روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام شد
 
ایران در لیست‌سیاه اف‌ای‌تی‌اف
 
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «در شرایط حاضر تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر قرار دادن ایران در لیست‌سیاه ممکن است تأثیر چندانی بر اوضاع نگذارد. او گفت که اگر زمانی تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت است که ایران تحت فشار بیشتری در دادوستدهای بانکی خود قرار خواهد گرفت.»
 

[شهروند] روز گذشته  خبرگزاری رویترز به نقل از دیده‌بان کارگروه ویژه مالی از قرار گرفتن ایران در لیست‌سیاه کارگروه اف‌ای‌تی‌اف خبر داد. قبل از آن روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع آمریکایی و کشورهای متحد آن در گزارشی نوشت کشورهای اروپایی با پیوستن به آمریکا قرار است ایران را از روز جمعه در لیست‌سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی قرار دهند. قرارگرفتن ایران در لیست‌سیاه «فراخوان برای اقدام» یا Call for Action باعث می‌شود تراکنش‌های مالی ایران زیر ذره‌بین بیشتری قرار بگیرد و در نتیجه به شرکت‌ها و بانک‌هایی که با وجود تحریم‌ها همچنان با ایران تجارت می‌کنند، فشار بیشتری وارد شود.
در گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آمریکایی آمده مقامات اروپایی حمایت کشورهایشان از اقدامات جدید کارگروه ویژه اقدام مالی علیه سیستم مالی ایران را به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند. گفته‌ها حاکی از آن است که اعضای اف‌ای‌تی‌اف هفته گذشته در پاریس با یکدیگر دیدار کرده و خبر از نهایی‌شدن قرار گرفتن ایران در لیست سیاه آن در روز جمعه داده‌اند.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته با اشاره به بدترشدن شرایط برای ایران درباره نتیجه جلسه کارگروه ویژه اقدام مالی گفت: «براساس آنچه تا الان به من اعلام شده است، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم، خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم، بازمی‌گردیم و شرایط از آنچه امروز هست، بدترمی‌شود.» واعظی با اشاره به اینکه تا ساعاتی دیگر قرار است بیانیه اف‌ای‌تی‌اف درباره ایران منتشر شود، افزود: «براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی‌ که در گذشته وجود داشته است، همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهایی که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند، همچنان باقی خواهد ماند.»
واعظی در ادامه تصریح کرد که در شرایط حاضر تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر قرار دادن ایران در لیست‌سیاه ممکن است تأثیر چندانی بر اوضاع نگذارد. او با اشاره به اینکه اگر زمانی تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت است که ایران تحت فشار بیشتری در دادوستدهای بانکی خود خواهد بود، گفت: «وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارد، اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار ‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد، در آن روز خود را نشان خواهد داد. آنچه دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.»
کارگروه ویژه اقدام مالی نهادی است که با جرایم مالی مبارزه‌می‌کند. این کارگروه به مدت سه‌سال طی هشدارهای پیاپی مهلت ایران برای تصویب کامل قوانین مربوط به مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تمدید کرده بود. در آخرین جلسه این کارگروه در پاریس مهلتی چهار ماهه به منظور تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم CFT داده شد. محمود واعظی درباره این تصمیم گفته بود اگر در این مدت این اقدامات صورت نگیرد، بدون تشکیل جلسه دیگری ایران به صورت خودکار وارد لیست‌سیاه خواهد شد. اف‌ای‌تی‌اف در جلسات خود در کل سه اقدام جدید علیه ایران در صورت به تصویب نرسیدن این لوایح در نظر گرفته است.
از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته اعلام کرده بود که باید منتظر بمانیم و ببینیم امروز چه اتفاقی می‌افتد. ظریف که برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری به حسینیه جماران آماده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «اکثریت قریب به اتفاق سخنرانانی که در طول چند روز گذشته اظهارنظر کرده‌اند، سخنان‌شان در این جهت بوده، اما دو کشور و یک رژیم حامی تروریسم و کشوری که خودش تروریسم است و با اقدام علیه سردار سلیمانی تروریسم دولتی و با تحریم‌ها تروریسم اقتصادی خود را نشان داده، به اضافه عربستان که نمونه خاص و عام برای تروریسم است و رژیم اسراییل که اساسا تروریسم دولتی به نام آن رژیم ثبت شده است، مانع شده‌اند. باید ببینیم امروز چه می‌شود.»
به گزارش ایسنا، کارگروه ویژه اقدام مالی همچین تأیید کرد که در مرداد و دی ‌‌سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسیدند، با اینکه دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی در مجلس ایران به تصویب رسیدند، اما مراحل لازم برای اجرایی‌شدن آن صورت نگرفته است.
محدودیت شرکت‌های ایرانی در روابط مالی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش به اف‌ای‌تی‌اف درباره انجام هرگونه مبادله مالی و احداث‌نشدن شعبه جدید بانک‌های ایران در خارج از کشور و برعکس ازجمله تحریم‌های اف‌ای‌تی‌اف علیه ایران خواهد بود. اگر قرار گرفتن ایران در این لیست تصویب شود، به همراه کره‌شمالی تنها دو کشوری هستند که در این لیست قرار دارند.  


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/181128/ایران در-لیست‌سیاه--اف‌ای‌تی‌اف