هشدارهای جدید درباره وضع تهران و اضطراب در دوران کرونا
 
بیشترین سرایت در حمل‌ونقل عمومی است
 
رئیس‌جمهوری: ‏ همچنان به شعار «در خانه بمانیم» متعهد باشیم
 

[شهروند] نگرانی‌ها از استفاده گسترده از حمل‌ونقل عمومی در روزهای شیوع کرونا همچنان پابرجاست. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران با ارایه جدیدترین آمار بستری بر اثر کرونا در تهران گفته است: «روزجمعه؛ ۲۹ فروردین، ۴۴۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا در تهران بستری شده‌اند که از این تعداد بیمار جدید، ۸۵نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند.» او با اعلام این آمار هشدار داده که «بیشترین میزان سرایت در حمل‌ونقل عمومی است و ما نگران این امر هستیم.»
نگرانی‌های زالی درحالی بیان می‌شود که یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران هم روزجمعه با اعلام این نکته که اگر تعداد مسافران مترو در طول روز از ۴۵۰‌هزار نفر بیشتر شود، «دیگر عملا امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری در مترو نیست» از نگرانی‌ها برای امکان رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل‌ونقل عمومی گفته بود و براساس آمار اعلام‌شده توسط او تا روزجمعه تعداد مسافران مترو به ۳۵۰‌هزار نفر در روز رسیده است.نگرانی‌ها از استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی در این شرایط پیش از این توسط اعضای شورای شهر تهران هم مطرح شد و حالا با بازگشایی بسیاری از کسب‌وکارها از روز گذشته ۳۰ فروردین این نگرانی جدی‌تر از گذشته است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم روز ۲۳ فروردین خبر داده بود که در کشور «حمل‌ونقل عمومی عامل ۲۶.۵‌درصد انتقال کرونا» بوده است. همین موارد هم عاملی بود تا پیشنهاد تعطیلی مترو توسط اعضای شورا مطرح شود. پیشنهادی که با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا روبه‌رو نشد و درنهایت مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران برای کاهش تعداد مسافران در روز پیشنهاد شناورشدن ساعت کاری ادارات را دادند. بازگشایی‌ مشاغل و استفاده از حمل‌ونقل عمومی درحالی آغاز شده است که ستاد ملی مقابله با کرونا با اجباری‌کردن استفاده از ماسک در مترو هم موافق نیست و زهرا نژادبهرام؛ عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگویی که پیش از این با «شهروند» داشت، اعلام کرد که دلیل این مخالفت اعلام نشده و مشخص نیست چرا در فضایی که می‌تواند تا این میزان آلوده باشد، نباید ماسک اجباری شود.
۲۱‌درصد تهرانی‌ها مضطرب از شیوع کرونا
نتایج یکی از نظرسنجی‌های جدید ایسپا که علیرضا زالی آن را بیان کرده، نشان می‌دهد حداقل ۲۱‌درصد شهروندان تهرانی در معرض اضطراب‌زایی ناشی از کرونا قرار دارند. زالی با استناد به نظرسنجی‌های اخیر، گفت: «نظرسنجی‌های ما که با همکاری ایسپا انجام شده، نشان می‌دهد که حداقل ۲۱‌درصد شهروندان تهرانی در معرض بار جدید اضطراب‌زایی متأثر از کرونا قرار گرفته‌اند.» به گفته او، برنامه‌ریزی‌های فرح‌بخش توسط نهادهای مدنی و رسانه‌ها در کنار بسته‌های حمایتی اقتصادی بهنگام می‌تواند از بار این معضل بکاهد. برنامه‌هایی که براساس پیگیری‌های انجام‌شده درحال بررسی و در مرحله طرح‌ریزی قرار دارند.» زالی همچنین در جدیدترین اظهاراتش از تغییر نگرش و بینش تهرانی‌ها نسبت به کرونا خبر داده و گفته: «آخرین نظرسنجی که در چند روز گذشته انجام شد، ۵۱‌درصد از شهروندان تهرانی نگران ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به کرونا بوده‌اند. همچنین بالغ بر ۶۰‌درصد شهروندان تهرانی ویروس کرونا را ویروسی جدی و خطرناک تلقی کردند. این موضوع نشان می‌دهد که آموزش‌های ارایه‌شده موثر بوده و نگرش و بینش شهروندان تهرانی درباره کرونا درحال تغییر است.»
دیروز محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم با بیان اینکه اختلالات روانی در دوران پساکرونا نسبت به دوران کرونا و قبل از کرونا افزایش می‌یابد و شیوع آن نیز بسیار بالا خواهد بود و باید برای دوران پساکرونا برنامه‌های مدونی را تدوین کنیم، گفته است که در دوران پساکرونا زندگی مردم هوشمند خواهد بود و باید مبتنی بر خودمراقبتی و دیگرمراقبتی باشد. حاتمی معتقد است که البته نباید انتظار داشت که در دوران پساکرونا همانند دوران قبل از کرونا زندگی کنیم. به عبارتی، ما دیگر به سبک زندگی قبل از دوران کرونا بازنمی‌گردیم؛ دوران پساکرونا سبک زندگی خاص خودش و دوران کرونا نیز سبک زندگی خاص خودش را دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/183074/بیشترین-سرایت در-حمل‌ونقل-عمومی-است-