هلال‌احمر، کمک‌های مردمی را به سیل‌زدگان پرداخت کرد
 
امانتدار اعتماد مردم
 

 

راضیه زرگری| هیچ‌ کسی انتظارش را نداشت؛ مخصوصا در آن روزهایی که تقریبا همه مردم با‌ هزار امید و آرزو دل‌شان به نو شدن طبیعت و آغاز یک‌سال جدید خوش بود؛ سیل اما درست مثل آهنگی که در واژه‌اش روان است، بی‌مقدمه و غیرمنتظره می‌آید و هرچه در مسیرش باشد، با بی‌رحمی با خود می‌برد. سیل اسفند 97 و فروردین 98 هم دقیقا همین کار را کرد؛ سین هشتم سفره‌های هفت سین بسیاری از خانواده‌های ایرانی چنان بی‌رحم و ویرانگر بود که شاید در تصور کسی هم نمی‌گنجید. این میهمان ناخوانده پنج استان ایران را به‌طور جدی تحت‌تأثیر قرار داد و ویرانی‌های گسترده‌ای برجای گذاشت. آسیب‌های زیربنایی محدود به لرستان، مازندران، گلستان، فارس  و خوزستان نبود، ۲۶ استان کشور بهار امسال را با رویارویی این بلای طبیعی شروع‌کردند، به‌طوری که امدادرسانی به سیل‌زدگان جزو بزرگترین عملیات‌های امدادرسانی ملی کشور در سال‌های اخیر قرار گرفت. به گفته مسئولان سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ۴۰‌هزار نیروی داوطلب هلال‌احمر در استان‌های مختلف با لباس هلال‌احمر به مردم دردمند امدادرسانی کردند؛ تجهیزات لجستیکی در کنار نیروی انسانی همیشه در صحنه، ماه‌ها در کنار مردم شهرها و روستاهای سیل‌زده بودند تا گل‌ولای  را از خانه‌هایشان بشویند و از این ویرانی کمر راست کنند. این حضور هنوز هم ادامه دارد، اما در فازی دیگر و در راه ساخت خانه‌های ویران‌شده و تهیه اثاث ازدست‌رفته برای این مردم. سیل بهار امسال اما یک وجه مقابل این همه کدری و خرابی هم داشت؛ مهربانی مردم نوعدوست ایران که رکورد کمک‌های نقدی برای کمک به حادثه‌ای طبیعی را شکستند و با سیل مهربانی‌شان نشان‌دادند همدرد سیل‌زدگان هستند و خود را در قبال درمان درد آنها مسئول می‌دانند. به بیان دیگر، در کنار داوطلبان حقیقی و حقوقی (ان‌جی‌اوهای مشارکت‌کننده در کمک به مردم آسیب‌دیده) مردم نوعدوست کشورمان نشان دادند فرهنگ داوطلبی و زیبایی کار داوطلبانه را به خوبی درک کرده‌اند و به جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی پاسخ به بحران‌ها اعتماد کامل دارند.
اعتمادی به بزرگی 230‌میلیارد تومان
مردم، تشکل‌های مردمی و موسسه‌های خیریه در سیل امسال کمک بسیاری به جمعیت هلال‌احمر کردند؛ کمک‌هایی که به امانت به هلال‌احمر داده شد تا براساس نیازسنجی صحیح در اختیار مردم قرار بگیرد؛  علی‌اصغر پیوندی با اشاره به اینکه امانت مردم بجا و به‌موقع در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است، می‌گوید: «تاکنون کمک‌هزینه ۱۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن سیل‌زدگان فروردین امسال به حساب ۱۷‌هزار نفر از خانوارهای واجد شرایط براساس فهرست تعیین‌شده از سوی بنیاد مسکن واریز شده که این حجم از کمک‌ها، انقلابی در حوزه کمک‌رسانی به هموطنان برای بازسازی بوده و در تاریخ هلال‌احمر بی‌سابقه است. مجموع کمک‌های نقدی مردمی جمع‌آوری‌شده در هلال‌احمر برای سیل‌زدگان ۲۳۰‌میلیارد تومان بوده است که طبق مصوبه ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده، در مرحله نخست با توجه به اینکه لوازم اولیه زندگی تعداد زیادی از هموطنان در سیل آسیب‌دیده بود، مقرر شد هلال‌احمر در کنار ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، برای ۱۰‌هزار خانوار آسیب‌دیده، لوازم اولیه زندگی را تأمین کند.» رئیس جمعیت هلال‌احمر از تجربه گذشته و درس‌گرفتن برای کمک‌های زیرساختی به سیل‌زدگان می‌گوید: «در زلزله کرمانشاه با وجود اقدامات حمایتی خوب دولت در حوزه بازسازی مسکن زلزله‌زدگان، شاهد بودیم که هنوز مسکن زلزله‌زدگان به علل مختلف نیمه‌ساز مانده و پس از دو‌سال‌ونیم درحال تکمیل است؛ بر این اساس برای کمک به بازسازی منازل مسکونی سیل‌زدگان تدابیری اندیشیده شد تا روند کار با دقت و سرعت بیشتری پیش رود.»
  ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده اصلی‌ترین مسئول برای برآورد هزینه منازل تخریب‌شده و اولویت‌سنجی خانوارها برای دریافت کمک‌هاست. این ستاد مصوب کرد در کنار تسهیلات مختلفی که دولت در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌دهد، با توجه به اولویت تعیین‌شده از سوی بنیاد مسکن، آن دسته از خانوارهایی که تشکیل پرونده داده‌اند، کار تسهیلات آنها انجام شده و ساختمان آنها به فونداسیون رسیده است، درحالی‌ پروژه عمرانی ساختمان خود را انجام می‌دهند، در اولویت قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت کمک هزینه ۱۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن از محل کمک‌های نقدی مردمی اهدایی به هلال‌احمر می‌شوند. بر این اساس با اولویت بهره‌مندی ۷۰‌درصد سیل‌زدگان فروردین امسال در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و ایلام و ۳۰‌درصد سیل‌زدگان سایر استان‌ها از این کمک هزینه، مقرر شد خانوارهای دارای شرایط تعیین‌شده از سوی بنیاد مسکن ابتدا به ستاد بازسازی و پس از بررسی به هلال‌احمر معرفی شوند تا علاوه بر کمک‌های بلاعوض دولت به سیل‌زدگان، مبلغ ۱۰‌میلیون تومان به خانوارهای واجد شرایط اختصاص داده شود؛ این فرآیند برای ۱۷‌هزار و ۱۲۳ خانوار تا امروز محقق و مبلغ به حساب آنها واریز شده است.
توزیع عادلانه کمک‌ها براساس نیازسنجی ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده و بنیاد مسکن
به گفته پیوندی در سیل ویرانگر امسال که به سیل مهربانی تبدیل شد، با همدلی و انسجام، جمعیت هلال‌احمر با تمام توان لجستیکی و تجهیزاتی خود تلاش کرد تا حق مطلب را ادا کند. با توجه به فعالیت‌هایی که نجاتگران و امدادگران انجام‌دادند، هلال‌احمر نمره مطلوب را گرفت و مسئولان ‌این نهاد امیدوارند با هم‌افزایی یکدیگر کمک‌های بهتری در ادامه برای سیل‌زدگان رقم بزنند، چراکه جنس حادثه با گذشت زمان تغییرکرده، اما پایان سیل، پایان امدادرسانی نیست. باید توجه داشت که هلال‌احمر هیچ مسئولیتی در تعیین خانوارهای دارای صلاحیت برای دریافت کمک‌های مردمی نداشته است. در مرحله نخست اختصاص کمک‌های نقدی مردمی به سیل‌زدگان با توجه به میزان تخریب، نیازهای اعلام‌شده از سوی استانداری‌ها و فهرست اعلامی از سوی وزارت کشور؛ پس از مددکاری خانوارهای واجد شرایط، لوازم خانگی لازم با هزینه‌کرد ۵۵‌میلیارد تومان از محل کمک‌های نقدی مردمی در اختیار ۱۰‌هزار خانوار سیل‌زده قرار گرفت. مرحله دوم در حوزه مسکن تمرکز دارد. در این مرحله  مابقی کمک‌های نقدی مردمی در حوزه مسکن و با توجه به شرایط و ضوابط اعلامی از سوی ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده و بنیاد مسکن در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است.
در سیل امسال افزون بر ۱۵۱‌میلیارد تومان از منابع داخلی جمعیت هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به مردم هزینه شد که در برابر خدمت گسترده مردم ناچیز بوده است. همچنین تمام موجودی انبارها به سوی مردم سرازیر شده است، با این امید که خدمت شایسته‌ای عرضه شود. به گفته رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر رقم کمک‌های غیرنقدی مردم به مناطق سیل‌زده بیش از 150‌میلیارد تومان بوده است و هلال‌احمر در همه زیرمجموعه‌هایش تلاش کرد تا این کمک‌ها به صورت عادلانه و براساس نیاز بین آسیب‌دیدگان سیل بهار امسال توزیع شود. در این میان نباید از کمک خیریه‌ها و سمن‌های همسو با اهداف هلال‌احمر غافل شد؛  امسال تقریبا ۳۱ استان کشور درگیر سیل بودند و با هم‌افزایی درونی و بیرونی داخل کشور و با همگرایی سلبریتی‌ها، سمن‌ها و خیریه‌های مردم‌نهاد خدمات مناسبی به سیل‌زدگان ارایه شد. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر خیریه‌ها رقیب جمعیت هلال‌احمر نبوده و نیستند؛ آنها همراه و همکار ما هستند و این جمعیت به همه خیریه‌ها به‌عنوان دوست و همراه نگاه می‌کند. معتقدیم کارها را باید به مردم جهادی و کسانی که علاقه‌مند خدمت‌رسانی هستند، بسپاریم. ایران کشوری بلاخیز است و هر لحظه باید منتظر حادثه بود، بنابراین در حوادث بزرگ نیازمند چنین اتحادی هستیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی ما این است که از توان و دانش خود برای کمک به دیگران استفاده کنیم، تأکید می‌کند: «تشکل‌های مردم‌نهاد براساس سرمایه اجتماعی خود فعالیت می‌کنند. یک جمعیت با امکانات لجستیکی و پرسنل زیاد اگر سرمایه اجتماعی نداشته باشد، موفق نخواهد بود، بنابراین با همه اختلاف‌نظرها و تفاوت ایده‌ها باید سرمایه‌های اجتماعی خود را افزایش دهیم. جوانان داوطلب هلال‌احمر در ۵۰۰ شعبه فعالیت می‌کنند. باید دست در دست هم دهیم و برای افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد شادی و طراوت برای مردم تلاش کرده و رابطه میان مردم و سمن‌ها را تقویت کنیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/176738/-امانتدار-اعتماد-مردم-