سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
 
آژانس باید در مسائل تخصصی بی‌طرفی خود را حفظ کند
 
اگر آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم غیرسازنده‌ای بگیرد ایران واکنش درخوری نشان می‌دهد
 

[یاسمن طاهریان] روز گذشته سید عباس موسوی در نشست خود با خبرنگاران در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس نباید مبنای سوالات خود را ادعاهای یک رژیم قرار دهد که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد: «ما به آژانس توصیه می‌کنیم که در این زمینه قدری آینده‌نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق‌تر و قانونی‌تر قرار دهد نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.»
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در حساب کاربری خود در توییتر با اعلام آغاز این جلسه، نوشت: «این جلسه به‌ طور مجازی برگزار خواهد شد اما اگر نیاز بود که هر تصمیمی به خاطر عدم اتفاق نظر گرفته شود، رئیس جلسه یک نشست حضوری برگزار خواهد کرد تا طبق روند معمول رأی‌گیری شود. هیچ رأی‌گیری مجازی‌ای در کار نخواهد بود و تصمیم درستی است.»
جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نخستین‌بار پس از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، به بررسی گزارش سالانه و گزارش همکاری‌های فنی‌ سال 2019 و همچنین نظارت و راستی‌آزمایی ایران با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت شامل فعالیت‌های مربوط به آژانس در طی چند ماه گذشته پرداخت. به گزارش وب‌سایت آژانس انرژی اتمی، گروسی در گزارش خود درباره ایران گفت: «گزارش من تحت عنوان توافقات نظارتی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های آژانس برای شفاف‌سازی اطلاعات مرتبط، صحت و پایبندی ایران تحت توافقات پادمانی را توضیح می‌دهد.»  
گروسی در این جلسه اعلام کرد: «بیش از 4 ماه است ایران اجازه دسترسی به دو مکان را نداده است و بیش از یک‌ سال است که در مباحث بنیادی به منظور شفاف‌سازی سوالاتی مرتبط با مواد هسته‌ای اعلام نشده و در فعالیت‌های هسته‌ای خود مشارکت نداشته است. این موضوع بر توانایی آژانس برای پاسخ به سوالات و ارایه تضمین معتبر درباره فعالیت‌ها و نبود مواد هسته‌ای اعلام نشده در این مکان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد».
رافائل گروسی در این جلسه اعلام کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران در معاهده پادمانی ادامه می‌دهد و ارزیابی‌ها در زمینه نبود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده، ادامه دارد.»  
عباس موسوی در نشست خبر صبح روز دوشنبه تأکید کرد:   «ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالای با آژانس داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید  این همکاری‌ها را قدر بداند و تحت ‌تأثیر برخی از رژیم‌ها و کشورها و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد آنها نباشد.» موسوی در ادامه افزود: «امیدواریم این نشست منتج به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مفید و سازنده باشد.»
موسوی همچنین با اشاره به اینکه مبنای نشست شورای حکام ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی است،‌ تصریح کرد: «این رژیم مدعی است که از طریق جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال‌های قبل است. ما رویکرد آژانس را در این زمینه  سازنده نمی‌دانیم. گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی بی‌طرفی خود را حفظ کند. رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست.» سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ سوالی مبنی بر طرح یا تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران گفت: «امیدواریم کار به آنجا نکشد.»
رافائل گروسی در کنفرانس مطبوعاتی که بعد از پایان جلسه شورای حکام برگزار شد، اعلام کرد که آژانس براساس تحلیلی علمی فعالیت می‌کند و ارایه گزارش‌های تحلیلی روش‌مند بخشی از رویکرد استاندارد آژانس است. گروسی همچنین تأکید کرد که آژانس اطلاعات مربوطه را بررسی می‌کند و هیچ ابهام قانونی در این زمینه وجود ندارد.
او درباره موضع اعضای شورای حکام در برابر ایران گفت: «این به اعضای شورا بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهند. من به دنبال روشی مشخص نیستم که برای واکنش آنها تعیین شود. وظیفه من این است که گزارش فعالیت‌هایم را به آنها بدهم.» مدیرکل آژانس در ادامه درباره آنچه که قرار است در جلسات بعدی شورای حکام رخ دهد، افزود: «چیزی که از طریق رئیس جلسه متوجه شده‌ام این است که رایزنی‌های سازنده ادامه دارد تا تضمین شود که شورا به فعالیت خود در این‌باره ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود شاهد مباحثاتی فعالانه پیرامون ایران باشیم. من گزارشم را در اختیار شورا می‌گذارم و در این‌باره نگرانی جدی دارم؛ به عهده اعضای شوراست که ارزیابی نهایی را انجام دهند.»
گروسی همچنین گفت که امیدوار است با افزایش فشارها بر ایران به منظور ایجاد دسترسی به مکان‌های ادعاشده، ایران همکاری‌اش را با آژانس قطع نکند. او تأکید کرد: «نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورها تعهدات تعهدات است. همکاری‌‎ها ادامه دارد، امیدوارم کارمان را بهتر انجام بدهیم.»
این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در پاسخ به این ادعاهای مطرح‌شده از طرف آژانس اعلام کرد: «بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها  موضوعی را که بسته شده است، باز می‌کنند و این جای تأسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین‌الملل دارد بر همگان مشخص است همکاری‌های ایران با آژانس بعد از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرد و ایران با اطلاع آژانس این اقدامات خود را انجام داد و اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری  تعامل با این نهاد بین‌المللی دچار مشکل می‌شود.»
موسوی در ادامه تأکید کرد: «امیدواریم که آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیرسازنده‌ای نگیرد و طبیعی است که  تصمیم غیرسازنده‌ای گرفته شود امکان دارد که ایران واکنش درخوری نشان دهد و احتمالا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185898/آژانس-باید-در-مسائل-تخصصی-بی‌طرفی-خود-را-حفظ-کند