گزارش «شهروند» از خالی نگه‌داشتن طولانی‌مدت دو صندلی مهم
 
مدیریت تک‌نفره فوتبال
 

 

حسین قهار| از روزی که علی کفاشیان از سمت خود استعفا داد‌، تمام جامعه فوتبال به دنبال رسیدن به جواب یک سوال بودند؛ رئیس فدراسیون فوتبال چه کسی را به‌عنوان نایب‌رئیس اول به مجمع عمومی معرفی خواهد کرد؟ الان البته 8ماه از طرح این سوال گذشته و کسی به جواب آن نرسیده است. مهدی تاج به دلایلی نامعلوم برای صندلی نایب‌رئیسی اول هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده و انگار قرار نیست مدیریت فدراسیون مطابق با اساسنامه کار خود را جلو ببرد. این ابهام البته در رابطه با صندلی دبیرکلی فدراسیون هم وجود دارد و الان 11ماه و سه‌روز است که مهم‌ترین پست اجرایی فدراسیون را با سرپرستی اداره می‌کنند.
ادامه همکاری مدیران بازنشسته با فدراسیون
قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال به شکلی کاملا متفاوت از سایر فدراسیون‌های ورزشی اجرا شد. در تمام فدراسیون‌ها از رئیس فدراسیون گرفته تا دبیر و اعضای هیأت‌رئیسه و کارمندان،‌ هرکسی که بازنشسته بود، ناچار به استعفا شد و در چند مورد هم وزارت ورزش و جوانان قانون را با برکناری مدیران بازنشسته و انتخاب سرپرست اقدام به اجرای قانون کرد. داستان فدراسیون فوتبال به خاطر تهدید رسمی فیفا و AFC از همان ابتدا متفاوت با بقیه فدراسیون‌ها بود و تقریبا می‌توان گفت که تمام مدیران بازنشسته با تفسیری خاص از قانون و حتی تغییر در شکل کاری خود، دارند به همکاری با فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهند. تنها قربانی این قانون اما علی کفاشیان بود که مجبور شد از سمت ریاست سازمان فوتسال و نایب‌رئیسی اول استعفا بدهد و بعد از سال‌ها از این مجموعه جدا شود. محمدرضا ساکت هم به خاطر بازنشستگی از سمت بسیار مهم دبیرکلی در تاریخ 15 آذر 97 استعفا کرد اما به همکاری خود با فدراسیون با همان نفوذ و چندشغله‌شدن در این مجموعه ادامه داد.
چرا فدراسیون نایب‌رئیس ندارد؟
خیلی‌ها دوست دارند بدانند که چرا مدیران فدراسیون فوتبال علاقه‌ای ندارند ترکیب مدیریتی این مجموعه دقیقا براساس مفاد اساسنامه باشد. جامعه فوتبال انتظار داشت که بلافاصله بعد از جدایی کفاشیان،‌ تکلیف صندلی خالی نایب‌رئیسی اول با گزینه پیشنهادی تاج مشخص شود، البته شاید تاج و همکارانش به انتخابی‌بودن نایب‌رئیس اول توسط مجمع عمومی اشاره داشته باشند و تأکید کنند تعیین جایگزین کفاشیان حتما باید در زمان برگزاری مجمع عمومی فدراسیون انجام شود تا ر‌أی‌گیری درباره گزینه پیشنهادی تاج انجام شود، منتهی در همین زمان ریاست تاج در فدراسیون،‌ راه‌حل این مشکل هم به جامعه فوتبال داده شده بود. در انتخابات دوره قبلی که تاج در آن برنده شد،‌ او، کفاشیان و اسلامیان را به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دوم پیشنهادی به مجمع معرفی کرد که محمود اسلامیان از مجمع رأی اعتماد نگرفت و از ورود به هیأت‌رئیسه بازماند! پس از مدتی درگیری‌های پشت پرده و فشار و سفارش‌های مختلف به مهدی تاج به قدری زیاد شد که او با مشورت با اعضای هیأت‌رئیسه تصمیم گرفت حیدر بهاروند، عضو هیأت‌رئیسه را به‌عنوان سرپرست سازمان لیگ و سرپرست نایب‌رئیسی دوم اننتخاب کند. به این ترتیب در تصمیمی عجیب که جنجال‌برانگیز هم بود، محمود اسلامیان را این‌بار به‌عنوان عضو موقت به هیأت‌رئیسه فدراسیون اضافه کرد. درنهایت بعد از چندماه مجمع عمومی و انتخابات برای پست نایب‌رئیسی اول و عضویت هیأت‌رئیسه برگزار شد. بهاروند که بدون مشکل از مجمع رأی گرفت. محمود اسلامیان اما در رقابتی پیچیده و جنجالی درشرایطی که چندماه قبل از همین اعضای مجمع رأی اعتماد نگرفته بود، این‌بار در انتخابات برنده‌اش کردند و وارد هیأت‌رئیسه شد. حالا سوال اینجاست که چرا با گذشت 8ماه،‌ مهدی تاج برای پست نایب‌رئیسی اول، سرپرست تعیین نکرده است؟ چرا این صندلی ماه‌های طولانی خالی مانده است؟ نکته قابل تأمل اینجاست که دوره چهارساله ریاست تاج در فوتبال ایران کمتر از 6ماه دیگر به پایان می‌رسد و درشرایط کنونی هیچ اطلاعیه‌ای هم درباره برگزاری مجمع عمومی سالیانه در رسانه‌ها منتشر نشده و احتمالا این مجمع در زمستان برگزار خواهد شد و در آن زمان هم دیگر انتخاب نایب‌رئیس برای دو یا سه‌ماه تا انتخابات، کمکی به مدیریت فوتبال ایران نمی‌کند. پس سکوت و بی‌تفاوتی تاج و مدیریت فدراسیون نسبت به این مسأله بسیار مهم و امری مشکوک و البته حیرت‌انگیز است.
برخی شایعات حکایت از این مسأله دارد که رابطه بین مهدی تاج و وزارت ورزش در پشت پرده خوب نیست. به ‌هر حال همه می‌دانند که رئیس فدراسیون برای انتخاب جانشینی محمدرضا ساکت در پست دبیرکلی حاضر شد طبق سفارش‌هایی که به او شده بود، عمل کند و زیر بار هیچ‌کدام از گزینه‌های پیشنهادی به خودش نرفت. برای این اتفاق هم البته در یک ‌سال گذشته به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و نه‌تنها هزینه‌های زیادی داده است بلکه برای دریافت کمک مالی از دولت و وزارت ورزش و دریافت بودجه نیز با مشکلاتی مواجه شده است. البته نباید فراموش کرد که تاج و همکارانش چند بار اعلام کردند که دولت باید دست از سر فوتبال بردارد و در کار فوتبال دخالت نکند و اجازه بدهد که طبق اساسنامه و خواسته فیفا استقلال داشته باشند. او حتی گفته بود عملکرد فدراسیون از بسیاری از نهادهای دولتی بهتر بوده است؛ پس این تحت فشار قرارگرفتن هم انتخاب خود تاج بوده است.
ماجرای دبیرکل تشریفاتی
دست‌زدن به ترکیب هیأت‌رئیسه در شرایط کنونی با توجه به نزدیک‌شدن به زمان انتخابات می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی دست تاج و همکارانش بگذارد. انتخاب‌نکردن نایب‌رئیس اول جدید البته طبق اساسنامه بی‌قانونی نیست اما عرف و عقلانی و اصولی هم نیست که یک صندلی در فدراسیونی در حدواندازه‌ فوتبال بیش از 8 ماه خالی باشد. داستان انتخاب دبیرکل هم از این قاعده مستثنی نیست. تاج بعد از استعفای محمدرضا ساکت در پانزدهم آذر 97 در تصمیمی بحث‌برانگیز ابراهیم شکوری (فوتبالیست بازنشسته‌ تحصیلکرده در مقطع دکتری) را به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال انتخاب و معرفی کرد. این جوانگرایی از یک طرف با حمایت اهالی فوتبال همراه شد منتها همه می‌دانند که شکوری اختیار زیادی در فدراسیون ندارد و بیشتر مثل یک ماشین امضا کار می‌کند و به اندازه توانایی و انگیزه‌ای که دارد به او فرصت کارکردن داده نشده است. ولی از همان ابتدا انتقادهای زیادی به انتخاب او صورت گرفت؛ چراکه طبق ماده 60 اساسنامه فدراسیون دبیرکل باید حداقل 10سال سابقه مدیریتی در کارنامه‌اش داشته باشد و به زبان انگلیسی هم مسلط باشد. این در حالی است که نخستین تجربه جدی مدیریتی شکوری همین دبیرکلی در فدراسیون است و او 10‌سال سابقه مدیریتی را ندارد.
قانون چه می‌گوید؟
تاج و دوستان بر این باور هستند که شکوری، سرپرست دبیرکلی است، نه دبیرکل فدراسیون! پس به‌عنوان سرپرست می‌تواند کارهای دبیرکل را انجام بدهد و اساسنامه هم جلوی آنها را نگرفته است. آنها با همین حربه انتقاد و فشارها را پشت سر گذاشتند؛ منتها عرف و منطق می‌گوید که دوران سرپرستی هم باید زمانی مشخص داشته باشد و همیشگی نباشد. یک قانون نانوشته در تمام کشور اجرا می‌شود و آن این است که معمولا وقتی کسی سرپرستی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد،‌ بیشتر از 6 ماه دوران سرپرستی او طول نمی‌کشد و سپس درباره پست تصمیم براساس قانون گرفته می‌شود. درباره دبیرکلی فدراسیون اما الان 11 ماه است که شکوری سرپرست است و دبیرکل رسمی معرفی و انتخاب نشده است. اینجا حتی دیگر نیاز به برگزاری مجمع عمومی هم نیست و رئیس فدراسیون باید گزینه پیشنهادی خود را به هیأت‌رئیسه معرفی کند. البته تاج باز هم برای انتخاب دبیرکل جدید از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی تحت فشار است. نام چندین و چند نفر برای دبیرکلی که مهم‌ترین پست اجرایی فدراسیون را بعد از ریاست برعهده دارد در رسانه‌ها مطرح شده ولی تاج در این‌باره هم انگار قصد ندارد قدمی قانونی و درست بردارد.
دلیل این همه تأخیر چیست؟
مهدی تاج در اواسط خرداد ‌سال جاری در حاشیه برگزاری  کنفرانسی خبری به صورت رسمی وعده داد که به‌زودی دبیرکل جدید فدراسیون را معرفی خواهد کرد. الان 5 ماه از این وعده او گذشته و باز هم خبری از اجرای قانون و تعیین رسمی دبیرکل نیست. مدیریت فدراسیون وظیفه دارد که درباره تمام ابهامات و مواردی که مربوط به اجرای درست اساسنامه می‌شود به جامعه فوتبال و رسانه‌ها پاسخگو باشد. حالا هم باید شفاف‌سازی مناسب درباره صندلی نایب‌رئیسی اول و دبیرکلی انجام شود و بگویند دلیل این همه تأخیر در اجرای درست اساسنامه ربطی به سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی در فاصله چند ماه مانده به انتخابات فدراسیون فوتبال دارد یا خیر! به هر حال تاج خوب می‌داند که از سوی نهادهای نظارتی هم تحت فشار قرار گرفته که در این‌باره تعیین تکلیف کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/174944/مدیریت-تک‌نفره-فوتبال