براساس اعلام وزارت بهداشت از هر 11 مرگ در ایران یک مورد مربوط به کروناست
 
باید به زندگی با کرونا عادت کرد
 
روزانه 10 هزار تست کرونا در ایران انجام می‌شود، تعرفه آزمایش کرونا در بخش خصوصی حدود 500 هزار تومان است تست کرونا به صورت وسیع حتی اگر امکان پذیر باشد، برای افراد بدون علامت، بی‌فایده است
 

 [شهروند] وزارت بهداشت اعلام کرده از هر 11 مرگ در ایران یک مورد به دلیل ابتلا به کرونا ثبت شده است؛ این عدد در گذشته از هر 6 نفر بوده است. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند مردم باید به زندگی با کرونا عادت کنند: «هر‌سال 17‌هزار نفر درکشور بر اثر حوادث ترافیکی جان‌شان را از دست می‌دهند اما هیچ‌کس نمی‌گوید که باید ماشین‌سواری را متوقف کنیم. درحالی‌ که همه می‌دانند اگر خودرویی تردد نکند، این مرگ‌ها هم ثبت نمی‌شوند. سالانه به‌طور میانگین ۱۹‌هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، اما آیا می‌توان همه ترددها را متوقف کرد؟ اگر این موارد امکان‌پذیر باشد، سایر توصیه‌ها در مورد کووید ۱۹ هم امکان‌پذیر است.»
 اینها توضیحات کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره احتمال بازگشت پیک بیماری پس از برداشتن محدودیت‌ تردد بین استانی است و ادامه داد: «اعمال محدودیت اجباری و قانونی در ترددهای بین‌شهری و بین استانی مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست اما این موضوع سبب نمی‌شود که اگر این محدودیت‌های قانونی برطرف شود، مردم مجاز هستند که با سفرهای بی‌دلیل به خانواده و اطرافیان خود آسیب برسانند.»
 او در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره انجام تست برای افراد بدون علامت هم گفت که انجام تست برای این افراد فایده‌ای ندارد: «تست وسیع حتی اگر امکان‌پذیر باشد، به‌خصوص برای افراد بدون علامت، سودمندی ندارد. اگر 10 برابر وضع فعلی و برای همه افراد تست انجام شود، این کار ۸۰۰ روز طول می‌کشد. این روش تست توصیه نمی‌شود، چراکه ممکن است فرد یک‌ساعت بعد مراوداتی داشته باشد و به ویروس مبتلا شود. به گفته او، برای تست‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود. البته هزینه این تست‌ها برای بیمار رایگان است، ولی برای تهیه این کیت‌ها و هزینه آزمایشگاه و موارد دیگر بالاست.» او در ادامه تعداد شهدای سلامت را بیش از 63نفر اعلام کرد و در پاسخ به سوالی درباره تعداد افرادی که در اثر مصرف الکل جان‌شان را از دست داده‌اند، گفت که این افراد تاکنون 700نفر بوده‌اند.
سازمان غذا و دارو باید
 استفاده از دستگاه ویروس‌یاب را تأیید کند
به گزارش ایسنا، روز گذشته اما تنها جهانپور به سوال خبرنگاران پاسخ نداد. سیامک سمیعی، مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو هم در نشست خبری درباره دستگاه ویروس‌یاب توضیح‌هایی داد: «از این دستگاه خبر نداریم و آن را ارزیابی هم نکرده‌ایم، اما براساس مکانیزم ما هرچیزی که بخواهد در سیستم آزمایشگاهی و تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد، حتما باید از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شود. سازمان غذا و دارو هم یک اداره کل تجهیزات پزشکی دارد که فرآیند را از آنجا آغاز کرده و تمام اقدامات مربوط به ثبت، مطالعه پرونده و... انجام می‌شود و اگر نیازمند آزمایش کیفی باشد، به انستیتو پاستور که ازجمله بهترین ظرفیت‌های کشور است، رفته و بررسی می‌شود.»
 به گفته او، اگر فرآیند تأیید این دستگاه در وزارت بهداشت آغاز شود، می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد: «درحال حاضر هم من اطلاعی درباره این سیستم و نحوه کارش ندارم.» او در ادامه با اشاره به تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی گفت که تعرفه آن در آزمایشگاه‌های خصوصی ۱۸.۳ تا ۱۸.۴K تعیین شده؛ یعنی در بخش خصوصی حدود 500‌هزار تومان است و در بخش دولتی کمتر است. او در ادامه درعین حال که از انجام روزانه 10‌هزار تست کرونا خبر داد، درباره انجام آزمایش‌های خصوصی کرونا هم توضیح‌هایی داد: «سازمان تعزیرات با آزمایشگاه‌های بخش خصوصی که به بهانه‌های مختلف و با هزینه‌های بالا تست می‌گیرند، برخورد می‌کند و به شکایت‌ها رسیدگی می‌کنیم. ممکن است از تست بی‌کیفیت استفاده و نتیجه منفی غلط داده شود؛ درحالی‌ که فرد آلوده بوده و این فرد دیگران را آلوده کند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/183001/باید-به-زندگی-با-کرونا عادت-کرد