شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
گام تازه دولت در حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیران
یارانه 50 نماینده مجلس قطع شد
پزشکان، قضات، مدیران عامل و صاحبان حقوق‌های بالای 3‌میلیون و 500‌هزار تومان از دریافت یارانه حذف می‌شوند

شهروند|  یارانه نزدیک به یک‌ششم نمایندگان مجلس قطع شد. این موضوع درشرایطی رخ می‌دهد که دولت اعلام کرده در چهارماه ابتدای ‌سال 95 حدود 200‌هزار نفر از ثروتمندان را از لیست کمک‌های نقدی خط زده است. حذف یارانه‌ها درحالی ادامه دارد که کمتر از یک‌سال به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده باقی مانده و این رفتار خلاف رویه‌های انتخاباتی در ایران است. حالا درجامعه‌ای که گاه رفتارهای ضدملی و عوام‌پسندی مانند پرداخت یارانه و کمک‌های نقدی به‌عنوان شعار انتخاباتی مطرح می‌شود، کابینه یازدهم درست رفتاری معکوس درپیش گرفته است تا اثبات کند نگاه بلندمدت به منافع ملی و اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. حذف یارانه ثروتمندان و اختصاص آن به رفاه عمومی‌ از‌ سال گذشته در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است. براساس اعلام وزارت کار، در‌ سال 94 یارانه 3‌میلیون و200 ثروتمند حذف شده و با تصویب نمایندگان مجلس روند حذف یارانه‌ها در ‌سال 95 با 10 گروه مرفه دنبال می‌شود. پزشکان، قضات دادگستری، استادان رسمی دانشگاه، نمایندگان مجلس، مدیران شرکت‌های دولتی و غیردولتی و تمام کارمندان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و پرسنل نیروی مسلح که ماهانه بیشتر از 3.5‌میلیون تومان درآمد دارند، ازجمله این افراد هستند.
حذفی‌های 95 به‌طور دقیق مشخص شده‌اند
احمد میدری معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قانون‌گرایی دولت یازدهم اعلام کرد: مطابق با درخواست صریح قانون روند حذف ثروتمندان از لیست یارانه‌بگیران ادامه دارد و درهمین راستا ۵۰نفر از پذیرفته‌شدگان جدید مجلس که پیش از این یارانه دریافت می‌کردند، از لیست یارانه حذف شده‌اند.
او در ارتباط تلفنی با بخش خبری شبکه یک سیما توضیح داد: امسال حداکثر 200‌هزار نفر را برای حذف یارانه به سازمان هدفمندی اعلام کرده بودیم که مشخص شد یارانه بخش قابل توجهی از آنها قبلا قطع شده است.
معاون وزیر کار همچنین توضیح داد: مجلس در‌ سال 94 ضوابط مشخصی را اعلام نکرده بود اما برای ‌سال 95 ضوابط حذف یارانه‌بگیران شفاف شد و 10 گروه پردرآمد برای حذف یارانه به دولت اعلام شد که نمایندگان مجلس، اعضای هیأت علمی و قضات ازجمله آنها به شمار می‌روند.
میدری ادامه داد: قانون مشخص کرده است که در ‌سال 95 یارانه چه کسانی قطع شود و دولت یازدهم برهمین اساس روند حذف یارانه‌ها را ادامه می‌دهد. ضمن این‌که مجلس کدملی همه نمایندگان ادوار مختلف مجلس را اعلام کرده که از این میان 50نفر از پذیرفته‌شدگان جدید مجلس قبلا یارانه دریافت می‌کردند، درحال حاضر از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند.
پرداخت یارانه به ثروتمندان از عجایب ایران
مهدی تقوی اقتصاددان درباره پرداخت یارانه به ثروتمندان به «شهروند» می‌گوید: پرداخت یارانه به ثروتمندان یکی از اتفاق‌های عجیب و غریب ایرانی است که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست اما این مسأله در دولت گذشته و با اهداف سیاسی رخ داد، زیرا ساده‌ترین حساب و کتاب‌ها می‌توانست پیش‌بینی کند که تبعات این رفتار دولت چه خواهد بود و حتی یک دانشجوی دوره لیسانس دانشکده اقتصاد می‌توانست به خوبی نتیجه این رفتار غیراصولی و سیاست‌زده دولت گذشته را پیش‌بینی کند.
او ادامه می‌دهد: نتیجه پرداخت یارانه به ثروتمندان آن بود که رشد اقتصاد منفی شد، اشتغال از بین رفت و تورم 40‌درصدی رخ داد که تبعات این مسأله گریبان تمام ایرانی‌ها و به‌ویژه قشر متوسط و فقیر جامعه را گرفت. دولت وقت 45‌هزارتومان به مردم پرداخت اما قیمت کالاها و خدمات چند برابر شد.
این اقتصاددان تأکید می‌کند: رکود و بیکاری که امروز گریبانگیر اقتصاد ما شده، نتیجه همین اقدام دولت گذشته است. در زمان نخست‌وزیری مارگریت تاچر، من در انگلیس دانشجو بودم و خوب به یاد می‌آورم که مشابه این سیاست در انگلستان پیاده شد اما افزایش قابل توجه نرخ بیکاری تبعات این اتفاق بود. اتفاقی که باعث شد مردم انگلیس روی تابوت تاچر آشغال بریزند!
تقوی با تأکید بر این‌که دولت مسیر درستی در حذف یارانه‌بگیران ثروتمند انتخاب کرده است، می‌گوید: رفتاری که در ابتدا کابینه یازدهم درپیش گرفت، این بود که ثروتمندان به صورت داوطلبانه از یارانه 45‌هزارتومانی خود انصراف دهند تا این یارانه صرف منافع عمومی‌ شود اما این مسأله اتفاق نیفتاد و دولت ناچار شد غربالگری کند و حذف اجباری درپیش بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: در تمام دنیا یارانه حق اقشار ضعیف و گاهی متوسط است و این‌که دولت برای پرداخت کمک نقدی به ثروتمندان کسری بودجه بیاورد و از پروژه‌های عمرانی یا بنگاه‌های تولید و اشتغال به نفع ثروتمندان هزینه کند، رفتاری غیراصولی و غیراقتصادی است.
کسری 6 تا 17‌هزار‌ میلیارد تومانی یارانه
پرداخت یارانه به ثروتمندان درشرایطی رخ می‌دهد که دولت به تازگی اعلام کرده است. دربهترین شرایط برای پرداخت یارانه نقدی 6 تا 17‌هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و طیب‌نیا روز پرداخت یارانه نقدی را روز مصیبت اعظم برای دولت توصیف کرده است. براین اساس دولت باید 39‌هزار‌میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت کند و علاوه بر این به 4 بخش مسکن، تولید، اشتغال و سلامت نیز یارانه بپردازد. با این حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید می‌کند؛ برای پرداخت یارانه نقدی به مشکل خورده است. این و میزان هزینه‌های مشخص‌شده با درآمد کشور تعادل ندارد. او توضیح می‌دهد، اگر بخواهیم به تمام ردیف‌های هزینه‌ای که برای هدفمندی پیش‌بینی شده، یارانه پرداخت کنیم، با کسری ۱۷‌هزارمیلیاردی مواجه هستیم. به گفته جهانگیری، دولت باید به غیر از ۳۹‌هزارمیلیارد تومان پرداخت به بخش‌های اساسی دیگر اقتصاد نیز یارانه بدهد. از این میان سهم یارانه‌ای بخش درمان 4‌هزارو۸۰۰‌میلیارد تومان، بخش تولید ۵‌هزارو۲۰۰‌میلیارد تومان، مسکن ‌هزارو۳۰۰‌میلیارد تومان و اشتغال ۴‌هزار‌میلیارد است که این تکالیف هزینه‌ای حدود 17‌هزار‌میلیارد تومان کسری بودجه برای دولت به بار می‌آورد.
افزایش سالانه حدود یک‌میلیون یارانه‌بگیر
با این حال حذف یارانه‌بگیران ثروتمند در‌ سال گذشته بدون چالش نبود و درحالی ‌که مجلس دولت را موظف به حذف یارانه‌بگیران ثروتمند کرده بود، نمایندگان نگران از سرنوشت انتخاباتی خود با رسانه‌های مختلف مصاحبه کرده و دولت را برای حذف یارانه‌بگیران زیر سوال می‌بردند. با این وجود دولت که نبود بانک‌های اطلاعاتی شفاف و مشخص را یکی از مشکلات اساسی خود برای حذف یارانه‌بگیران می‌داند، اعلام کرده است که اطلاعات موجود تنها کفاف حذف یارانه حدود 7‌میلیون نفر را می‌دهد و تعیین تکلیف یارانه نزدیک به 70‌میلیون نفر دشوار و زمانبر است. این مسأله درشرایطی رخ می‌دهد که سالانه بیشتر از یک‌میلیون زاد و ولد درکشور رخ می‌دهد و دولت ناچار است هرسال بخشی از این زاد و ولدها را به لیست یارانه‌بگیران اضافه کند.

 

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
واقعا خسته نباشی دلاور !!!

تعداد بازدید :  628