شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
4‌میلیارد دلار مازاد تجاری ایران با جهان
جهانگیری درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی از پیشی گرفتن صادرات بر واردات خبر داد

ایرنا|  روز گذشته اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات خبر داد. او در این‌باره گفت: در چهار ماهه نخست‌ سال‌جاری میزان صادرات غیرنفتی کشور چهار‌میلیارد دلار از واردات بیشتر بوده است.
او با اشاره به این گزارش افزود: میزان صادرات غیرنفتی در چهار ماهه نخست‌ سال‌جاری با افزایش خوبی همراه بوده که از نظر وزنی بیش از 41‌میلیون تن و معادل 36‌درصد و از نظر ارزشی بیش از 16‌میلیارد دلار یعنی معادل 21‌درصد افزایش داشته است. همچنین مازاد تجاری صادرات غیرنفتی کشور نسبت به واردات در چهار‌ماهه نخست‌ سال‌جاری حدود چهار‌میلیارد دلار بوده که این به معنای پیشی گرفتن میزان صادرات کشور نسبت به واردات در این مدت است. در ادامه جهانگیری همچنین با اشاره به جلسه‌ای که اخیرا با مدیران عامل بانک‌ها برای رونق بخشیدن به فعالیت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برگزار شد، گفت: در این جلسه گزارش‌ها حاکی از آن بود که وضع صنعت در کشور رو به بهبود است و شرایط لازم برای احیاي بخش تولید کشور در حال فراهم شدن است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری گزارشات ارایه‌شده در جلسه مذکور خاطرنشان کرد: براساس آنچه بانک‌های عامل اعلام کردند، میزان تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در سه ماهه نخست ‌سال 95 نسبت به زمان مشابه‌ سال گذشته 44‌درصد رشد داشته که در بخش کشاورزی 70درصد، در بخش صنعت 39‌درصد و در بخش خدمات 50‌درصد افزایش داشته است. تسهیلات ارایه شده از سوی بانک مسکن نیز نشان می‌دهد که رشد خوبی در بخش مسکن آغاز شده و تحرک مناسبی در این بخش درحال وقوع است.
او همچنین در این جلسه با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح پیشنهادی برای تولید انبوه مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، تصریح کرد: جلسات متعددی در‌ سال‌جاری برای رونق بخش مسکن برگزار شده و با مصوبات خوبی نیز همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به مصوبه بهسازی و بازسازی 200‌هزار واحد مسکن روستایی در ‌سال اشاره کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین ساماندهی بافت‌های فرسوده را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد و گفت: یکی از اهداف ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری، کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ زیرا مناطق ناکارآمد شهری و بافت‌های فرسوده می‌توانند به تهدیدی برای جامعه تبدیل شوند.


تعداد بازدید :  405