۳‌میلیون دوز واکسن کرونا برسد افراد آسیب‌پذیر واکسینه می‌شوند
 
نخستین محموله واکسن کرونا فردا وارد کشور می‌شود
 

 

شهروند| سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از انتقال نخستین محموله از واکسن‌های کرونا به کشور از مبدا روسیه در روز پنجشنبه (١٦ بهمن‌ماه) خبر داد و گفت: «هواپیمایی ماهان واردات نخستین محموله واکسن‌های کرونا به کشور را برعهده دارد.»
«محمد حسن ذبیخش» افزود: «قرار است واکسن‌های کرونا با سه پرواز وارد کشور شود که نخستین آن پس فردا انجام خواهد شد.»
او ادامه داد: «با هماهنگی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت راه‌وشهرسازی روز پنجشنبه اولین مرحله از واردات واکسن‌ روسی کرونا با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان از مبدا روسیه  وارد کشور می‌شود.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی ادامه داد: «برای بارگیری و انتقال باقی واکسن‌های خریداری شده نیز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام آمادگی کرده است.»
او افزود: «پرواز شرکت هواپیمایی ماهان روز پنجشنبه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به زمین می‌نشیند و واکسن‌ها تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود، این پرواز از مبدا روسیه حدود ٤ ساعت به طول خواهد انجامید و همه تمهیدات لازم برای لجستیک این واکسن‌ها اندیشیده شده و فراهم است.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: «وزارت راه بر موضوع حمل این واکسن‌ها نظارت دارد و از مقدار خریداری شده بی‌اطلاع است.»
در همین راستا معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «اگر حدود سه‌میلیون دوز واکسن کرونا قبل از پایان‌ سال به دست ما برسد، می‌توانیم افراد آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و قرار است از هند، چین و روسیه واکسن وارد شود و این در حالی است که سبد واکسن داریم و فقط یک واکسن وارد نخواهیم کرد.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره واردات واکسن روسی کرونا اظهار کرد: «در مورد خرید تعداد دوز و قیمت واکسن کرونا باید از سازمان غذاودارو سوال شود. ولی احتمالا حدود ۱.۵‌میلیون دوز واکسن درنهایت از روسیه خریداری می‌شود.»
معاون وزیر بهداشت گفت: «واکسن‌هایی که در دنیا تولید می‌شوند از فاز یک تا سه هستند. کشوری مثل امارات متحده عربی در فاز یک سینوفارم شرکت کرد. در فاز دو و سه هم مشارکت داشتند. اکنون که فاز سه تمام شده، درحال تزریق واکسن هستند. گاهی طوری اعلام می‌شود که به‌طور مثال واکسن فایزر فاز چهار را هم گذرانده است، درحالی‌که اصلا این‌طور نیست. نکته بعدی اینکه اکثر واکسن‌هایی که در دنیا درحال حاضر تزریق می‌شوند در فاز سه هستند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/195863/نخستین-محموله-واکسن-کرونا-فردا-وارد-کشور-می‌شود