سخنگوی دولت با اشاره به روند مبارزه با شیوع ویروس کرونا: ‏
 
شرایط عادی نداریم باید رعایت کنیم
 
امروز دولت با مسأله سلامت انسان‌ها در همه ابعاد روبه‌رو است دولت باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا ازجمله فقر، بیکاری و ‏رکود مبارزه کند
 

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اینکه غربالگری ‏در خصوص ویروس کرونا از مرز ۷۲‌میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و ‏رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده‌ایم، گفت:  «لازم است یادآور شوم ما اساسا چیزی به نام عادی ‏شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله‌گذاری و ‏رعایت پروتکل هستیم.»‏
ربیعی با بیان اینکه ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می‌کنیم، تأکید کرد: «این بار ‏قهرمانان و حماسه‌سازان از عرصه‌ای متفاوت، از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، از ‏عرصه پزشکی، پرستاری و بهیاری تا کارگران شریفی که در بخش خدمات حوزه سلامت مشغول به ‏کار هستند، برخاسته‌اند.» سخنگوی دولت ادامه داد: «امروز دولت با مسأله سلامت انسان‌ها در همه ابعاد ‏آن روبه‌رو است. دولت باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا ازجمله فقر و بیکاری و ‏رکود مبارزه کند و این درحالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است.»
ربیعی تصریح کرد: «امروز در دنیا هیچ جامعه کرونازده‌ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و ‏غیرانسانی روبه‌رو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند، راه‌حلی برای ‏پاسخگویی به این معضل جهانی چند‌جانبه است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، ‏مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود‎.» او با بیان اینکه دولت یازدهم ‏دولت تحریم‌زدا و سلامت محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، یادآور شد: «در دولت ‏دوازدهم نیز مبارزه با کرونا، محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده ‏است‎.» سخنگوی دولت با اشاره به افزایش تولید ماسک از ۴۰۰هزارعدد، به ۴‌میلیون تولید صنعتی ‏در روز تأکید کرد: «از نظر تولید مواد بهداشتی و ضد عفونی علاوه بر تأمین مصرف داخلی  به ‏مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم. امروز فروشگاه‌های ما در سراسر کشور همه اقلام مورد نیاز بهداشتی ‏مردم را عرضه می‌کنند‎.» ربیعی افزود: «حوزه دانش‌بنیان ما، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده ‏است، ازجمله ساخت ونتیلاتور و کیت‌های تشخیص بیماری کووید-۱۹ که پس از تأمین نیازهای داخل، ‏امکان صادرات آن از هم اینک موجود است. مطابق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی و دولت هم در ‏ابتلا و هم در فوت، روندها کاهشی است.»
او همچنین درباره اثر تحریم‌ها روی کمک‌های بشردوستانه گفت:   «اخیرا مشاهده کردم رئیس‌جمهوری ‏آمریکا موضعی در این خصوص گرفته که این مسأله را به یک خط عملیات روانی تبدیل می‌کند. ‏پول‌های ما را آزاد نمی‌کنند و می‌گویند ما جاهای دیگر خرج می‌کنیم. ما خواهیم گفت پولی که از ‏صندوق بین‌المللی پول گرفتیم کجا خرج شده است. امروز همه ایرانیان درک می‌کنند اگر یک شهروند ‏ایرانی بخواهد صادرات دارو انجام دهد با مشکل روبه‌رو می‌شود.» ربیعی افزود: «از نقل و انتقالات ‏بانکی محروم هستیم، آنهایی که با وجود این شواهد تحریم‌ها را انکار می‌کنند بگویند چرا واردات دارو ‏برای ما مشکل می‌شود‎.» او ادامه داد: «تعجب می‌کنم از برخی از ایرانیان که با شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران همسو ‏می‌شوند! صاحبان این شبکه که تکلیف‌شان معلوم است اما چرا عده‌ای همراهی می‌کنند؟ مشخص است ‏آنچه این شبکه‌ها  انجام می‌دهند، برای چیست؟» سخنگوی دولت درباره تناقض‌ها میان رعایت ‏فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت اجتماعی مردم گفت: «ما نباید این را تعارض ببینیم. یک سیاست ‏یک استراتژی است که باید دو سمت داشته باشد. ما می‌گوییم افراد باید در خانه بمانند اما حفظ ‏اشتغال و جلوگیری از بیکاری سیاست ماست. والا در طولانی مدت بیکاری جامعه تحمل‌پذیر نیست‎.»

پاسخ به گزارش دیوان محاسبات
سخنگوی دولت در مورد واکنش‌ها به گزارش تفریغ بودجه گفت:   «همه اهل رسانه هستیم. این دولت ‏جزو نظارت‌پذیرترین دولت‌ها بوده است. آیا سراغ داریم دولتی که چنین در اتاق شیشه‌ای باشد؟ در کدام‌ ‏دوره، این‌قدر در فضای مجازی دولت نقد می‌شد؟ البته که دولت اصلا اقدام به محدودسازی فضای ‏مجازی هم‌ نکرد.» او تأکید کرد: «در این دوره نظارت‌ها بر دولت بیش از دوره‌های دیگر سامان‌ گرفته است. از کارکنان ‏دیوان‌ محاسبات سپاسگزاری می‌کنم، اما نوع انتشار گزارش شائبه‌های زیادی را ایجاد کرد و شکل ‏بیان، طوری بود که افکار عمومی برداشت کردند، پولی گمشده است و موضوعات زیادی پیرامون آن ‏شکل گرفت. می‌توانست این گزارش غیرعجولانه، با توصیه همراه باشد‎.» او ادامه داد: « این حرف ‏درستی است که نامه به رئیس‌جمهوری داده شده و او هم در همان آذرماه، دستور بررسی لازم را داده ‏است. بهتر بود از دولت خواسته می‌شد که بعد از آن دستور رئیس‌جمهوری چه اتفاقی افتاده است تا افکار ‏عمومی روشن می‌شد. دولت پس از دریافت گزارش، تخلفات را رسیدگی کرده و به افراد مهلت داده ‏است‎.» ربیعی همچنین گفت: «اشکال در این بود که یک همه‌جانبه‌بینی در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ نبود. ‏مردم مطمئن‌ باشند که دولت تکلیف یک دلار ارز را هم دنبال خواهد کرد‎.»

واکنش به سخنان ترامپ
همچنین در ادامه ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایران برای ‏مذاکره منتظر دولت بعدی آمریکا است، گفت: «اگر هر رئیس‌جمهوری چه دموکرات چه جمهوری‌خواه در ‏کاخ سفید باشد و در آینده به قدرت برسد، مادامی که از زورگویی و تحریم و ترور دست نکشد، ما با او ‏هیچ گفت‌وگویی نخواهیم داشت و در آن صورت سیاست‌های شکست‌خورده امروز ایالات متحده تداوم ‏خواهد داشت. توصیه ما به آمریکا این است که به جای پیدا کردن مقصرهای تکراری، مسیر خود را ‏تصحیح کند. ما گفتیم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به میز ۱+۵ برگردد. کسی که برای اصول و ‏اهداف سیاسی خود متوسل به ترور و ارعاب و تهدید می‌شود، مجبور است برای پوشش نمایش عجز و ‏ناتوانی در دیپلماسی این سخنان فرافکنانه را انجام دهد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/183200/شرایط-عادی-نداریم باید-رعایت-کنیم