شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
وقتی نفس‌ها به شماره می‌افتد

كوروش غفاری چراتی| زيبايي‌هاي دريا به‌عنوان موهبتي الهي با جلوه‌هاي دل‌انگيزش با هيچ زبان و قلمي قابل توصيف نيست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد شنا در آب‌هاي ساحلي عمده‌ترين دليل برای حضور انبوه مسافراني است كه در سواحل استان مازندران حضور مي‌يابند. به همين دليل مسئولان مازندران با هدف ايجاد فضايي امن و خاطره‌انگيز و به‌دور از هرگونه استرس،‌ در تلاش هستند تا با استفاده از همه ظرفيت‌ها و بسيج تمامي امكانات به تحقق اين مهم اقدام کنند كه برپايي طرح‌هاي سالم‌سازي دريا با حضور واحدهاي امدادونجات جمعيت هلال‌احمر و تامين ساير امكانات رفاهي ازجمله اين تدابير است.
لحظه‌ای ديده از دريا بازنمي‌گيرند
نگاهي به آمار افرادي كه در سواحل استان مازندران به‌دليل بي‌احتياطي و ناآشنايي به فن شنا و عدم توجه به توصيه‌هاي ناجيان غريق و امدادگران هلال‌احمر در مناطق حادثه‌خیز در امواج سهمگین خزر غرق مي‌شوند و جان مي‌بازند، نشان‌دهنده مسائل عمیق چالشی است كه احساسات هر انساني را مي‌آزارد و موجب رنجش و اندوه خانواده‌هاي بسياري مي‌شود. در چنين شرايطي امدادگران جمعيت هلال‌احمر مازندران و ناجيان غريق استان تنها پاسداراني هستند كه براي نجات مغروقين، جان بر كف خود را به امواج خروشان و بعضا سهمگين خزر مي‌سپارند تا با نجات جان انساني از داغدار شدن خانواده‌هاي بسياري جلوگيري كنند. آنان درواقع فرشتگان نجات هستند كه بدون كوچكترين چشمداشت و تنها به انگيزه عمل به وظيفه خطير انساني و اخلاقي، به نجات مغروقين در سواحل و صيانت از جان مسافران و ميهمانان دريا مي‌پردازند و از صبح تا شام در زير آفتاب سوزان و روی ماسه‌هاي داغ ساحل، لحظه‌اي ديده از دريا بازنمي‌گيرند تا مبادا فرزندي از فرزندان اين مرز و بوم و انساني از انسان‌هاي كره خاكي از فرط هيجان و بي‌احتياطي گرفتار امواج خروشان خزر شود. اما سينه امدادگران هلال‌احمر مملو از حر‌ف‌هاي شنيدني و هيجان‌انگيز است كه البته براي خودشان شايد تكراري و عادي شده است. لذت نهايي آنها از اين شغل سخت و پراسترس، تنها نجات جان انسان‌ها و مشاهده تمناي دعا و شكوفايي گل لبخند بر لبان خانواده‌هاست. امدادگران جمعیت هلال‌احمر مازندران كه امسال با برنامه‌ای متفاوت علاوه بر حضور دایمی در مناطق اجرای طرح‌های دریا در 330 نقطه حادثه‌خیز نیز استقرار یافته‌اند درواقع فرشتگان نجاتی هستند كه در لحظاتي كه نفس‌ها به شماره مي‌افتد براي برقراري جريان طبيعي زندگي از جان خويش مي‌گذرند تا مبادا حادثه‌اي شوم خانواده‌اي را عزادار كند. با وجود اين، نگاهي به آمارها نشان مي‌دهد كه متاسفانه شماري از مسافران و ميهمانان دريا تنها به‌دليل ‌عدم توجه به هشدارهاي امدادگران و ناجيان غريق و ناآشنايي به فن شنا و شنا در محدوده خارج از طرح‌هاي دريا، اسير امواج مي‌شوند. اما توجه به آمار نجات صدها غريق در‌ سال گذشته و تداوم اين روند در روزهاي اخير نشان‌دهنده اهميت و بزرگي كار امدادگران پرتوان جمعيت هلال‌احمر مازندران است.
امدادونجات ساحلی، خدمتی بزرگ و ارزشمند
نماینده ولی فقیه در استان و جمعیت هلال‌احمر مازندران در این زمینه گفت: «امدادونجات ساحلی که امسال به هلال‌احمر واگذار شده، خدمتی بسیار بزرگ و ارزشمند است که نتیجه آن نجات جان انسان‌هاست.» آیت‌الله نورالله طبرسی تصریح کرد: «جمعیت هلال‌احمر علاوه بر این‌که سازمانی بین‌المللی و جهانی با اهداف انسانی است، تشکیلاتی مردمی است که بسیاری از خدمات آن ریشه در تعالیم اسلامی دارد.» او گفت: «تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هر جا  حادثه و بحرانی اتفاق افتاد، جمعیت هلال‌احمر برای ارایه خدمات بی‌منت، انسانی و الهی پیشتاز بوده است.» آیت‌الله طبرسی با اشاره به مسئولیت سنگین جمعیت هلال‌احمر استان در طرح امدادونجات ساحلی گفت:   «سال‌هاست که مسأله دریا و سواحل به چالشی برای مسئولان استان تبدیل شده است که این وضع در فصل تابستان به سبب حضور مسافران و گردشگران بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.» نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر مازندران گفت: «تامین ایمنی و امنیت جان مردمی که از دریا استفاده می‌کنند، مسئولیتی بسیار سنگین و خدمتی ارزشمند است که برای تحقق کامل آن همه دستگاه‌های ذیربط باید به جمعیت هلال احمر استان کمک کنند.»
استقرار در 330 نقطه حادثه‌خیز
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با اشاره به استقرار ترکیبی امدادگران و ناجیان غریق در 330 نقطه حادثه‌خیز، از نجات 584نفر از امواج مرگ‌آفرین خزر از آغاز اجرای طرح دریا مصادف با اول خرداد‌ سال‌ جاری خبر داد. مجتبی اکبری با اشاره به تدارک گسترده جمعیت هلال‌احمر استان برای کاهش غریق در سواحل مازندران تصریح کرد: «طرح کاهش غریق در مناطق حادثه‌خیز ساحل مازندران، امسال با مشارکت جمعیت هلال‌احمر استان و اداره کل ورزش و جوانان و هیأت ناجیان غریق در سواحل مازندران درحال اجراست که تاکنون نجاتگران و ناجیان غریق موفق به نجات جان بیش از 584نفر از امواج سهمگین خزر شده‌اند.» اکبری گفت: «امسال با تدابیر اتخاذ شده از سوی استانداری مازندران 330 نقطه حادثه‌خیز که در سال‌های گذشته بیشترین غریق در این مناطق به وقوع پیوسته، شناسایی شده و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ناجیان غریق در این مناطق مستقر شدند تا مانع از تکرار هرگونه حادثه ناگوار شوند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با اشاره به این‌که همه این 330 نقطه در خارج از مناطق اجرای طرح‌های دریا قرار دارد، تصریح کرد: «در مناطق اجرای طرح‌ها نیز برابر قانون، مدیریت طرح ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و خدمات رفاهی و امدادی است که به موجب هماهنگی‌های انجام شده عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر و ناجیان غریق در آن مناطق نیز حضور دارند. اکبری افزود: درخواست ما از همه هموطنان این است که برای حفظ جان خود به توصیه‌های امدادی توجه جدی داشته باشند و از حضور و شنا در مناطق حادثه‌خیز خودداری کنند.» او ادامه داد: «تلاش شبانه‌روزی مجموعه جمعیت هلال‌احمر استان، پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه غرق شدن و ارایه خدمات امدادی لازم به هموطنانی است که به باور ما شایسته بهترین خدمات هستند.» اکبری گفت: «کاهش تعداد غریق به صفر آرزوی قلبی همه ما است چراکه آثار اقتصادی، اجتماعی و روانی حتی یک غریق هم بسیار دردناک و غیرقابل جبران خواهد بود.» او خاطرنشان کرد: «تعامل، همکاری، مشارکت و مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌های ذیربط ضرورتی انکارناپذیر در اجرای موفق طرح کاهش غریق در سواحل مازندران است.» به هر تقدیر، جمعیت هلال‌احمر استان مازندران به واسطه ماموریت ذاتی و سازمانی خود که همانا نجات جان انسان‌ها و کاهش آلام بشری است، امسال یکی از سنگین‌ترین ماموریت‌های فصلی امدادونجات کشور را در دستور کار دارد که استقرار بیش از یک‌هزار امدادگر و نجاتگر در طول 338 کیلومتر ساحل مازندران مصداق بارز آن است. به گفته اکبری، این جمعیت در تابستان 95 عملیات سنگینی را در حوزه امدادونجات در دست اجرا دارد. عملیات در 338 کیلومتر نوار ساحلی پرحادثه مازندران، با بسیج همه امکانات و توان لجستیکی جمعیت هلال‌احمر استان که امید است کاهش چشمگیر مغروقین و جان‌باختن در دریا نتیجه ملموس آن باشد.

 


تعداد بازدید :  89