فرانسه در اعتصاب سراسری
 
اعتصاب‌های سراسری در اعتراض به تغییر در نظام بازنشستگی سراسر کشور را فلج کرد
 

تجمع‌های بزرگ اعتراضی در سراسر فرانسه علیه تغییر در نظام بازنشستگی، بسیاری از مدارس سراسر این ‏کشور را تعطیل و سیستم حمل‌ونقل عمومی را مختل کرد‎. هزاران نفر از مردم فرانسه در پاسخ به ‏فراخوان اتحادیه‌های کارگری این کشور، امروز در شهرهای مختلف ازجمله پاریس به خیابان‌ها آمده‌اند.
پلیس فرانسه ۶‌هزار نیرو را برای یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ها در پاریس اعزام کرده است. مراکز دیدنی ‏نظیر برج ایفل و موزه لوور در پایتخت نیز در مورد مشکلات جانبی تظاهرات به بازدیدکنندگان هشدار دادند‎.با توجه به تعطیلی مدارس و دعوت اتحادیه‌های کارگری از کارگران برای شرکت در تظاهرات، احتمالا ‏بسیاری از صاحبان مشاغل ازجمله در حوزه‌های حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و همچنین مدارس در ‏راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند. در این تظاهرات که «پنجشنبه سیاه» نام‌گذاری شده، جلیقه زردها هم دیگر ‏اقشار را همراهی خواهند کرد‎. حضور معلمان در این تظاهرات پررنگ‌تر احساس می‌شود، درحالی‌که اتحادیه ‏ملی معلمان فرانسه پیش‌بینی کرده ۷۸‌درصد معلمان در این تظاهرات حضور خواهند یافت‎.مردم فرانسه که معترض به طرح دولت فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی هستند، امروز می‌خواهند جنبش ‏تاریخی ۲۴‌سال گذشته را تکرار کنند. در همین روز در‌ سال ۱۹۹۵ (چهاردهم آذر ۷۴) یک بسیج منسجم شکل ‏گرفت که در آن مردم فرانسه، «آلن‌ژوپه» نخست‌وزیر وقت را برای به دست آوردن امتیازهایی در مورد ‏حقوق بازنشستگی تحت فشار قرار دادند. ‎اعتصاب در آن تاریخ باعث اختلالی سه هفته‌ای در سیستم حمل‌و‏نقل شد و به دلیل حمایت گسترده عمومی، دولت مجبور به عقب‌نشینی شد. اتحادیه‌های سراسر فرانسه مخالف ادغام ۴۲برنامه بازنشستگی موجود در سیستم نقطه‌ای جهانی هستند و طبق ‏برنامه اصلاح نظام بازنشستگی، دولت فرانسه قصد دارد برای جبران کمبود بودجه از هزینه‌های دولت بکاهد. ‏به جز افزایش سنوات و کاهش حقوق بازنشستگان در این اصلاحات، دولت در بخش آموزش‌وپرورش و ‏بهداشت عمومی دست به تعدیل نیرو خواهد زد‎.فرانسه حدود 7میلیون و ۵۰۰‌هزار بازنشسته دارد و طبق اصلاحاتی که رئیس جمهوری این کشور اعلام ‏کرده افرادی که حقوق بازنشستگی آنها  کمتر از ۲‌هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش مالیات رفاه ‏اجتماعی معاف می‌شوند‎. طبق گزارش کمیسیون حسابرسی فرانسه، کسری بودجه تأمین اجتماعی در این ‏کشور در‌سال ۲۰۱۸ میلادی به دنبال شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های اقتصادی دولت و ‏نارضایتی‌های عمومی ناشی از نظام سرمایه داری در فرانسه موسوم به جنبش جلیقه‌زردها به ۱.۲‌میلیارد یورو ‏رسید که بالاترین میزان در  دودهه گذشته بوده است‎.‎‏ گفته می‌شود تظاهرات در فرانسه به روزهای آتی ‏نیز کشیده خواهد شد و برخی از اتحادیه‌ها هشدار داده‌اند تا زمانی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری تغییرات ‏اساسی در سیستم بازنشستگی را کنار بگذارد، این اعتصابات ادامه خواهد داشت‎.
تظاهرات پاریس از خیابان «گار دو نورد» شروع شد و به مرکز این شهر رسید. درگیری پلیس و معترضان ‏حوالی «کاخ جمهوری» بود. برخی معترضان یک کامیون را به آتش کشیدند و پلیس نیز با شلیک گاز ‏اشک‌آور با آنها درگیر شد‎. ‎بسیاری از کارمندان در پاریس دیروز به دلیل مختل شدن فعالیت مترو و ‏اتوبوسرانی در خانه ماندند و دورکاری کردند‎. ‏«ژیسلان کوتار» فردی که «جلیقه زرد» را به نمادی ماندگار برای اعتراضات مردمی به سیاست‌های ‏اقتصادی دولت فرانسه تبدیل کرد، ‌ گفته است جنبش اعتراضی جلیقه زردها با برهه‌ای مواجه است که ‏می‌تواند موجب شکست یا موفقیت آن شود‎. او در مصاحبه‌ای اختصاصی به اسکای نیوز گفت که گاهی ‏خود را به‌علت زخمی شدن معترضان جلیقه زرد در جریان درگیری با پلیس، مقصر می‌داند‎. او در عین حال ‏تأکید کرد که این اعتراضات هنوز از قابلیت منتهی شدن به «آغازی جدید» برای کشور فرانسه برخوردار ‏است‎.کوتار گفت: «از بابت مالیات‌ها و مسأله بنزین خوشحال نبودم، ‌ از این‌رو یک ویدیو ضبط کردم و انعکاس ‏جلیقه را روی شیشه جلوی خودروام دیدم‎.» او افزود: «در مورد اینکه چرا نباید رنگ جلیقه، رنگ این ‏جنبش اعتراضی باشد، ‌ اندیشیدم. همه ما یکی از این جلیقه‌ها در خودروها داریم و با خود فکر کردم که می‌‏تواند تأثیری گسترده داشته باشد‎.» فیلم ضبط شده او بیش از پنج‌میلیون بار دیده شده است. کوتار یادآور شد ‏که جلیقه زرد اکنون به نمادی از اعتراض در فرانسه تبدیل شده و به کسانی که قدرتی ندارند، قدرت بخشیده ‏و حتی موثرتر از یک رأی است.با این همه، ایده کوتار برای استفاده از جلیقه زرد در اعتراضات، ‌ به خشونت و جنجال نیز منتهی شده ‏است‎. معترضانی که این جلیقه را می‌پوشند، ‌خود را گرفتار در مبارزه با پلیس ضد شورش فرانسه می‌یابند که ‏در نهایت به بازداشت، زخمی شدن و حتی مرگ معترضان می‌انجامد‎. کوتار گفت: «خیلی به وقایع ‌سال ‏گذشته مفتخر نیستم. وقتی فردی را زخمی می‌بینم از اینکه شاید ایده من دلیل آن بوده است، احساس بدی ‏پیدا می‌کنم. این مسأله بیش از آنکه مثبت باشد، منفی است‎. در طول‌ سال گذشته، هر هفته اعتراض‌هایی ‏در سراسر فرانسه روی داده، حتی با وجودی که در ماه‌های اخیر، شمار معترضان ریزش کرده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/176895/فرانسه در-اعتصاب-سراسری