«شهروند» از فعالیت‌های نوعدوستانه جوانان داوطلب هلال‌احمر گزارش می‌دهد
 
کوچه‌گردی‌های داوطلبانه
 

 

[حسام خراسانی] قرارشان رأس ساعت 8 شب در یکی از خیابان‌های جنوبی شهر است؛ جایی که سال‌هاست محلی برای بسته‌بندی و انتقال بسته‌های غذایی میان نیازمندان است. اما امروز سبد‌ها متفاوت‌تر از سال‌های پیش است. حالا دیگر اقلام بهداشتی در سبدها جای گرفته است؛ بسته‌هایی شامل اقلام ضروری و مورد نیاز یک خانواده در این روزها از قبیل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده، برخی وسایل کمک‌های اولیه همچون باند و گاز استریل و... . این یکی از فعالیت‌های جوانان داوطلب جمعیت هلال‌احمر شهر تهران است. داوطلبانی که این روزها در ‌پویشی جهادی به توزیع پک‌های غذایی و بهداشتی در مناطق محروم استان تهران می‌پردازند و با تجهیزات مناسب و احتیاط کامل در سالم‌سازی شهر می‌کوشند. آنچه در ادامه می‌آید شرحی از این فعالیت‌های داوطلبانه است.
«جوانان داوطلب شهر، خودجوش، داوطلبانه و با هدف فراهم کردن امنیت و حفظ سلامت همنوعان خود این خدمت را انتخاب کرده‌اند.» این توضیح شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در مورد فعالیت‌های نوعدوستانه داوطلبان جوان جمعیت هلال‌احمر در این استان  است.  او در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» گفت: «برای مقابله با این بیماری برنامه‌های پیشگیرانه‌ بسیاری تدارک دیده شده است تا «فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» به‌طور معمول انجام ‌شود. امیدواریم شهروندان نیز با رعایت بهداشت فردی، دوری‌گزینی و حضور نداشتن در اجتماعات در ابعاد مختلف زمینه‌ این فاصله‌گذاری را فراهم و نهادهای خدمت‌رسان را در قطع تکثیر زنجیره این ویروس همراهی کنند.»

چشم امید فرودستان
فتحی با اشاره به ضرورت توجه به اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه در شرایط کنونی افزود: «در مواقع شیوع بیماری‌های همه‌گیر مانند وضع کنونی، اخذ تدابیر حمایتی و مراقبتی برای حمایت و مراقبت ویژه از گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه در مقابل اپیدمی لازم و ضروری است. نهادهایی همچون جمعیت هلال‌احمر با تهیه گان و ماسک برای این افراد با توجه به شرایط کشور می‌توانند گام موثری در کاهش انتشار بیماری  بردارند.»
بنا به گفته فتحی، جمعیت هلال‌احمر به همین منظور اقدامات مختلفی در سطح پیشگیری، حمایت و درمان از قبیل توزیع رایگان ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده در میان اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر، ضدعفونی معابر محلات فقیرنشین و حاشیه شهرها، استقرار تیم‌های تشخیص ویروس کرونا در مناطق بین شهری، شناسایی و جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر، تجهیز گرمخانه‌ها و سامان‌سراها به امکانات بهداشتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای حمایت مادی و معنوی از اقشار نیازمند را در دستور کار خود قرار داده است.

خدمت بی‌مزد، اما عاشقانه
به گزارش «شهروند»، جمعیت هلال‌احمر در راستای برنامه‌های مختلفی که ستاد مرکزی مقابله با کرونا برعهده آن گذاشته است گام‌هایی برای مقابله با این بیماری در حوزه‌ها مختلف آموزش، حمایت، پیشگیری و پاسخگویی برداشته است. اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر به تهیه و بسته‌بندی پک‌های آموزشی و بهداشتی اقدام و در بین اهالی روستاهای محروم شهرستان‌های استان و صاحبان اصنافی که در این روزها مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند، توزیع کردند. این پک‌ها حاوی اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده و برخی وسایل کمک‌های اولیه همچون باند و گاز استریل است. در بخش حمایتی نیز داوطلبان این سازمان مردم‌نهاد با پویش‌های جهادی، در تولید ماسک، گان، شیلد و مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع آن مشارکت‌ داشته‌اند. بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، این تیم‌ها با همکاری خیریه‌ها و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته‌ است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران همچنین با اشاره به اینکه تقریبا تمام سطح شهری استان تهران ازجمله خیابان‌ها، معابر، کوچه‌ها و.‌‌‌.... چند مرتبه ضدعفونی شده است، افزود: «داوطلبان معمولا به صورت تیم‌های سی‌نفره اقدام به سالم‌سازی سطوح شهری در نقاط مختلف شهری به‌صورت پراکنده می‌کنند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران ضمن تقدیر از اعضای جوان و داوطلب این جمعیت بیان کرد:   «این فعالیت به صورت خودجوش شروع شده و این اقلام بهداشتی در اختیار افراد کم‌برخوردار به صورت رایگان قرار می‌گیرد.»
مسافر احتیاط
داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهر تهران همچنین در اقدامی دیگر مناطق پر رفت‌وآمد شهری، ترمینال‌های شهری و برخی از ایستگاه‌های تاکسیرانی را ضدعفونی می‌کنند؛ به‌طور مثال اعضای داوطلب جایگاه‌های پمپ بنزین، ترمینال شرق، پایانه بی‌آرتی، ایستگاه تاکسیرانی ترمینال شرق و پارک آلاله را ضدعفونی کردند. رضا محمدی، یکی از مشارکت‌کنندگان در این پویش اجتماعی است. این جوان داوطلب در گفت‌وگو با «شهروند» در توصیف فعالیت جهادی در مناطق محروم در این روزها گفت: «در طول سال‌های داوطلبی در نقاط مختلف کشور، دیگر یقین پیدا کردم که یکی از عوامل اصلی معضلات هر منطقه، فقر است و در مناطقی که با این چالش درگیر هستند، آسیب نیز مشهودتر است.» این فعال اجتماعی در تکمیل صحبت‌های خود ادامه داد:  «اگرچه در حال حاضر، تمام مناطق کشور در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند، اما این خطر در مناطقی که با محرومیت‌های بهداشتی روبه‌رو هستند، می‌تواند به چالشی عمیق‌تر بدل شود. به همین دلیل خدمت داوطلبانه در این مناطق را بیشتر دوست دارم.» او با اعتقاد به اینکه هدف جمعیت از انجام برنامه‌های متنوع به‌خصوص برنامه حمایتی  مداخله در چرخه فقر است، ادامه داد: «اگر هر کدام از افراد جامعه به‌عنوان عضوی مسئولیت‌پذیر، بر چرخه فقر تأثیر بگذارند و در جریان اجتماعی مشارکت کنند، می‌توان ساده‌تر از چالش‌هایی مانند چالش اخیر عبور کرد.»

پرسه داوطلبانه در شهر قرنطینه‌شده
کوچه‌های خلوت و بی‌سر و صدا کار را برای مددکاران ساده‌تر کرده‌ است. اعضای کانون دانشجویی هلال‌احمر در این روزها که مراکز آموزشی کشور تعطیل است، در این پویش جهادی مشارکت کرده‌‌اند. این جوانان بشردوست برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به تولید و در ادامه توزیع ماسک و دستکش بهداشتی برای افراد کم‌برخوردارمی‌کنند. پایش‌ها در مناطقی همچون روستای لهک شهرری، محله هرندی، هم‌سین و‌ هاجرآباد و... انجام شده است. در این طرح ضمن پایش سلامت ساکنان و ضدعفونی کردن معابر عمومی، غربالگری ساکنان مناطق محروم و توزیع اقلام بهداشتی در بین نیازمندان انجام ‌شد. این برنامه‌ها با مشارکت سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و برنامه عصر جدید برگزار شده است. مرتضی گلستانی، یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان در این طرح است. او در گفت‌وگو با «شهروند» در توضیح این پویش اجتماعی گفت: «هدف از این امر علاوه بر تقویت مشارکت اجتماعی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، کمک به رعایت بهداشت عمومی برای مبارزه با این بحران جهانی است.»

هزار جوان در قرار مهربانی
او با اشاره به اینکه در برخی موارد جوانان با شعار شکست کرونا  به نصب پوسترهای آموزشی ارایه‌شده در محل‌های عمومی و آموزش نکات ایمنی و خودامدادی به مردم نیز می‌پردازند، افزود:  «درواقع اجرای این طرح و فراخوانی که داوطلبان منتشر کرده‌اند، مسئولیت‌پذیری را در قبال بحران به‌عنوان امری مهم یادآوری می‌کند.» این داوطلب در ادامه به پویش‌های داوطلبانه دیگر جوانان جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد: «به‌طور مثال اعضای جوانان هلال‌احمر در امر خیرخواهانه اهدای خون شرکت و خون خود را در این روزهای کرونایی اهدا کردند. تعدادی از اعضای کانون جوانان و پرسنل این جمعیت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا پس از معاینه پزشک، با حضور در سازمان انتقال خون، خون خود را اهدا کردند. » بنا به گفته این داوطلب، این طرح با عنوان «قرار مهربانی» با مشارکت نزدیک به‌ یک‌هزار جوان به‌صورت پراکنده در زمان‌های مختلف در واحد انتقال خون انجام شده است. این جوان داوطلب هدف از اجرای این طرح را مسئولیت‌پذیری اعضای هلال‌احمر نسبت به سایر گروه‌های جامعه و افزایش میزان فعالیت و اجرای برنامه‌های خیرخواهانه در کمک به همنوع عنوان کرد.

  پویش درمانگر قهرمان

توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در مراکز نگهداری سالمندان و کمپ‌ها و پویش درمانگر قهرمان از دیگر فعالیت‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر استان تهران است. در مراکز نگهداری سالمندان و کمپ‌ها، جوانان داوطلب نسبت به توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کردن ساختمان و محیط اطراف آن اقدام ‌‌کرد‌ه‌اند. پویش «درمانگر قهرمان» نیز طرح ابداعی جوانان هلال‌احمر شهرستان شمیرانات است که از هفدهم اسفندماه ۹۸ اجرا شد. در این طرح  بیش از ۱۰‌هزار بسته میان‌وعده سالم و مقوی میان کادر درمانی فعال در بیمارستان‌های پذیرای بیماران کرونایی توزیع شد. فعالان درمانگر قهرمان با همکاری کافه‌دارها توانستند ۳‌هزار و ۹۲۶ بطری نوشیدنی بر پایه قهوه، ۳‌هزار و ۲۰۰ بطری آبمیوه طبیعی و ۳‌هزار و ۵۲۰ بسته شامل کاپ کیک، کوکی و بیسکویت میان کادر درمانی توزیع کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/182891/کوچه‌گردی‌های-داوطلبانه