تاکسی‌های کرونایی قرمز می‌شوند
 
اطلاعات مسافران مبتلا به کرونا در اختیار شرکت‌های مسافربری هوایی و ریلی قرار می‌گیرد
 

چند روزی به شروع محدودیت‌های گسترده کرونایی باقی نمانده و مسئولان وزارت بهداشت در این فرصت هم سعی دارند به هر نحوی مردم را از جزئیات این طرح و چگونگی برخورد با متخلفان،آگاه کنند. جلوگیری از سفر هوایی و ریلی مبتلایان با کمک سامانه‌های آنلاین، جلوگیری از تردد راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی و تعطیلات گسترده بخشی از این اقدامات است.  
برخورد با متخلفان محدودیت‌های کرونایی به کمک سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. مقرراتی که قرار است از شنبه به طور گسترده در سطح کشور اجرا شود و ساکنان مناطق قرمز و نارنجی بیش از همه مجبور به رعایت این قوانین هستند.
آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید محدودیت‌های اعمالی بسیار سفت و سخت است و تمهیدات بازدارنده‌ای برای کنترل شیوع کرونا در نظر گرفته شده است.

مسافران تست مثبت کرونا از هواپیما پیاده می‌شوند
به گفته سیما سادات لاری افرادی که تست‌شان مثبت شود، به طور هوشمند اطلاعات‌شان از طریق سامانه‌ها  به مراکز حمل‌ونقل و تردد کشور منتقل می‌شود. شرکت‌های قطار و هفت شرکت هواپیمایی سیستم‌هایشان را با سامانه منطبق کرده‌اند.
او که در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران سخن می‌گفت؛ دراین باره توضیح داد:« مسافری که چه در مرحله صدور بلیت است و چه زمانی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، اگر تستش مثبت باشد، از سوار شدنش ممانعت می‌شود.»
لاری درباره تاکسی‌های اینترنتی هم گفت:«در این تاکسی‌ها راننده‌ای که تستش مثبت بوده تا ۱۴ روز چراغ این راننده قرمز می‌ماند و این راننده طی این ۱۴ روز نمی‌تواند مسافر بگیرد.»
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع لیگ‌های ورزشی اشاره کرد و دراین باره گفت:«پیشنهاد تعطیلی لیگ‌های ورزشی از سوی قرارگاه کرونا به ستاد ملی انجام شده که ستاد ملی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. اگر این پیشنهاد تایید شود، از شنبه لیگ‌های ورزشی تعطیل خواهند بود.»

ساخت تست‌های سریع کرونا در ایران
البته او اجرای دقیق این برنامه‌ریزی‌ها را هم در گروی افزایش تست‌های کرونا دانست:« همه این موارد منوط به افزایش تست است که با تامین تست‌های رپید محقق می‌شود. تست‌های رپید بسیار راحت است و سوآپ‌های ریزی دارد که طی ۲۰ الی ۲۵ دقیقه پاسخ را نشان می‌دهد. این تست‌ها می‌تواند انقلابی را ایجاد کند. البته به شرط اینکه ایزولاسیون انجام شود و یک ضمانت اجرایی برای قرنطینه افراد مثبت باشد.»
او ادامه داد:« کشورهایی که تست بیشتری انجام دادند، توانستند افراد مثبت دیگری را شناسایی  و آنها را ایزوله کنند و بر این اساس در کنترل بیماری موفق شدند. بر این اساس ما تا یک ماه قبل به طور متوسط بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تست انجام می‌دادیم که این میزان برای ما ۶.۵ میلیارد تومان هزینه داشت. به هر حال ما افراد ثابتی داریم و این کار هم کار تخصصی است. اکنون ظرفیت انجام تست PCR را افزایش دادیم و آن را به روزانه ۴۰ هزار تست رساندیم.»
رایگان شدن تست برای مراکز دولتی بخش دیگری از برنامه‌های وزارت بهداشت برای مهار کرونا است. موضوعی که لاری هم در این نشست به آن اشاره کرد:
«تست‌های آنتی‌ژن سریع گشایشی در کل دنیا است. ما درخواست دادیم تا هم از کره جنوبی خرید شود و هم هفته آینده اولین نمونه این تست‌ها در کشورمان تولید می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار مراکز ۱۶ ساعته، ۲۴ ساعته و مراکز درمانی دولتی قرار می‌گیرد و به صورت رایگان این تست برای افراد انجام می‌شود.»

واکسن‌های خارجی فقط به 20 درصد ایرانیان می‌رسد
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع واکسن کرونا و زمان توزیع گسترده آن در ایران اشاره کرد و گفت:« در بین ۱۸۰ کشوری که در کووکس قرار دارند، برخی کشورهای ضعیف و متوسط هستند و اکثر  کشورهای اروپایی هم حضور دارند. در عین حال ۸۴ کشور پرداخت کننده پول هستند که ما هم جزو آن هستیم. البته آمریکا جزو این گروه کشورها نیست.پیش پرداخت حدود ۵۲  میلیون دلار بوده که در حال انجام است. به هر حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رئیس‌جمهوری روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریبا می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد.» او ادامه داد:« از طرفی پروژه‌ها با یکسری شرکت‌های بین‌المللی دنیا هم انجام شده مانند شرکت‌هایی در هند که دارند واکسن تولید می‌کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد دیگر هم از این طریق تامین کنیم. بنابراین واکسن خارجی نهایتا ۲۰ درصد جمعیت ما را پوشش می‌دهد که افراد مسن، بیماران زمینه ای و کارکنانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند را شامل می‌شود. به همین دلیل هم  اصرار داریم که پروژه واکسن خودمان را پیش ببریم و از رقابتی که در دنیا است، عقب نمانیم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم. گرچه هنوز هیچ واکسن تایید شده‌ای وجود ندارد و دارند کارآزمایی‌های خود را طی می‌کنند.»

ساخت واکسن برای کشور حیاتی است
لاری این را هم گفت که ایمنی همه واکسن‌ها ساخته شده هنوز به طور دقیق مشخص نیست.همه واکسن‌ها دو دوزه است و مشخص نشده دوز دوم آن را کی باید تزریق کنیم و بعد از آن میزان تاثیر چقدر خواهد بود. اینها مواردی است که باید در تولید واکسن داخلی‌مان هم موردنظر قرار دهیم.
سخنگوی وزارت بهداشت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند تولید واکسن داخلی کرونا هم اشاره کرد و گفت:« پروژه با دقت بالایی پیش می‌رود و شرکت‌های مختلفی اعم از انستیتو پاستور، رازی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شرکت‌های پیشتاز در این زمینه هستند. هفت یا هشت مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیشتازند که چهار موردشان قاعدتا باید اوایل زمستان وارد فاز کارآزمایی بالینی شوند. البته ممکن است ما کمی تاخیر نسبت به سایر کشورها داشته باشیم. به هر حال مساله واکسن در حال حاضر بسیار مهم و حیاتی است و برای هر کشوری جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است.» او در پایان این نشست هم به موضوع کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده برخی افراد سودجو در این شرایط اشاره کرد و گفت:« در حال حاضر عده‌ای دلالان کرونا هستند که چه در داروهای گیاهی و چه در داروهای شیمیایی می‌خواهند سوءاستفاده  و کاسبی کنند، اما وزارت بهداشت باید دارویی را به مردم معرفی کند که اولا زیان نداشته باشد و دوما موثر باشد. هنوز هیچ فرآورده دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی نداریم که درمان قطعی کرونا باشد، اما هر دارویی که بتواند مدت بستری را کاهش داده و علائم  بیماری را تخفیف دهد، از آن استقبال می‌کنیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/193194/تاکسی‌های-کرونایی قرمز-می‌شوند