حسن روحانی، رئیس‌جمهوری:
 
اگر بیماری اوج بگیرد محدودیت‌ها را احیا می‌کنیم
 
علی ربیعی : کماکان درخواست‌مان این است که مردم برای موارد ضروری بیرون بروند در میانه مبارزه با کرونا که تمام دنیا باید با هم متحد باشند، اعتقاد داریم ما ابتدا باید در منطقه خود به سمت صلح حرکت کنیم تا بتوانیم با کرونا مقابله کنیم
 

رئیس‌جمهوری روز گذشته با اشاره به اقدامات انجام‌شده و ارزیابی‌ها
 اعلام کرد: «با وجود آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیای مجدد محدودیت‌ها باشیم.»
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا با قدردانی از همراهی مراجع عظام تقلید، علما و روحانیت در مسیر مقابله و کنترل بیماری کرونا، گفت: «دقیقا حساسیت‌ها و دغدغه‌های مراجع عظام، علما و روحانیت معظم طی مدت کنترل بیماری برای مراقبت از جان و سلامتی مردم به موازات و به همان میزان حساسیت و دغدغه مسئولان بهداشت و درمان بوده است که این موضوع بسیار حایز اهمیت است و جا دارد از همکاری و همراهی تمامی مراجع، علما، روحانیت، ائمه جمعه متولیان هیأت‌های مذهبی تشکر و سپاسگزاری کنم.» رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره دستیابی به وضع رضایت‌بخش نسبی در مقابله با شیوع بیماری کرونا، همکاری و همراهی مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مایه مباهات دانست و اظهار داشت:   «اگر همکاری مردم در کنار تمهیدات اتخاذ شده، همچنان تداوم پیدا کند، تا اندازه‌ای می‌توانیم نسبت به قطع زنجیره شیوع این بیماری امیدوار باشیم.» در این جلسه، روسای کمیته‌های مرتبط، نتایج بررسی‌های خود را درباره بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه ارایه کردند که درباره آن بحث و بررسی شد و با توجه به اینکه در ماه معنویت و میهمانی خدا قرار داریم و جان‌های تشنه برای راز و نیاز، عبادت و زیارت بقاع متبرکه بی‌قرار است، مقرر شد وزارت بهداشت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مناسب را تهیه و طراحی کند تا در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و تصویب شود.

سخنگوی دولت: هیچ استانی در وضع قرمز نیست
 اما وضع عادی هم نیست
علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز گذشته در جلسه هفتگی‌اش با خبرنگاران با تأکید بر اینکه کرونا در مسیر مدیریت‌شده قرار گرفته است، اعلام کرد هیچ استانی در وضع قرمز نیست، اما وضع عادی هم نیست، چرا که ویروس از بین نرفته است.او ادامه داد: «دولت هم بابت کارگران غیررسمی نگران است. فکر می‌کنیم بخشی از کارگران غیررسمی در بازگشایی اول مشاغل کم‌ریسک برخواهند گشت و از بیکاران کاسته می‌شود. وزارت کار و رفاه اجتماعی مسئول شده تا این دسته از افراد را زیر چتر قرار دهد. سه میلیون نفری که شناسایی کردیم، افرادی بودند که در هیچ بانکی حضور نداشتند.» ربیعی گفت: «دلشوره و دل‌نگرانی ما از آن دسته افرادی است که در مشاغل رسمی نبودند و شغل‌شان را از دست دادند. ما حمایت‌مان را ادامه می‌دهیم.»
سخنگوی دولت تصریح کرد: «در دولت روزانه گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم. براساس آخرین گزارش‌ها، از لحاظ تعداد بستری و فوتی‌ در مرحله مدیریت‌شده‌ای هستیم. حتی برخی دوستان تعبیر مدیریت خوب و بسیار خوب را به کار بردند. نسبت به دوران اوج بیماری به نصف رسیده‌ایم. این نکته حائز اهمیت است که هنوز بیماری در کشور وجود دارد. تا موقعی که ویروس در کشور است و دارو کشف نشده باید اقدامات لازم را انجام دهیم. کرونا در مسیر مدیریت‌شده است. هیچ استانی در وضع قرمز نیست، اما  وضع عادی هم نیست، چرا که ویروس از بین نرفته است.»او ادامه داد: «من صبح با دکتر زالی صحبت کردم. بحث این بود که پیام اشتباه به مردم داده نشود. کاهش آمارها وجود دارد، اما ویروس از بین نرفته است. استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی مهم است. مردم باید به دولت کمک کنند.»
ربیعی گفت: «کماکان درخواست‌مان این است که مردم برای موارد ضروری بیرون بروند. اتراق در پارک‌ها ممنوع بود، اما دیروز عده‌ای در پارک‌ها رو در روی هم نشستند. ما ناگزیریم در برخی تصمیمات تجدید نظر کنیم. اگر پروتکل‌ها انجام نشود حتی تصمیمات سختگیرانه و جرایم هم در نظر گرفته شده است.»
سخنگوی دولت درباره کارشکنی آمریکا و اتهاماتی که به کشور  وارد می‌کند، گفت: «در میانه مبارزه با کرونا که تمام دنیا باید با هم متحد باشند، اعتقاد داریم ما ابتدا باید در منطقه خود به سمت صلح حرکت کنیم تا بتوانیم با کرونا مقابله کنیم.» او ادامه داد: «دنیا به امنیت فیزیکی و روانی نیاز دارد تا بتواند از این بحران عبور کند. متأسفانه آمریکایی‌ها همواره فرافکنی می‌کنند و ما هم می‌دانیم با شرایط سخت شیوع بیماری در آمریکا، دولت و رئیس‌جمهوری این کشور برای منحرف کردن افکار عمومی در آمریکا از اداره ناموفق خود در مبارزه با کووید - ۱۹ و فرار از مسئولیت‌های بین‌المللی خود، چاره‌ای جز فرافکنی ندارند.» ربیعی ابراز عقیده کرد: «به نظر من آمریکا به حل مسائل داخلی خود و پاسخ دادن به آنها بازگردد. آمریکا به جای اینکه اظهارات غلط و سخیف را که از همان ابتدا انجمن‌های پزشکی و علمی رد می‌کنند و یک چالش ذهنی ایجاد می‌کند، حل کند به اتهام‌زنی می‌پردازد. ما به سهم خود در ایران اعتقاد داریم که متعهد بوده‌ایم به عالی‌ترین سطح شفافیت در مقابله با بیماری کرونا. ما جان شهروندان خود را به خطر نینداختیم.»سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «روز سی‌ام بهمن که آزمایش پاستور اعلام شد که بیماری کرونا قطعی است، اعلام کردیم و هزینه زیادی برای این اعلام پرداخت شد. بنابراین جان یک ایرانی برای ما مهم بوده است. اگر چالشی در مورد آمار هست بارها توضیح داده‌ایم و گفته‌ایم ما برای آمار استانداردی گذاشته‌ایم و آن این است که وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های ما پاسخ بدهند قطعا ناشی از کرونا بوده است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/183398/-اگر-بیماری-اوج-بگیرد محدودیت‌ها-را-احیا-می‌کنیم