زبان انگلیسی، این روزها بازار آموزش زبان ترکی استانبولی هم داغ است. جالب است که ایرانی‌ها نه‌تنها بزرگترین خریداران املاک در ترکیه به شمار می‌آیند و بزرگترین گردشگران این کشور همسایه هستند که حالا بازار یادگیری زبان‌شان هم در تهران داغ شده است.
در این میان کلاس‌های زبان چینی هم اگرچه آنچنان متقاضیانی ندارد، اما آموزشگاه‌های زبان تهران می‌گویند تعداد شاگردان آنها بیشتر از گذشته شده است.
بازار زبان انگلیسی داغ‌تر از همیشه
با این‌که آموزش پنج زبان خارجی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گرفته، اما انگلیسی همچنان زبانِ غالب خارجی است که در مدارس ایران تدریس و آموزش داده می‌شود. زبان‌های آلمانی، فرانسه، اسپانیولی و روسی همراه با انگلیسی، پنج زبان مورد تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند و البته عربی هم در مدارس ایران آموزش داده می‌شود. حالا نمایندگان مجلس با استناد به این‌که آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزشگاه‌های آزاد زبان موفقیت کمتری داشته است، می‌گویند در طرحی خواستار حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس شده‌اند و البته برخی از آنها پیشنهاد داده‌اند زبان‌هایی مانند روسی و چینی در مدارس ایران آموزش داده شود.
 با این حال فعالان بازار آموزش زبان به «شهروند» می‌گویند آموزش خصوصی زبان انگلیسی بازار داغی دارد. آنها می‌گویند در چند‌سال اخیر متقاضیان آموزش زبان انگلیسی شاید حدود دوبرابر سال‌های گذشته شده‌اند، سن آموزش زبان پایین‌تر آمده است و شاگردان زیادی دارند که قبل از ورود به مدرسه متقاضی یادگیری زبان انگلیسی شده‌اند.
هزینه کلاس زبان انگلیسی چند؟
در حال حاضر هزینه آموزش زبان انگلیسی برای هر ترم در تهران حداقل بین 200 تا 250‌هزار تومان است و قیمت تا ترمی یک‌میلیون تومان برای کلاس‌های خصوصی می‌رسد. البته برخی اساتید خاص هم وجود دارند که این روزها در فضای مجازی چهره شده‌اند و مدعی هستند تکنیک‌های ابداعی برای آموزش زبان انگلیسی دارند.
یکی از این اساتید که در اینستاگرام نزدیک به 700‌هزار فالوور دارد، شهریه یک ترم آموزش زبان به روش ابداعی و گروهی را 3‌میلیون و  100هزار تومان تعیین کرده است که البته برای آموزش خصوصی هزینه به 4‌میلیون تومان می‌رسد.
اما هزینه کلاس‌های آموزش زبان‌های غیرانگلیسی، کمی بالاتر است. آموزشگاه‌های زبان درباره علت این تفاوت قیمت به کمبود اساتید این زبان‌ها و حتی کمبود منابع درسی و البته سفارش و واردات کتاب‌های درسی این زبان‌ها اشاره می‌کنند که روی قیمت‌ها تاثیرگذار است.
مدیر یکی از آموزشگاه‌های بزرگ زبان در تهران به «شهروند» می‌گوید: «یکی از دلایل پایین‌بودن متقاضی برای یادگیری سایر زبان‌ها این است که حتی در کشورهای روسیه، چین و... هم کنفرانس‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، یعنی فرانسوی‌‌ها و چینی‌‌ها هم انگلیسی‌شان خوب است. تقریبا می‌توان گفت در اغلب کشورهای دنیا زبان انگلیسی، زبان رایج است. ضمن این‌که برای مهاجرت هم اغلب کشورهای پیشرفته دنیا فقط مدارک آیلتس و تافل را قبول دارند.»
او ادامه می‌دهد: «البته مواردی وجود دارد که مثلا فردی زبان انگلیسی‌اش کامل است، اما چون می‌خواهد به کشوری دیگر مهاجرت کند، تصمیم می‌گیرد زبان آن کشور را هم در حد مکالمه‌های روزمره یاد بگیرد و به آموزشگاه‌های زبان مراجعه می‌کند.»
بازار داغ زبان ترکی استانبولی
در این میان زبان ترکی جزو کلاس‌هایی است که بعد از زبان انگلیسی در تهران متقاضیان بیشتری دارد، به همین علت تعداد کلاس‌هایی که زبان ترکی استانبولی را آموزش می‌دهند، بیشترند. زبان ترکی استانبولی دوره کوتاه‌تری دارد و فعالان این عرصه می‌گویند در مدت 18 ماه می‌توان زبان‌آموز را راه انداخت. هزینه کلاس‌های آموزش زبان ترکی استانبولی در هر ترم از 600‌هزار تومان به بالاست و تا 2‌میلیون تومان می‌رسد.
مربیان آموزش زبان ترکی استانبولی به «شهروند» می‌گویند: «بیشتر افرادی که به دنبال آموزش این زبان هستند، قصد مهاجرت به ترکیه را دارند.»
زبان سوم فرانسوی و آلمانی
یکی از موسسات آموزش زبان که تمرکز خود را روی زبان‌های غیر انگلیسی گذاشته و حتی دبیران منتخب خود را برای آموزش به کشورهای دیگر فرستاده است،
درباره تدریس زبان‌های دیگر در این آموزشگاه می‌گوید: «ما از معدود موسسات آموزش زبان هستیم که تمرکزمان را روی زبان‌های دیگر گذاشته‌ایم، علاوه بر زبان انگلیسی آموزش زبان‌هایی مثل آلمانی، فرانسوی، ترکی، ایتالیایی، چینی، اسپانیایی و عربی را هم در دستور کارمان قرار داده‌ایم.»
 او درباره این‌که به جز زبان انگلیسی چه زبان‌هایی متقاضی بیشتری دارند و آیا کلاس‌های این زبان‌ها برای تشکیل به حدنصاب می‌رسد یا نه، می‌گوید: «در حال حاضر زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی و فرانسوی بیشترین متقاضی را دارند. هر ماه چهار کلاس آلمانی، سه کلاس ترکی استانبولی و چهار کلاس فرانسوی برگزار می‌شود که همه آنها به حد نصاب می‌رسند و با 15 نفر تشکیل می‌شوند. حتی برخی از کلاس‌های ما برای ماه‌های بعد هم رزرو شده‌اند و این نشان می‌دهد اگر یک آموزشگاه به صورت حرفه‌ای شروع به آموزش زبان‌های دیگر کند، حتما می‌تواند متقاضی یادگیری این زبان‌ها را داشته باشد.»
مسئول این موسسه درباره این‌که چه کسانی بیشتر برای یادگیری زبان‌های متفرقه به این آموزشگاه مراجعه می‌کنند، می‌گوید:  «همه‌جور مشتری داریم. بعضی‌ها انگلیسی بلدند و می‌خواهند یک زبان دیگر یاد بگیرند و برخی هم قصد مهاجرت به این کشورها را دارند. البته ما از متقاضیان دلیل یادگیری زبان را نمی‌پرسیم.»
بیزینس‌من‌ها مشتری کلاس زبان چینی
کلاس‌های آموزش زبان چینی در ایران انگشت‌شمار است. تنها چند آموزشگاه در تهران و تک‌وتوکی در مشهد و اصفهان دوره‌های آموزش زبان چینی برگزار می‌کنند که البته مهمترین شرط آنها برای برگزاری کلاس، رسیدن شاگردان به حد نصاب است. حد نصاب شاگردان برای آنها 10 نفر بوده و ممکن است تا پرشدن یک کلاس، دوره چند ماه به تعویق بیفتد.
یکی از شاگردان کلاس زبان چینی یکی از موسسات معتبر و بزرگ زبان در تهران به «شهروند» می‌گوید از تابستان برای دوره پاییز ثبت‌نام کرده، اما همچنان با نزدیکی به ماه آبان، کلاس به حد نصاب نرسیده است.
استاد زبان چینی این آموزشگاه به «شهروند» توضیح می‌دهد: «به دلیل شغل پدرش بزرگ‌شده شانگهای است و زبان چینی را از آن‌جا بلد است.» او می‌گوید: «چین پس از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ جهان است و حالا تعداد متقاضیان آموزش زبان چینی در سایر کشورها و به‌ویژه کشورهای آسیایی بیشتر از گذشته است.»
او ادامه می‌دهد: «واردات گسترده ایران از چین باعث شده تعداد زیادی از افراد برای مبادلات تجاری با چین ترجیح دهند خودشان زبان چینی را یاد بگیرند و تسلط بیشتری به بازار این کشور داشته باشند.»
هزینه هر ترم پنج هفته‌ای آموزش زبان چینی بین 400 تا 600‌هزار تومان است و البته کلاس‌های خصوصی به ترمی 3‌میلیون تومان هم می‌رسد. مسئولان آموزشگاه‌های زبان چینی می‌گویند یک دوره 2.5 تا 3 ساله مکالمه چینی می‌تواند در سطح قابل قبولی افراد را راه بیندازد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/174215/استقبال-زبان‌آموزان-از-ترکی-استانبولی