پاسخ سخنگوی دولت به ابهام گزارش دیوان محاسبات
 
پولی گم نشده ارز که نمی‌تواند گم شود
 
ربیعی: برخی می‌گویند دولت می‌خواهد همه چیز را عادی نشان دهد، اما اصلا چنین چیزی نیست. ما شرایط بهتر داریم، اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است
 

علی‌ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود به موضوع گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: «خود آقای عادل آذر اعلام کردند که پولی گم نشده است، اما برخی می‌گویند منظور آقای عادل آذر این بوده است که پول گم شده است. باید بگویم که ارز نمی‌تواند گم شود.»
عادل‌آذر، رئیس دیوان محاسبات چندی پیش گزارشی درباره تفریغ بودجه‌ سال 97 ارایه کرد و در آن به موضوع نامعلوم‌بودن سرنوشت 4‌میلیارد و 800‌میلیون دلار ارز 4‌هزار و 200 تومانی اشاره کرد. ادعایی که دولت آن را رد کرده و رئیس‌جمهوری نیز چند روز پیش اعلام کرد دیوان محاسبات خود اشتباهش را در این زمینه پذیرفته است.  حالا سخنگوی دولت نیز بار دیگر به این موضوع ورود کرده است و می‌گوید: «این گزارش درحال حاضر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شده و در آن کمیسیون درحال بررسی است، پاسخ‌های دولت هم در این جلسات بررسی می‌شود. قرار است نهایتا این گزارش در صحن مجلس قرائت شود.»
به گزارش ایسنا، ربیعی در ادامه گفت: «پس از قرائت این گزارش در مجلس برخی از خبرگزاری‌های داخلی و به‌خصوص رسانه‌های خارجی جوی راه انداختند که یک عدد بزرگی پول گم شده است، درحالی‌که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که چنین مسأله‌ای را در گزارش خود مطرح نکرده است و البته برخی از رسانه‌های داخلی هم به شدت به این موضوع دامن زدند.»
ربیعی تأکید کرد: «رابطه قوا با یکدیگر خوب است، ما پاسخ‌های لازم را ارایه کردیم و رئیس‌کل بانک مرکزی هم درباره جزئیات این موضوع، مسائلی را اعلام کرد. همچنین مسائلی که در این زمینه نامشخص است، به تعزیرات و دادگاه ارجاع شده است و اگر محاکم جدید ایجاد شود، ما از بابت این موضوع تشکر می‌کنیم.» او در مورد گزارش دیوان محاسبات در مورد گم‌شدن ارز دولتی گفت: «آقای همتی اعلام کردند و اسامی همه افراد موجود است. برخی افراد در مرحله واردات هستند و در مرحله گمرک قرار دارند و برخی نیز به تعزیرات و قوه قضائیه معرفی شده‌اند.» ربیعی افزود: «بالاخره گزارشی از روی دلسوزی آمده و ما احترام قائل هستیم. شیوه بیان طوری بوده که می‌گویند پول گم شده است. نباید این احساس به وجود‌ آید که رقمی گم شده است. ممکن است برخی از رقم اختصاص‌یافته سوءاستفاده کنند. این اطمینان وجود دارد که از یک سِنت این پول دولت نخواهد گذشت و ارزی گم نمی‌شود. ما با جدیت تمام پیگیری می‌کنیم و مردم در این موضوع مطمئن باشند.»

دولت از تداوم شادابی بورس غفلت نخواهد کرد
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در ادامه به موضوع بازار بورس پرداخت و گفت: «عرضه سهام شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد.» او با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی بورس است، تأکید کرد:   «این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام منابعی را که از نقدیندگی مردم جمع‌آوری می‌شود، مجدد در چرخه سرمایه‌گذاری‌های جدید قرار دهیم. یعنی رفتن پول به سمت مسکن، سکه و ارز به جز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد، چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد.»

شرایط عادی نداریم
ربیعی با بیان اینکه ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم، گفت:   «برخی می‌گویند دولت می‌خواهد همه چیز را عادی نشان دهد، اما اصلا چنین چیزی نیست. ما شرایط بهتر داریم، اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.» او درباره جزئیات طرح منطقه‌بندی کشور براساس وضع کرونا گفت: «منطقه‌بندی براساس رنگ‌ها به معنای عادی شمردن شرایط نیست؛ رنگ‌بندی و منطقه‌بندی، برنامه‌ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسائل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است.» سخنگوی دولت تأکید کرد: «وضع شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود و براساس رصدهای سه روزه ممکن است وضع این شهرها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این وضعیت‌ها پویاست و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.»  ربیعی با بیان اینکه در وضع زرد بازگشایی اماکن انجام نمی‌شود، افزود: «شهرها هر چه از رنگ زرد به وضع و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند، به آنها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد، به سمت وضع سفید خواهند رفت.»  

زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضع سفیدی ندارند
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در ماه رمضان تحت فشار است، گفت: «مطالب نادرستی از سوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را. نظام را با رودربایستی قبول دارند و خود را برتر می‌دانند که ما با آنها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم.» سخنگوی دولت تأکید کرد: «آقای اعرافی و آقای نمکی، وزیر بهداشت هفته‌هاست درباره چگونگی بازگشایی مساجد درحال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده‌ایم، براساس اتفاق نظر بوده است. بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده است که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته‌اند.» او ادامه داد: «زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضع سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافران را به سمت آن شهرها  می‌کشاند و حمل‌ونقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.» ربیعی اظهار کرد: «در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام کند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بازگشایی شود، ما فکر می‌کنیم با استفاده از تجاربی که از این بازگشایی‌ها به دست می‌آوریم، می‌توانیم درباره بازگشایی اماکن مذهبی نیز تصمیم‌گیری کنیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/183528/پولی-گم-نشده ارز-که-نمی‌تواند-گم-شود