علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد:
 
احکام اجتماعی به مجازات‌ فوتبالی اضافه شد
 
شرکت در کلاس‌های آموزشی و کار در مدارس فوتبال نمونه‌هایی از حکم‌هایی است که کمیته انضباطی می‌تواند برای خاطیان صادر کند
 

[شهروند] اهالی فوتبال عادت کرده‌اند وقتی ارکان قضائی فدراسیون فوتبال رأیی در رابطه با تخلفات بازیکنان، ‌مربیان و باشگاه‌ها حکمی صادر می‌کنند،‌ این آرا شامل جریمه نقدی و محرومیت باشد. مراجعه به سایت فدراسیون فوتبال و بررسی سوابق احکام صادرشده قضائی هم به خوبی نشان می‌دهد که تقریبا 99.9‌درصد پرونده‌ها با مجازات‌های تعیین‌شده در ماده 28 آیین‌نامه انضباطی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی مختومه می‌شود. ماده 28 در تعریف مجازات‌ها به صراحت مشخص می‌کند که ارکان قضائی از اهرم‌هایی مثل اخطار، اخراج، توبیخ، جریمه نقدی‌، محرومیت از تعداد مشخصی مسابقه برای یک دوره زمانی معین، محرومیت از ورود به ورزشگاه‌، محرومیت از نشستن روی نیمکت، محرومیت از ورود به رختکن، محرومیت از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال، استرداد عنوان یا جایزه در کنار جرایم نقدی استفاده می‌کنند. میزان محرومیت و جرایم نقدی درنظر گرفته شده هم براساس مفاد آیین‌نامه و نوع و شدت تخلف تعیین می‌شود. اخیرا اما کمیته انضباطی عارف غلامی مدافع استقلال را به پرداخت 100‌میلیون ریال جریمه نقدی و حضور در چهارجلسه در جلسات آموزشی فدراسیون فوتبال به جهت ارتکاب تخلف تحریک تماشاگران و بدرفتاری با مسئول برگزاری مسابقات محکوم کرده است. اتفاقی کم‌سابقه در احکام قضائی فوتبالی که هر چند‌سال یک‌بار شاهد آن هستیم. همان‌طور که اشاره شد، با بررسی احکام قضائی کمیته انضباطی و استیناف را در ماه‌های گذشته متوجه شدیم که نمونه مشابه این تصمیم در آرای صادرشده پرونده‌های دیگر وجود نداشت. البته اخیرا در یک مورد مهدی قائدی در پرونده سانحه رانندگی که منجر به فوت دوستش احمدرضا شاکر شد،‌ توسط دادگاه علاوه بر پرداخت دیه و جریمه به 200ساعت کار اجباری محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر، این 200ساعت کار اجباری او نقض شد. البته این پرونده اصلا ربطی به مسائل و قوانین فوتبال نداشت، در نهایت این سوال برای ما به وجود آمد که با توجه به تعیین مجازات‌ها در ماده 28 و سایر بند‌های آیین‌نامه قضات فدراسیون بر چه مبنایی مدافع استقلال را محکوم به شرکت در جلسات آموزشی کردند. به همین منظور با علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف گفت‌وگویی انجام دادیم که جزئیات آن را در زیر می‌‌خوانید:  

   صدور محکومیت عارف غلامی مدافع استقلال به حضور در کلاس‌های آموزشی باعث شده همه از صدور یک حکم عجیب حرف بزنند. آیین‌نامه انضباطی این اجازه را به ارکان قضائی می‌دهد که بازیکنی را محکوم به حضور در چند جلسه کلاس آموزشی کنند؟
بله، ولی ماده قانونی دقیق آنکه مربوط به تکمیل مجازات‌ است را دقیق الان به خاطر ندارم و آیین‌نامه‌ نیز در کنارم نیست که با جزئیات این مواد قانونی را تشریح کنم. اما درباره آقای غلامی با توجه به سوابق این بازیکن، بند‌های مربوط به مجازات‌ها نسبت به تخلف صورت‌گرفته در آرای صادرشده، لحاظ شد. این بازیکن یک‌بار به همین دلیل رأی محکومیت گرفته بود، یک‌بار در بازی با سپاهان گزارش تخلفات رفتاری‌اش به ارکان قضائی ارسال و رأی داده شد. اخیرا هم در دربی شاهد یک حاشیه دیگر برای آقای غلامی بودیم.
   حالا چرا تصمیم گرفته شد که او در کلاس‌های آموزشی شرکت کند؟
توجه کنید که ارکان قضائی فوتبال علاوه بر رسیدگی طبق قوانین و آیین‌نامه به ناهنجاری و تخلفات انضباطی و اختلافات حقوقی در حوزه‌های مختلف باید به دنبال اصلاح مشکلات فوتبال هم باشند. قانون باید در کنار سخت‌بودن انعطاف هم داشته باشد. یعنی یک قاضی نباید فقط با رفتاری خشک نسبت به پرونده‌ها طبق قانون حکم صادر کند. اصول تعیین مجازات هم برای بازدارندگی و اصلاح و متنبه‌شدن افراد حقیقی و حقوقی است. با درنظرگرفتن این موضوع که باید از قانون برای اصلاح هم استفاده شود، تصمیم گرفته شد که این‌بار در کنار طی‌شدن امور عادی رسیدگی به پرونده در تعیین مجازات‌، از مجازات تکمیلی برای متنبه‌شدن استفاده شود و او را به شرکت در جلسات آموزشی مجبور کنیم. شاید این کلاس‌ها باعث شود که آقای غلامی دیگر این رفتارهای خود را تکرار نکند و کنترل روی رفتار و گفتارش داشته باشد. البته باید دید نسبت به شرایط پرونده و نوع تخلف اگر تصمیم به درنظرگرفتن مجازات‌های تکمیلی گرفته شد،‌ چه مواردی جهت اصلاح می‌تواند مفید باشد. مثلا شاید قاضی پرونده بتواند کار در مدارس فوتبال را به‌طور مثال برای یک‌نفر درنظر بگیرد و خدمات اجتماعی ورزشی این‌چنینی را برای اصلاح بازیکن لحاظ کند.
   سوال بسیار مهم دیگر این است که چرا نمونه چنین احکامی اصلا وجود نداشته یا اگر هم وجود داشته، دیده نشده است؟
صدور دستور برای شرکت در جلسات آموزشی را زیاد در احکام نداشته‌ایم، ولی بی‌سابقه نیست. مثلا چند‌سال قبل محمدرضا خانزاده که به خاطر یک درگیری چندماه محروم شد،‌ با تعلیق بخشی از زمان محرومیت خود مجبور شد که در چند کلاس آموزشی شرکت کند. رکن قضائی می‌توانست هیچ انعطافی به خرج ندهد، اما باید سرنوشت سرمایه‌های انسانی این فوتبال هم مورد توجه قرار بگیرد. در پرونده‌های قضائی دادگستری و دادگاه قضائی و کیفری هم خیلی مواقع دلیل انتشار جزئیات احکام جدا از اطلاع‌رسانی برای عموم درباره رسیدگی دقیق به پرونده،‌ فرهنگ‌سازی و آگاهی‌دادن به مردم برای انجام‌ندادن تخلفات و جرایم است؛ یعنی هدف از انتشار و اطلاع‌رسانی احکام فرهنگ‌سازی است تا افراد دیگر از سرنوشت یک متخلف یا مجرم درس بگیرند و اگر با مورد مشابهی روبه‌رو شدند، آن را تکرار نکنند.
   پس اعتقاد دارید این نوع احکام به فوتبال کمک می‌کند؟
دقیقا. یادتان می‌آید زمانی که سیاوش اکبرپور فوتبال بازی می‌کرد، به خاطر رفتارهایی که داشت، ابتدا چند جلسه محروم می‌شد و تکرار آن باعث شد که یک محرومیت سنگین برایش درنظر گرفته شود. همان برخوردهای سفت و محکم قضائی فوتبالی باعث شد که فوتبال این بازیکن تقریبا نابود شود. ما خیلی مواقع طبق قانون باید به افراد کمک کنیم که اصلاح شوند و تا جایی که امکان دارد، به آنها فرصت دهیم، البته نه برای تمام پرونده‌‌ها.
   حالا به نظر شما در فوتبال ایران این رویه جواب می‌دهد؟
بسیاری از افراد بوده‌اند که با یک توبیخ کتبی اصلاح شده‌اند و دیگر تخلف را تکرار نکرده‌اند. بعضی‌ها نیز با وجود مواجه‌شدن با محرومیت و جرایم سنگین باز هم با پایان محرومیت رفتار خود را تکرار می‌کنند. در واقع جنجال سال‌های اخیر درباره انتقادی که به ارکان قضائی برای رسیدگی به یک تخلف مشابه از سوی دو بازیکن می‌شود هم، به همین پرونده ارتباط دارد. خیلی‌ها ارکان قضائی را متهم به تبعیض می‌کنند و مثلا می‌گویند که بین بازیکنان تیم‌ها با تخلفات مشابه فرق گذاشته می‌شود. در شرایطی که این‌گونه نیست و سوابق افراد است که نوع تصمیم را مشخص می‌کند. مثلا دو بازیکن داور را هل می‌دهند. یک‌نفر سابقه محرومیت‌های قبلی به خاطر درگیری و بی‌انضباطی داشته و یک‌نفر هیچ سابقه‌ای در کارنامه‌اش ندارد. طبیعی است که فرد سابقه‌دار مجازاتش سنگین‌تر خواهد بود، منتهی عموم هواداران بدون درنظرگرفتن سوابق افراد، این تحلیل‌ها و انتقادها را انجام می‌دهد. درحال حاضر هم آقای عارف غلامی دوبار رأی درباره‌اش صادر شد و به این نتیجه رسیدیم که باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کند، منتهی اگر این بی‌انضباطی‌ها ادامه پیدا کند،‌ آن‌وقت از فرصتی که به او داده شده، استفاده نکرده و قطعا مجازات سنگین‌تری در انتظارش خواهد بود.
   ولی ‌ای کاش شفاف‌سازی بیشتری برای جلوگیری از این بحث‌ها توسط ارکان قضائی و فدراسیون انجام شود.
حجم پرونده‌ها خیلی زیاد است. توجه کنید بسیاری از مواقع مربیان و بازیکنان به جلسات رسیدگی به پرونده احضار می‌شوند و در این نشست‌ها وقت گذاشته می‌شود و آنها را دعوت به خویشتنداری می‌کنیم، منتهی این موارد رسانه‌ای نمی‌شود. ما تمام تلاش خود را برای اصلاح و پیشگیری از تکرار تخلفات انجام می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم که دوباره تخلف خود را تکرار نکنند. برایشان باز می‌کنیم که تکرار مثلا یک تخلف چه مجازات سختی برایشان به دنبال دارد. خیلی مواقع جواب می‌دهد. بعضی مواقع هم جواب نمی‌دهد. این دیگر به خود افراد بستگی دارد که از فرصت‌ها چطور استفاده می‌کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/180752/احکام-اجتماعی- به-مجازات‌-فوتبالی-اضافه-شد