فرانسه زیر پتک سهمگین اعتصاب
 

 

اعتصاب‌ها در فرانسه علیه اصلاحات نظام بازنشستگی با امید به تحقق رویداد تاریخی ۲۵‌ سال پیش در چنین روزهایی که منجر به تسلیم نخست‌وزیر وقت در برابر خواسته عمومی شد، در حالی به سیزدهمین روز خود رسیده است که معترضان و دولتمردان بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و هیچ‌کدام حاضر به کوتاه‌آمدن نیستند.
اصلاح نظام بازنشستگی از وعده‌های انتخاباتی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری، این کشور است و بر تحقق آن اصرار دارد. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ آذر)، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و از اصلاحات جزیی در بازنگری این طرح اولیه خبر داد. براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از‌ سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴‌ سال افزایش می‌یابد.
با این حال معترضان به این طرح از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است که به تعویق‌افتادن این طرح هزینه‌ اجرای آن را در دولت‌های آینده  دوچندان می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتصاب‌ها در پاریس در حالی دنبال می‌شود که برج ایفل بسته شده و دسترسی به این بنای تاریخی امکان‌پذیر نیست. در کمتر از دو هفته مانده به جشن‌های کریسمس که نگرانی دولت برای تأمین وسایط حمل‌ونقل مورد نیاز مردم و گردشگران را دوچندان کرده‌ است، اعتصاب‌ها علیه برنامه جنجالی کاخ الیزه پیگیری می‌شود.
در روزهای گذشته، علاوه بر پاریس و ایل دو فرانس دیگر مناطق فرانسه ازجمله مارسی، نانت، بوردو، لیل و استراسبورگ نیز شاهد اعتصاب‌های خیابانی علیه اصلاحات بازنشستگی بود. در نخستین روز این اعتصاب‌ها در پنجم دسامبر، ۱۴ آذر، بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه افزون بر ۸۰۶‌هزار نفر به‌طور عمده در پاریس و ایل دو فرانسه در اعتراض به برنامه دولت به خیابان‌ها آمدند.
گفته شده شبکه حمل‌ونقل فرانسه در بخش راه‌آهن و درون‌شهری پاریس همچنان آشفته است؛ در روزهای گذشته ۹ خط از ۱۶ خط مترو فرانسه تعطیل شده بود و بیشتر جابه‌جایی‌ها به وسیله اتوبوس‌های درون‌شهری صورت می‌گرفت. دیروز جابه‌جایی مسافران همچنان با دشواری انجام می‌شد؛ هشت خط مترو بسته و فقط ۳۰‌درصد خطوط اتوبوسرانی برقرار بود. به گفته سخنگوی شرکت راه‌آهن فرانسه، اقدام بازدارندگی در ایل دو فرانس نتیجه‌بخش بوده و ایستگاه مترو «پاریس نور» آرام است.
اعتصاب‌ها در شرایطی دنبال می‌شود که طبق نظرسنجی دیروز «هریس»، ۶۲‌درصد فرانسوی‌ها از این اعتصاب‌ها حمایت می‌کنند و ۶۹‌درصد نیز خواهان برخورداری از تعطیلات کریسمس هستند. در روزهای گذشته اعتصاب‌ها علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه منجر به ترافیک شدید در خیابان‌ها و بزرگراه‌های فرانسه شد؛ به‌گونه‌ای که در برخی روزها طول این ترافیک به حدود ۳۵۰ و حتی ۵۰۰ کیلومتر هم رسید. تداوم اعتصاب‌ها باعث شد تا «ژان پل دلووآ» کمیسر عالی حقوق بازنشستگی فرانسه دیروز از سمت خود کناره‌گیری کند که این درخواست از سوی مکرون پذیرفته شد. این استعفا البته به دنبال افشای جزئیاتی از شفاف‌نبودن مالی این عضو سابق دولت از سوی روزنامه لوموند صورت گرفت و دادستانی پاریس نیز وارد این موضوع شده است.
به نوشته روزنامه لوپاریزین، با استعفای کمیسر عالی حقوق بازنشستگی فرانسه، با احتساب هفت وزیر، از ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) ۲۰۱۷ تاکنون، هشت نفر از مقام‌های این کشور از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند. پیش از کمیسر عالی حقوق بازنشستگی، فرانسوا بیرو، مریل دوسارنز، سیلوی گولار، ریچارد فران، لورا فلسل، فرانسوآز نیسن و فرانسوا دو روژی به ترتیب به‌عنوان وزیران پیشین دادگستری، مشاور در امور اروپایی، دفاع، همبستگی سرزمینی، ورزش، فرهنگ و محیط‌ زیست از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.
در حالی که عمده اتحادیه‌های فرانسه این استعفا را گام نخست در چارچوب اعتصاب‌ها علیه اصلاحات نظام بازنشستگی عنوان می‌کنند، وزیر دادگستری فرانسه تأکید کرد: «استعفای دلووآ، برنامه اصلاحات را تغییر نمی‌دهد.«نیکول بلوبه » به رادیو «آر.ت.ال» فرانسه گفته دلووآ انتخابی را که به نظرش بهتر می‌آمد انجام داده است.»
روزنامه لوفیگارو فرانسه نیز نوشت، اتحادیه‌ها و کارفرمایان برای نشستی دوجانبه از سوی نخست‌وزیر فرانسه دعوت شده‌اند.به نظر می‌رسد دولت پس از استعفای طراح جنجالی اصلاحات بازنشستگی، خوشبینانه به پیش می‌رود.«اگنس بوزن» وزیر بهداشت فرانسه نیز بر این مسأله که دولت نمی‌خواهد از برنامه خود عقب‌نشینی کند تأکید کرد. او در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انتر» هرگونه عقب‌نشینی از اصلاحات را رد کرده و گفته این اصلاحات برای فرانسوی‌ها و فرزندان آنها خوب است.
دولت فرانسه اعلام کرد که با وجود اعتراض‌ها، در تصمیم خود برای عملی کردن اصلاحات یاد شده مصمم است و روند اصلاحات را به تدریج به پیش خواهد برد تا مشکلات زیادی متوجه مردم نشود. وزیر دارایی این کشور گفته است اگر دولت کنونی، امروز این کار را انجام ندهد، فردا کسانی دیگر اقدام به انجام این اصلاحات اما با شدت بیشتری خواهند کرد.  

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/177687/فرانسه-زیر-پتک-سهمگین-اعتصاب