روزنامه شهروند کد خبر: 159130 تاریخ خبر: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين قوانین جدید سامانه حمل و نقل اینترنتی اعتراض بسیاری از کاربران را به همراه داشت نقره داغ عمومی به شیوه اسنپ روز یکشنبه پیامکی برای بسیاری از کاربران اسنپ ارسال شد با این مضمون که <<شرایط و قوانین اسنپ به روزرسانی شده است. برای مطالعه به بخش <<درباره اسنپ>> در منوی اپلیکیشن بروید.>> بعد از ورود به بخش مربوطه با چندین صفحه مواد قانونی مواجه می شدید که البته در نخستین برخورد، طبیعی به نظر می رسد. به هرحال تجربه اسنپ و شرکت های خدمات حمل ونقل آنلاین، تجربه تازه ای در ایران به شمار می آید و می شد حدس زد دیر یا زود نیاز به قوانین مدون پیدا کند. با این حال، نخستین چیزی که در این صفحات توجه هر کاربری را به خود جلب می کرد، ماده قوانین کوتاه درباره الزامات <<شرکت>> (اسنپ) و چندین صفحه الزامات مسافر و راننده است. همین امر در وجه نخست نشان می داد که به نظر می رسد قوانین بیشتر یک جانبه تدوین شده باشند، به همین دلیل هم روز گذشته شبکه های اجتماعی پربودند از اعتراض های مختلف به انواع قوانینی که در این چند صفحه تدوین شده اند. در ادامه نگاهی به بعضی از موارد عجیب این صفحات خواهیم داشت و واکنش کاربران معترض را هم مرور می کنیم. قانون مربوطه: <<کاربر مسافر می پذیرد هیچ وقت درخواست اسنپ ارسال نکند، مگر این که قصد استفاده از خدمات اسنپ را داشته باشد. کاربر مسافر اگر پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک کاربر راننده، درخواست را لغو کند یا در مکان مشخص شده به عنوان مبدأ سفر در زمان مشخص حضور پیدا نکند، متعهد به پرداخت مبلغ مورد قبول مذکور می باشد یا شرکت مجاز خواهد بود نسبت به کسر و برداشت مبلغ از محل اعتبار وی اقدام نماید. در صورت تکرار این عمل برای بار دوم حساب کاربری مسدود خواهد شد.>> بررسی <<شهروند>>: بعضی از کاربران معتقدند که این قانون برای این تدوین شده است که بعضی رانندگان درخواست را پذیرش می کنند و به محض سوار کردن مسافر از او می خواهند آن را لغو کند، تا به این ترتیب کمیسیون مربوط به اسنپ را پرداخت نکنند. دلیل دیگر هم این است که بعضی مسافران همزمان اپلیکیشن چند شرکت را فعال می کنند، مقصدشان را روی هر کدام انتخاب می کنند و قیمت هر کدام که پایین تر بود، مابقی را لغو می کنند. با این حال شرکت اسنپ به جای حل ساده این معضل تصمیم گرفته قانون پرداخت کل هزینه آن هم از جانب مسافر را اعمال کند، درحالی که به راحتی می تواند از طریق لغو مکرر یک راننده یا مسافر متوجه تخلف شود. درواقع راننده ای که بارها اقدام به لغو می کند، نشان می دهد که می خواهد از پرداخت کمیسیون به شرکت اسنپ سر باز بزند و مسافری هم که چنین کاری را مکررا انجام می دهد، نشان می دهد که درحال باز کردن اپلیکیشن های متنوع است، بنابراین به جای اعمال نظارت بیشتر نسبت به مسافران و رانندگان یا اخذ مبلغی اندک از مسافران بابت لغو، تصمیم گرفته کل هزینه را جهت لغو سفر از مسافر بگیرد! بیشترین اعتراض کاربران شبکه های اجتماعی هم به همین مورد است. فرض کنید شما به عنوان مسافر درخواست اسنپ می کنید و راننده درخواست را می پذیرد. شما به عنوان کاربر نمی دانید راننده چه مسافتی با شما فاصله دارد. تازه به محض تایید درخواست است که فاصله خودروی مربوطه را می بینید. بنابراین اگر عجله داشته باشید، نمی توانید آن را لغو کنید. فرض بعدی این است که سوار خودرویی می شوید که فضای نامناسبی دارد یا بوی نامطبوع و غیرقابل تحملی می دهد. شما به عنوان کاربر صرفا می توانید اعتراض خود را از طریق پیامک به شرکت انتقال بدهید که مشخص نیست به کجا می رسد، اما حق ندارید آن را لغو کنید. فرض بعدی این است که اگر یکی از هموطنان معلول یا سالمند که ویلچر به همراه دارد، درخواست اسنپ کند، راننده به مبدأ بیاید و اعلام کند که برای حمل ویلچر باربند ندارد، کاربر مربوطه ناچار به لغو است و باید تمام هزینه را هم پرداخت کند. درواقع شرکت اسنپ با تدوین این قانون برای خود این حق را قایل شده است که از هر کجای شهر درخواست شما را با هر شرایطی که خود اعمال می کند، پذیرش کند، اما شما جز با پرداخت کل هزینه اجازه لغو نداشته باشید! در واحدهای حمل ونقل سنتی (آژانس) اگر شما درخواست را لغو می کردید، صرفا باید مبلغی اندک بابت لغو می پرداختید. حتی بعضی از مشتریان با سابقه بهتر به شکل تواقفی از پرداخت همان مبلغ اندک هم معاف می شدند، اما شرکت اسنپ در اقدامی عجیب مسافر را مجبور به پرداخت کل هزینه کرده است. واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی: ریشه این موضوع به تقلب رانندگان برمی گرده. سال قبل خیلی از راننده ها برای سفرهای چرب، بعد از سوار کردن مسافر، از او می خواستند سفر رو لغو کنه تا کمیسیون ندن. خیلی ها به اسنپ و تپسی هر دو درخواست می دن و بعد هم سوار یکی می شن و اون یکی رو به امان خدا ول می کنن. با راننده تماس مي گيرن كه صندوق عقب خالي يا باربند براي گذاشتن و يچلر دارن؟ بعد اگر نداشت و لغو کردن، باید هزینه ش رو بدن. چون اكثر خودروهاي اسنپ پرايد با كپسول گاز هستند، عملا مسافر مجبور به لغو سفر مي شود. پيش از درخواست خودرو هم گزينه اي براي اين موضوع وجود ندارد. این قوانین چیه اسنپ گذاشته؟ اگر من عجله داشته باشم و راننده از یه جای دور درخواستم رو قبول کنه، نمی تونم کنسل کنم؟ جنگه مگه؟ و برای بار دوم اگر کنسل کنم، حساب مسدود می شه؟ قیمت هم که بردین بالا.