گزارش «شهروند» از حضور کاروان سلامت استان همدان در طرح نذرآب2 در مناطق محروم طبس
 
آماده و با توان بیشتر در خدمت محرومان
 

 

عطیه کریمی| طبس‎ ‎یکی از شهرستان‌های‎ ‎استان خراسان جنوبی و‎ ‎پهناورترین شهرستان کشور است که در مرز شرقی ایران و در ‏حاشیه کویر قرار دارد. شهرستانی که مشکلاتش همانند وسعتش زیاد است و سایه محرومیت همچنان بر سر مردم سنگینی ‏می‌کند و داشتن حداقل امکانات در روستاهای آن به آرزویی بزرگ برای مردم تبدیل شده است. محرومیت در امکانات زندگی و ‏کمبود خدمات بهداشتی و درمانی در زندگی برخی از مردم منطقه دیده می‌شود. یکی از این مناطق تپه طاق  یکی از روستاهای ‏شهرستان طبس و آخرین روستای مرزی با خراسان رضوی است که دو استان خراسان جنوبی و رضوی را به هم متصل می‌کند. ‏این منطقه با وجود داشتن موقعیت مناسب و قرار گرفتن در مرز چهار استان مهم از جنوب به خراسان جنوبی از شمال به سمنان ‏و اصفهان و از شرق به خراسان رضوی، می‌توانست یک چهارراه مهم و موثر باشد، اما به دلیل نبود امکانات و اشتغال مناسب شاهد ‏مهاجرت‌های زیادی به شهر بوده است. این منطقه امسال میزبان کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر استان همدان بود که به مدت ‏‏6 روز از تاریخ 24 تا 29 شهریور در این منطقه به ارایه خدمات بهداشتی- درمانی، فرهنگی، خدماتی، حمایتی و معیشتی ‏پرداختند. ‏
سیلوانا صلح‌میرزایی، معاون امور داوطلبان هلال‌احمر همدان در این خصوص به «شهروند» می‌گوید: «این کاروان درمانی 28نفره ‏متشکل از پزشکان متخصص و فوق تخصص و همچنین داوطلبان خدمات خود را به مدت 6روز ارایه کردند. در این کاروان ‏متخصص تغذیه و بهداشت عمومی، متخصص زنان و زایمان، ماما، دو پزشک عمومی، دو نفر دندانپزشک، متخصص داخلی، فوق ‏تخصص ریه، متخصص اطفال و نفرولوژی اطفال، فیزیوتراپ، اپتومتریست و عینک‌ساز، متخصص رادیولوژی، روانشناس، پرستار و ‏مسئول داروخانه حضور داشتند. همچنین تجهیزات سونوگرافی و رادیولوژی نیز همراه کاروان بود. به‌طور کلی 4‌هزار و 201 نفر از ‏خدمات پزشکی و درمانی بهره بردند.‏»
خدمات آموزشی و فرهنگی از دیگر خدمات ارایه شده کاروان سلامت هلال‌احمر همدان است. معاون داوطلبان همدان در ‏این خصوص می‌گوید: «بهداشت دهان و دندان، بهداشت مواد غذایی، امداد و کمک‌های اولیه، تب کریمه و پیشگیری از دیابت از ‏مباحث آموزشی ارایه شده به مردم روستاها بود. همچنین در زمینه فرهنگی نیز اقداماتی همچون مسابقات نقاشی برای کودکان، ‏پخش فیلم و تشکیل جلسات فرهنگی انجام شد. اهدای 12تانکر آب و پتو نیز از دیگر اقدامات حمایتی کاروان سلامت در زمان ‏حضورش در مناطق روستایی تپه داغ بود.‏»
به گفته معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر همدان، اقلام حمایتی شامل 200 قلم دارو، 120 سبد غذایی، 240 سبد بهداشتی، ‏‏300 بسته لوازم‌التحریر، 387 عدد اسباب بازی، 4‌هزار و 445 لباس و 540 بطری آب معدنی نیز در میان مردم محروم توزیع ‏شد.‏
صلح میرزایی درباره نیازسنجی‌های انجام شده از ماه‌های قبل توضیح می‌دهد: «از ماه‌های قبل سفری به این منطقه داشتم و ‏مسئولان خود شهرستان نیز اطلاعات تکمیلی را در اختیار ما قرار داده بودند. مرکز بهداشت و دیگر ادارات شهرستان با هماهنگی ‏یکدیگر مشکلات و نیازهای مردم را شناسایی کرده و ما براساس آن نیاز سنجی، کاروان سلامت را به روستاهای طبس اعزام کردیم.‏»
به گفته معاون امور داوطلبان همدان یکی از کارهای مفید کاروان سلامت، حضور اپتومتریست‌ها و عینک‌سازها ‏و ساخت عینک‌های آفتابی و طبی رایگان برای مردم روستا بود. در این منطقه به دلیل آفتاب شدید، اشعه یووی بسیار آسیب‌زاست و مشکلات چشمی بسیار شایع است. علاوه برآن، انواع بیماری‌های دیگر مانند زنان، دردهای مفصلی و مشکلات ریوی نیز در ‏بین مردم فراوان دیده می‌شود. یکی دیگر از کارهایی  که کاروان سلامت به صورت داوطلبانه انجام داد، غربالگری ‏سرطان سینه بانوان و شپش در دانش‌آموزان بود که با استقبال خوبی نیز از طرف مردم مواجه شد.‏
صلح میرزایی درباره مشکلات و شرایط زندگی مردم در مناطق روستایی طبس می‌گوید:«شرایط زندگی مردم بسیار سخت است و ‏مشکل اساسی آنها کمبود آب بود که به صورت سقایی و با استفاده از تانکر به روستاها آب‌رسانی می‌شد. همچنین به لحاظ مالی ‏و اقتصادی در مضیقه بودند و فرزندان‌شان مشکلات تحصیلی داشتند. در کل می‌توان گفت که فوق‌العاده محروم بودند.»‏
مردم منطقه تپه طاق از حضور کاروان سلامت در روستاهای خود بسیار خوشحال بودند، معاون داوطلبان همدان در این خصوص ‏می‌گوید: «مردم با توجه به فاصله‌ای که تا شهر داشتند و همچنین محروم بودن شهر نزدیک، تصور نمی‌کردند بتوانند به ‏چنین امکاناتی دسترسی یابند و از خدمات پزشکی استفاده کنند. برای مثال دستگاه سونوگرافی وسیله‌ای بود که اصلا نداشتند و ما با کاروان سلامت برده بودیم و در این بین اتفاق خوبی که در زمان حضور کاروان در آن منطقه افتاد، تولد ‏نوزادی بود که به کمک پزشکان تیم به دنیا آمد.‏»
صلح میرزایی درخصوص تفاوت‌های اجرای طرح نذرآب نسبت به‌سال گذشته توسط استان همدان توضیح می‌دهد: «‌سال گذشته ‏در زمان بسیار محدود کاروان سلامت را آماده اعزام کردیم و فقط 10 روز فرصت هماهنگی با پزشکان داشتیم. اما امسال دو ‏ماه فرصت هماهنگی و برنامه‌ریزی داشتیم و این امکان را به ما داد تا با امکانات و افراد بیشتری که تمایل به حضور داشتند همراه ‏شویم و کارهای بسیاری را انجام دهیم. البته همیشه از طرف پزشکان، داوطلبان و خیرین استقبال و تمایل برای شرکت در این ‏فعالیت‌ها وجود دارد، اما امسال به دلیل فرصت بیشتری که در اختیار داشتیم، توانستیم خدمات بیشتری ارایه دهیم.‏»
معاون امور داوطلبان استان همدان در این خصوص که آیا در طول‌سال نیز خدمات کاروان سلامت در مناطق محروم ادامه خواهد ‏داشت، می‌گوید: «این امر بستگی به سیاست‌های سازمان داوطلبان دارد که در طول‌سال ادامه پیدا کند یا نه، اما تاکنون نذرآب ‏یک‌بار در‌سال انجام شده است. استان‌های محرومی که امسال در طرح نذرآب مورد توجه قرار گرفتند در تابستان شرایط دشواری ‏دارند و به دلیل گرمی هوا و خشکسالی با مشکل کمبود آب شدید مواجه هستند، به همین دلیل این طرح سالی یک‌بار در تابستان ‏در این استان‌ها اجرا می‌شود. در همین راستا امسال حدود 12 تانکر آب را تهیه و در روستاهایی که مشکلات آب داشتند توزیع ‏کردیم.‏»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/174340/آماده-و-با-توان-بیشتر-در-خدمت-محرومان