شماره ۹۰۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد
صفحه را ببند
سومین سوءقصد به آلمان در یک هفته
درخواست پناهندگی پناهجوی سوری عامل انفجار در آنسباخ دو بار رد شده بود

مجتبی پارسا|  با دیدن یا شنیدن نخستين خبر حمله انتحاری، بمب‌گذاری یا شلیک به افراد بیگناه دیگر کسی شوکه نمی‌شود؛ تنها غمگین می‌شوند. حالا که بیش از 3‌سال از رشد و گسترش داعش و حامیانش می‌گذرد، خصوصا با عملیاتی که در یک‌ سال گذشته در شهرهای مختلف جهان صورت گرفته است، یک اصل برای مردم جهان ایجاد شده است: «داعش مسئول است، مگر آن‌که نقیضش ثابت شود». این‌بار نوبت آلمان است. یک پناهجوی سوری با مواد انفجاری که در کوله‌پشتی‌اش داشته خود را منفجر کرده و عده‌ای را مصدوم؛ گرچه فعلا سرنخی از داعش به چشم نمی‌خورد.
مقام‌های آلمانی می‌گویند که یک پناهجوی سوری که درخواست پناهندگی او رد شده بود، با منفجر کردن بمبی در شهر آنسباخ در جنوب آلمان در نزدیکی نورمبرگ خود را کشت. خانم «کاردا سیدل» شهردار آنسباخ در کنفرانس خبری گفت که 15 نفر زخمی شده‌اند که شرایط 4 نفر از زخمی‌ها وخیم است؛ گرچه زندگی هیچ‌یک از آسیب‌دیدگان تهدید نمی‌شود.
گاردین گزارش داد که خواکیم هرمان، وزیر امور داخلی باواریا گفت که این مرد ۲۷ ساله در ابتدا قصد داشته وارد محل فستیوال موسیقی بشود که در نزدیکی محل انفجار در جریان بود اما به دلیل نداشتن بلیت به وی اجازه ورود نداده‌اند. مرد مهاجم نیز وسیله انفجاری که در داخل کوله‌پشتی‌اش بود را منفجر کرد. هرمان می‌گوید که این وحشتناک است، فردی که به کشور ما آمده تا به دنبال پناهگاهی باشد، حالا چنین عمل شنیعی را مرتکب شود و تعداد زیادی از افراد را مصدوم کند. این حملات که پیشتر هم نگرانی شهروندان ما را موجب شده، باز هم افزایش خواهد یافت. ما باید از انتشار چنین خشونت‌هایی در کشورمان توسط کسانی که به خاطر پناهندگي به اینجا آمده‌اند، جلوگیری کنیم.
خواکیم هرمان گفت که انفجار حدود ساعت 00: 22 به وقت محلی در نزدیکی ورودی محل فستیوال روی داد. او به خبرگزاری آلمان گفته که «به اعتقاد شخصی‌اش» این حمله با زمینه افراط‌گرایی اسلامی صورت گرفته اما مقامات دولتی این نظر را رد کرده‌اند و می‌گویند که قصد و انگیزه فرد مهاجم نامشخص است. آقای «مایکل شواتبرگر»، سخنگوی دادستان آنباخ می‌گوید که فعلا صحبت از انگیزه افراطی این فرد در حد حدس و گمان است. بیش از 2هزار نفر در شهر 40هزار نفری جنوب غرب نورمبرگ، در جمعیت حضور داشته‌اند. این شهر، منطقه استقرار پایگاه نیروهای آمریکایی است.
فرد مظنون به بمب‌گذاری دو‌ سال پیش وارد آلمان شده بود و درخواست او یک‌سال پیش رد شد. او با توجه به شرایط سوریه اجازه اقامت موقتی در این کشور را یافته بود و در آپارتمانی در آنسباخ که دولت تهیه کرده بود، زندگی می‌کرد. آسوشیتدپرس گزارش داد که پیش از این دو بار به این فرد، دستور دیپورت (اخراج از کشور) داده شده بود که آخرین بار 13 جولای (12 روز قبل از حمله او) بوده است.
سخنگوی وزارت کشور گفته که مهاجم سوری که 2‌سال پیش به آلمان وارد شد و یک‌ سال پیش درخواست پناهندگی‌اش رد شد، دیپورت نشده بود. قرار بود که او را به بلغارستان تبعید کنند. قوانین دابلین می‌گوید كه نخستين کشور اتحادیه اروپا که یک پناهنده وارد آن می‌شود، مسئول پیگیری و پروسه درخواست پناهندگی مهاجران است. آلمان ماه آگوست گذشته (حدود يك سال پیش) قوانین دابلین را به دلیل ناکارآمدی معلق کرد. وزیر امور داخلی باواریا گفت که این مرد قبلا دو بار تلاش کرده بود خودکشی کند ولی‌ نمی‌دانیم که آیا این مرد قصد خودکشی داشت یا قصد کشتن دیگران را داشت. با این حال به گفته او مواد منفجره همراه این فرد برای کشتن و زخمی کردن خیلی‌ها کافی بود. گرچه خانم کاردا سیدل، شهردار آنباخ می‌گوید امکان ورود آن فرد به داخل جمعیت نبوده است؛ چراکه به خاطر مسائل چند روز گذشته، اقدامات امنیتی، شدیدتر شده است و آن فرد بدون بررسی کوله‌پشتی‌اش نمی‌توانست وارد فستیوال شود.
گزارش‌های اولیه حاکی بود که انفجار ممکن است ناشی از ترکیدن گاز بوده باشد؛ اما وزارت امور داخلی باواریا بعدا گفت که انفجار ظاهرا عمدی بوده است. بعد از انفجار محل تخلیه و فستیوال موسیقی نیز کنسل شد. به گزارش رسانه‌های محلی پس از حادثه پلیس میدان مرکزی شهر آکنده از وسایل نقلیه اورژانس شد. حدود 200 افسر پلیس و 350 پرسنل امدادی به محل اعزام شدند.
این حادثه در حالی روی می‌دهد که چند حمله خونین در آلمان طی یک هفته گذشته باعث اضطراب زیادی شده است. این سومین حمله در ایالت باواریا در یک هفته گذشته است. به دنبال این حملات، نگرانی‌ها در شهرهای کوچک بسیار بیشتر شده است؛ چراکه در این شهرها احتمال نزدیک بودن به حادثه بیش از شهرهای بزرگ است. تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مونیخ در روز جمعه باعث مرگ ۹ نفر شد و حمله با تبر در قطاری که یک هفته پیش روی داد، چندین زخمی به جا گذاشت.
رویترز گزارش داده که پلیس فدرال آلمان مدارکی دارد که در میان پناهجویانی که وارد خاک این کشور شده‌اند، 410 نفر تروریست وجود دارد. تحقیقات بر روی 60 نفر آغاز شده است.


تعداد بازدید :  321