با دستور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود:
 
تشکیل هیات بررسی نحوه جبران خسارات شهروندان
 

 

رئیس جمهوری دستور داد تا هیاتی برای بررسی نحوه جبران خسارات شهروندانی که در حوادث هفته پایانی آبان ماه دچار آسیب شده‌اند، تشکیل شود. به گزارش ایرنا، طبق دستور حسن روحانی، این هیات متشکل از وزیران کشور و دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهوری موظف شده که ضمن بررسی حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موضوع، نحوه جبران خسارات را مشخص و گزارش نهایی را در اسرع وقت به رئیس جمهوری ارائه کند.طی روزهای گذشته بسیاری از چهره های سیاسی در خصوص لزوم تشکیل کمیته ها و هیات های حقیقت‌یاب درباره ناآرامی های رخ داده در پی سهمیه بندی بنزین سخن گفته بودند. شورای شهر تهران نیز در صحن علنی خود به اتفاق آرا کمیته ای برای بررسی این حوادث تشکیل داد. چندی پیش نیز یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، درخواست کرده بود مجلس شورای اسلامی کمیته ای برای بررسی رخدادهای هفته پایانی آبان تشکیل دهد. از سوی دیگر برخی از نمایندگان و چهره های سیاسی بر لزوم دلجویی از آسیب دیدگان این حوادث تاکید کرده بودند. برخی در این حوادث جان خود را از دست دادند که به گفته فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران از پشت به آنها شلیک شده است.
 اگرچه قوه قضائیه اعلام کرده در خصوص این موارد ورود خواهد کرد اما هنوز ساختار و چارچوب چگونگی بررسی این موضوعات به صورت شفاف اطلاع‌رسانی نشده است.
علی مطهری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر  درباره ماهیت اعتراض‌های آبان‌ماه گفت: «آیا اعتراض‌ها از سوی سلطنت‌طلب‌ها و منافقین صورت گرفت؟ گزارشی به ما دادند که می‌گوید این‌طور نیست که نقش منافقین و سلطنت‌طلبان پر رنگ باشد. اینها  بخضی از اقشار ضعیف جامعه بودند. در تهران تعدادی بازداشت شدند که نمی‌دانستند اصلاح‌طلب، اصولگرا و منافق چیست. خیلی از اینهایی که بازداشت شدند و اغتشاشگر بودند، اهل خوردن مشروب و جست‌وجوی سایت‌های ضداخلاقی بودند. حرف اصلی این است که موضوع را باید به گونه‌ای جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند..»مطهری در پاسخ به سوالی درباره انتشار فیلم‌هایی که در آن افرادی با لباس نیروهای انتظامی درحال اقدامات تخریبی هستند، گفت: «اگر اینها درست باشد، آنها هم باید محاکمه شوند. مجلس هم پیشنهاد داده گروه تحقیقی تشکیل و این مسائل بررسی شود. اگر اشتباهی شده باید تاوانش را بدهند.»این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «به‌هرحال با افزایش یکباره قیمت بنزین عده‌ای شوکه شدند و به خیابان آمدند. این مطلب روشنی است. البته ممکن است عده‌ای اغتشاشگر هم بین معترضان بوده باشند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/176736/تشکیل-هیات-بررسی--نحوه-جبران-خسارات-شهروندان