درباره تغییر و تحولات جمعیت هلال‌احمر
 
هیچ بن‌بستی در فرآیند خدمات داوطلبانه وجود ندارد
 

 

شهروند| دکتر علی‌اصغر پیوندی، روز دوشنبه یازدهم آذر ماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، از سمت خود به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر استعفا کرد. او دلیلش برای کناره‌گیری از این سمت را مشکلات شخصی عنوان کرد. ساعاتی بعد از انتشار این خبر، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با انتشار توییتی، استعفای پیوندی را تأیید کرد. جمعیت هلال‌احمر یکی از مهم‌ترین نهادهای اجرایی در کشور محسوب می‌شود که مسئولیت پاسخگویی به بحران‌ها و حوادث را برعهده دارد و با نزدیک به یک قرن سابقه فعالیت، همواره پیشتاز در کمک به دردمندان و رسیدگی به آسیب‌دیدگان در حوادث طبیعی بوده است. خبر استعفای رئیس این ارگان مردمی که اعتماد جامعه به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی‌اش محسوب می‌شود، واکنش دبیرکل این نهاد را به دنبال داشت که حکایت از ادامه فرآیند خدمت‌رسانی بدون هیچ وقفه و بن‌بست و دنبال‌کردن برنامه‌های روتین در جمعیت هلال‌احمر را دارد. دبیر کل جمعیت هلال‌احمر درباره حواشی اخیر این نهاد با تأکید بر اینکه براساس قانون بن‌بستی وجود ندارد، تأکید کرد خدمات‌رسانی ادامه دارد.
دکتر محمودرضا پیروی در پاسخ به این سوال که این روزها هلال‌احمر بدون رئیس چگونه اداره می‌شود، عنوان کرد: «جمعیت هلال‌احمر به لحاظ سازمانی و سیستماتیک هیچ بن‌بست قانونی ندارد. در قوانین همه چیز دقیق و روشن است و هم‌اکنون ما در ارایه خدمت و تداوم وظایف هیچ مشکلی نداریم. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر طبق اساسنامه بالاترین مقام اجرایی است، همچنین جمعیت هلال‌احمر نهادی ۹۷ ساله است و در نزدیک به یک قرن علاوه بر حوادث طبیعی با مشکلات درون سازمانی زیادی  مواجه بوده که از همه آنها عبور کرده است. تمام این تجربیات مفید، امروز هم پشتوانه جمعیت برای برون‌رفت از این مشکل است.»
او تأکید کرد: «دبیرکل جمعیت براساس قانون و در حوزه‌های مالی، سازمانی، پشتیبانی و … دارای سقف اختیارات قانونی است و بر این اساس و با همت و اراده کارکنان خدوم جمعیت هم‌اکنون کارها دنبال می‌شود، برای نمونه کار خرید بالگردهای جدید با جدیت درحال انجام است و تقریبا نهایی شده است که به‌زودی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. تولید صافی‌های دیالیز که برای مدتی متوقف شده بود، از هفته آینده آغاز می‌شود. فیبرهای لازم خریداری‌شده و این اتفاق مهم به‌زودی خواهد افتاد. تشکیل خانه‌های هلال در روستاها و شهرها ابلاغ شده و به‌زودی آغاز به کار می‌کنند. هیچ یک از برنامه‌های جاری جمعیت متوقف نخواهد شد و نمی‌شود. جلسه شورای معاونان جمعیت هلال‌احمر تشکیل شد و طبق دستور جلسه مواردی که در نوبت قرار داشت، مانند تأمین واکسن‌ها در سازمان تدارکات پزشکی، پیگیری بودجه جمعیت، افزایش تولیدات در سازمان نساجی، طرح امداد جاده‌ای زمستانی، برگزاری همایش سالانه مدیران عامل و… مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری   شد.»
پیروی در پاسخ به اینکه انتخاب رئیس برای هلال‌احمر چگونه خواهد بود، گفت: «پس از تأیید خبر استعفای رئیس جمعیت، ما منتظر اعلام نظر رئیس‌جمهوری هستیم؛ در صورت صلاحدید ایشان، سازوکار قانونی و مردمی انتخاب رئیس جدید آغاز خواهد شد. بر این اساس اعضای شورای‌عالی دو نفر را به رئیس‌جمهوری معرفی و ایشان گزینه مورد نظر را منصوب خواهند کرد.»
دبیر کل جمعیت هلال‌احمر همچنین گفت: «این فرآیند چندان زمانبر نیست: با این وجود معتقدم برای ادامه فرآیند قانونی نباید شتابزده عمل کرد، به این دلیل که جمعیت هلال‌احمر در ریل خودش قرار دارد و باید شرایط افراد شایسته در شورای‌عالی بررسی شود و دو نفر از شایسته‌ترین افراد برای انتخاب نهایی به رئیس‌جمهوری معرفی شوند. بنده این وعده را به مردم شریف و داوطلبان عزیز می‌دهم که هیچ خللی در روند خدمت‌گزاری ایجاد نخواهد شد و حتی در صورت بروز حادثه‌ای جمعیت هلال‌احمر به خوبی گذشته و حتی شایسته‌تر از آن انجام وظیفه خواهد کرد.»
بیانیه نماینده ولی‌فقیه، نماینده رئیس‌جمهوری و اعضای منتخب شورای‌عالی و بازرسان جمعیت هلال‌احمر
در همین راستا نماینده ولی‌فقیه، نماینده رئیس‌جمهوری، اعضای منتخب شورای‌عالی و بازرسان جمعیت هلال‌احمر بیانیه‌ای را منتشر کردند. این بیانیه با تأکید بر استمرار خدمت‌رسانی انساندوستانه بدنه مطهر جمعیت در سراسر کشور، از تشکیل جلسه فوق‌العاده این شورا خبر داد. در این بیانیه آمده است: «جمعیت هلال‌احمر، با سابقه درخشان تاریخی خود همواره در حوادث و آلام کنار ملت شریف ایران اسلامی بوده است و این همراهی را بدنه مطهر با استمرار خدمات انساندوستانه ادامه خواهد داد. شورای‌عالی جمعیت در اجرای وظایف قانونی خود و مسئولیت بزرگی که به نمایندگی از اعضا و داوطلبان برعهده دارد، با دقت، حوادث و مسائل اخیر را تحت نظارت داشته است و انجام شایسته امور، قانونمداری و شفافیت در تصمیمات را با قوت پیگیری خواهد کرد. حفظ سرمایه عظیم مردمی و اعتماد آنها به این نهاد ارجمند همواره سرلوحه کارها بوده است و با تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی از استحکام بنیان‌های این شجره طیبه صیانت خواهیم کرد. بدون شک مسیر تعالی و شکوفایی جمعیت هلال‌احمر به احسن‌ترین وجه طی خواهد شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/176894/هیچ-بن‌بستی در-فرآیند-خدمات-داوطلبانه-وجود-ندارد