روند ابتلا به کووید-19 در 22 استان کشور صعودی است
 
آمار قربانیان کرونا دوباره 3 رقمی شد
 
107 مورد مرگ در یک شبانه‌روز ثبت شده است
 

[شهروند] شیوع کووید- 19 در 14 استان کشور روند صعودی گرفت. بر اساس شانزدهمین گزارش روند احتمالی اپیدمی کووید-19 در استان‌های کشور، روند صعودی یا شروع پیک در 14 استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان دیده می‌شود. در هشت استان زنجان، اصفهان، ایلام، بوشهر، فارس، قم، کهگیلویه‌وبویراحمد و تهران روند صعودی همراه با ناسازگاری داده‌ها گزارش شده است. در این میان دو استان آذربایجان غربی و سمنان هم اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. روند بروز بیماری در دو استان کرمانشاه و خراسان رضوی ثابت گزارش شده و روند شیوع در پنج استان خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری و گیلان به صورت ثابت همراه با تغییرات ثبت شده است. بر اساس این گزارش، استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و اصفهان در گروه استان‌های با بروز بالا، استان‌های سمنان، خراسان شمالی، ایلام، قزوین، بوشهر، مرکزی، یزد، فارس، قم و البرز با بروز متوسط و استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد، همدان، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، گلستان، کرمان و گیلان در گروه استان‌های با بروز کم قرار گرفته‌اند. اطلاعات این گزارش بر اساس آمارهای هفته منتهی به بیست‌وسوم خرداد جمع‌آوری شده است. بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی تا بیست‌وچهارم خرداد، با ثبت 184هزارو955 مورد ابتلا و هشت‌هزارو730 فوت ایران رتبه دهم ابتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص داد. در گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت آمده تا بیست‌وچهارم خرداد، هفت‌میلیون‌و739 هزارو424 نفر در جهان مبتلا به ویروس شدند که از این تعداد 428‌هزارو336 نفر جان‌شان را از دست دادند. آمریکا، برزیل، روسیه، هند و انگلستان رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند.
حالا اما شیوع ویروس در ایران روند صعودی به خود گرفته است، به طوری که تنها در 24 ساعت، دوهزارو472 مورد جدید ابتلا و 107 مورد فوت گزارش شد. سه رقمی‌شدن تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا در ایران در شرایطی است که بیست‌وهفتم فروردین، کیانوش جهانپور، مدیرروابط عمومی وزارت بهداشت، پس از یک ماه بالارفتن آمار مرگ‌ها، خبر از فوت 98 بیمار تنها در یک شبانه‌روز داد. دو رقمی‌شدن موارد مرگ‌ومیر تا بیست‌وچهارم خرداد ادامه داشت تا روز گذشته که سخنگوی جدید این وزارتخانه، از سه رقمی شدن مرگ‌های این ویروس در کشور خبر داد. بر اساس اعلام سیما لاری، استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز شیوع بیماری قرار دارند.
روند فزاینده ابتلا به کووید-19 در شرایطی است که فعالان حوزه سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نامناسب می‌دانند. شرایط در تهران نگران‌کننده‌تر از سایر استان‌هاست؛ به طوری که به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تنها 11درصد تهرانی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. مسئولان وزارت بهداشت و نظام سلامت از افزایش محدودیت‌ها با بالارفتن آمار شیوع می‌گویند و حالا بیش از یک ماه است که روند شیوع در بسیاری از استان‌ها بالا رفته بدون اینکه محدودیتی اعمال شود: «در فروردین‌ امسال مردم تا ۷۸درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند، در حالی که این عدد در اردیبهشت‌  به ۲۳درصد و اکنون در خردادماه به ۱۸درصد رسیده است. در استان تهران هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین ۶۲درصد بود که متأسفانه در روزهای اخیر به ۱۱درصد رسیده است.» اینها صحبت‌های علیرضا زالی است. او می‌گوید اگر مجبور به بازگشت به اعمال محدودیت‌ها باشیم به بخش‌هایی توجه می‌کنیم که مشاغل و درآمد مردم آسیب کمتری ببیند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185806/آمار--قربانیان-کرونا-دوباره-3-رقمی-شد