روزنامه شهروند کد خبر: 144490 تاریخ خبر: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر چطور یک دانش‌آموز امدادگر می‌شود؟ یک‌میلیون ارتش امدادی ارایه آموزش‌های امدادی به یک‌میلیون دانش‌آموز در ۶‌سال گذشته بررسی نحوه عضویت دانش‌آموزان در جمعیت‌هلال احمر به بهانه آغاز ‌سال تحصیلی شهروند| یادگیری تقریبا ۴٠٠ هزار دانش آموز در ٨ هزار مدرسه، یعنی ایجاد یک گردان برای یک ارتش امدادی؛ یعنی حالا پس از 6 سال، آموزش دانش آموزان، کشور یک ارتش امدادی یک میلیونی دارد، یک میلیون سرباز برای یک ارتش بشردوست، یک میلیون سرباز برای برقراری صلح پایدار، برای تسکین آلام بشری. ارتشی که در تمام کشور سرباز دارد، یعنی در هر نقطه ای که حادثه رخ دهد، یک دانش آموز که مهارت های امدادی را آموخته حاضر است. در مورد طرح دادرس صحبت می کنم، طرحی که مخفف عبارت <<دانش آموز آماده در روزهای سخت>> است. در طرح دادرس تیم های ١۴ نفره دانش آموزی در مرحله نخست در مدرسه و در مرحله بعد در شهرستان و استان با هم به رقابت می پردازند و در آخرین مرحله نیز به صورت کشوری در رقابتی به عنوان <<المپیاد آماده>> آموخته ها و دانسته های خود را در زمینه امدادی به مقایسه و ارزیابی نهایی می گذارند. حالا با شروع سال تحصیلی هفتمین دوره المپیاد آماده با حضور دادرسان برگزار خواهد شد. طرحی با قدمت 70ساله! تشکیل کانون های دانش آموزی از 70 سال پیش در جمعیت هلال احمر آغاز شده است. با اجرای طرح دادرس در مدارس طی 6 سال گذشته، یک میلیون دانش آموز، آموزش های پایه برای تعامل و پیشگیری از مخاطرات را فراگرفته اند. فعالیت کانون های دانش آموزی از ۷۰ سال پیش آغاز شده و هدف ما این است که در جمع دانش آموزان ورود کنیم و به آنها آموزش های امدادی و آموزش های پایه برای تعامل و گفت وگو و پیشگیری از مخاطرات را بدهیم، همچنین از ظرفیت های مدارس آموزش وپرورش در مواقع خطر برای کمک به مردم بهره می بریم. این کانون به منظور جذب و آماده سازی دانش آموزان علاقه مند به انجام داوطلبانه خدمات امدادی و عام المنفعه براساس توافقنامه منعقدشده با وزارت آموزش وپرورش و همچنین سازمان دانش آموزی در مدارس تحت پوشش (براساس سهمیه مورد توافق) ایجاد می شود. در این کانون ها با برنامه ریزی جهت ثبت نام و آموزش و سازماندهی دانش آموزان علاقه مند ضمن فرهنگ سازی در انجام خدمات داوطلبانه و امدادی، زمینه ای مناسب جهت شناخت عینی دانش آموزان از نوعدوستی و مصادیق آن به وجود می آید. سال۹۳ با توجه به تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش وپرورش منعقد شد، کانون های دانش آموزی که پیش از این منحل شده بودند و فعالیتی نداشتند دوباره در مدارس شروع به کار کردند و در قدم نخست ۸ هزار کانون در مدارس سراسر کشور افتتاح شد و قرار است این تعداد به ۲۰ هزار کانون افزایش پیدا کند. <<دادرس>> گره خورده با حادثه <<شین آباد>> داستان طرح دادرس با داستان چهارشنبه سیاه شین آباد گره خورده است. چهارشنبه ای که در آن به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی ٢٩ دانش آموز دچار جراحت شدید سوختگی شدند. درست 15 آذرماه 1391 بود که مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد در شهرستان پیرانشهر به دلیل استفاده از بخاری نفتی غیراستاندارد، دچار حادثه آتش سوزی شد و آتش به جان دانش آموزان این مدرسه کوچک انداخت؛ آن روز چهارشنبه بود؛ شش سال قبل که ساعت 8 و 20 دقیقه، بخاری دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه روستای شین آباد آتش گرفت و مسئولان مدرسه با وجود کپسول آتش نشانی که پشت در کلاس در راهرو نصب بود، نتوانستند آتش را مهار کنند. ارزیابی انجام شده در حادثه شین آباد از میزان پایین آگاهی امدادی در مدارس کشور، چه در میان دانش آموزان و چه در میان مربیان خبر می داد. طرح دادرس هم به همین دلیل یک سال بعد از حادثه شین آباد با تعریف ٨ مهارت امدادی شامل اطفای حریق، اسکان اضطراری، حمایت های حیاتی، پناه گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علایم حیاتی، شکستگی و آتل بندی، خونریزی، پانسمان و بانداژ اجرایی شد. از برنامه هایی که در هفت دوره این طرح دنبال شده است، رشد و شکوفایی استعدادهای امدادی، افزایش روحیه کار جمعی دانش آموزان سازمان جوانان، افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری در مواجهه با حوادث و آموزش خودامدادی بین دانش آموزان بوده است. کانون دانش آموزی؛ هلال پاتوق بشردوستی کانون دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را می توان محفل و پاتوق بشروستی معرفی کرد. تشکلی که دانش آموز به دور از هر نگاه سیاسی برنامه ها و فعالیت های خود را در جهت اهداف جمعیت هلال احمر که همان تسکین آلام بشری، صلح و دوستی و تفاهم، حمایت از زندگی و سلامت انسان ها و تامین احترام انسان هاست، دنبال می کند. از مهمترین اهداف تشکیل کانون هلال احمر در مدارس ایجاد ارتباط صحیح و سالم بین اعضای کانون دانش آموزی، تعامل اعضا برای انجام فعالیت ها و مشارکت اعضا در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها منطبق بر نیازهای آنان، جذب و تربیت دانش آموزان به منظور آماده ساختن آنان برای انجام خدمات امدادی، اجتماعی و عام المنفعه است. از دیگر اهداف این کانون ها می توان به تقویت حس مشارکت جویی و نیکوکاری بین دانش آموزان و کمک به وفاق و همدلی بین آنان و همچنین ایجاد فضای مناسب در جهت تحکیم دوستی، صلح و تفاهم در جامعه اشاره کرد. چطور عضو شویم؟ نحوه و شرایط عضویت دانش آموزان در هر پایه تحصیلی این گونه است که با مراجعه به (مربی هلال احمر) اعضای شورای اجرایی یا دبیر کانون در مدرسه فرم ثبت نام را تکمیل و ظرف یک هفته نسبت به ارایه مدارک مورد نیاز اقدام کرده و پس از آموزش و قبولی در آزمون به عضویت کانون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر در آیند. نحوه تشکیل کانون در مدارس هم به این شیوه است که با درخواست کتبی مدیر مدرسه یا مراکز آموزشی بوده و حداقل ۱۰ نفر از دانش آموزان مدرسه باید داوطلب عضویت در کانون باشند. مدارس درخواست کننده باید مکانی مستقل را برای انجام فعالیت های کانون در نظر گرفته باشند. وظایف این کانون ها هم عبارت از عضوگیری از بین دانش آموزان داوطلب، تشکیل مجمع عمومی اعضا و برگزاری انتخابات به منظور انتخاب اعضای شورای اجرایی، آموزش اعضا به منظور ایجاد آمادگی در آنان جهت ارایه خدمات امدادی و عام المنفعه، جلب همکاری مردم و نهاد ها، ارایه خدمات اجتماعی به اعضای آسیب پذیر در چارچوب اهداف و برنامه های سازمان جوانان است.