شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
طیب‌نیا:
نفت سر سفره روزگار مردم را سیاه کرد

شهروند| تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و وعده چهاربرابرشدن یارانه نقدی درحالی رخ می‌دهد که دولت امروز برای پرداخت همین یارانه 45‌هزارتومانی مردم، ناچار شده است از خزانه برداشت کند. با این وجود برخی‌ها از همین الان دست به کار شده‌اند و تلاش می‌کنند با عوام‌فریبی مردم را به وعده‌هایی دلخوش کنند که امکان اجرای آن برای کشور وجود ندارد. این موضوعی است که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیروز درجمع یزدی‌ها به آن اشاره کرد و گفت: این افراد تنها به شرط 400برابرشدن نرخ تورم و چهاربرابرشدن قیمت دلار می‌توانند وعده‌شان را محقق کنند. علاوه بر معاون رئیس‌جمهوری، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز با اشاره به کاهش 31‌درصدی سهم نفت از بودجه دولت به خبرنگاران آذربایجان‌شرقی گفت: وعده آوردن نفت به سر سفره مردم و ایجاد وابستگی بیشتر اقتصاد کشور به نفت روزگار مردم را سیاه کرد.
شرط 4 برابر شدن یارانه
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که به یزد سفر کرده است، با انتقاد از وعده‌های عوام‌فریب برخی، اعلام کرد: برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی به مردم وعده می‌دهد که یارانه‌ها را چهاربرابر می‌کنند اما مردم امروز معنی رفاه را می‎فهمند و قطعا به خوبی می‎‎دانند که این افزایش یارانه به معنای رفاه نیست و چه ضربه‎‎ای به کشور وارد می‎‎کند.
او توضیح داد: با پرداخت همین ۴۵‌هزارتومان یارانه به مردم، دولت ناچار است هرماه‌ هزارو۴۰۰‌میلیارد تومان از خزانه عمومی برداشت کند که با برداشت این مبلغ، طرح‌های عمرانی متوقف می‌شود و اضافه‌کاری کارمندان پرداخت نمی‌شود، زیرا دولت درحال حاضر ماهانه 3400‌میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 2‌هزار‌میلیارد تومان آن از محل طرح هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود و کسری آن طبق قانون از خزانه برداشت می‎‎شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید کرد: با این حساب مردم به خوبی می‌دانند که خزانه جایی برای چندبرابرشدن یارانه‌ها ندارد و تنها یک راه وجود دارد و آن 400برابرشدن نرخ تورم و چهاربرابرشدن قیمت دلار است.
یارانه حذف‌شدگان به بیماران رسید
نوبخت ادامه داد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها 10‌درصد از منابع این طرح باید به‌عنوان یارانه سلامت پرداخت می‌شد که تا قبل از این امکانش وجود نداشت. بنابراین دولت یازدهم از مردم درخواست کرد افرادی که به یارانه نیاز ندارند، انصراف دهند که از این راستا دو‌میلیون و400‌هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند و دولت توانست با درآمد حاصل از آن یارانه سلامت پرداخت کند و هم‌اکنون بیماران در شهرها هفت تا هشت‌درصد و در روستاها سه‌و‌نیم تا چهار‌درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند.
معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: همچنین غیر از پرداخت یارانه نقدی، ما هر فصل یک سبد غذایی به افراد زیرپوشش و افراد خاص به صورت غیرنقدی می‌پردازیم که نزدیک به 160 تا 170‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این بسته غذایی فصل قبل در ماه رمضان عرضه شد و این فصل هم تا پایان این ماه انجام می‌شود.
امسال یارانه افراد کمتری قطع می‌شود
نوبخت تأکید کرد: با این وجود دولت با همه نیاز به منابع هدفمندی یارانه‌ها، مقید که یارانه مردم را قطع نکند، به همین دلیل همچنان ما امسال هم به پرداخت یارانه‌های نقدی اقدام می‌کنیم، ضمن این‌که امسال با توجه به این‌که در گذشته یارانه بخشی از افراد پردرآمد حذف شده بود، تعداد افرادی که باید یارانه‌شان قطع شود، کمتر است و دولت احتیاط زیادی دارد که یارانه افرادی را به اشتباه قطع نکند. او درباره حذف‌شدگان امسال توضیح داد: امسال در تبصره 14 مطرح شد که یارانه افرادی که از کارکنان دولت هستند و حقوق آنها به‌طور متوسط بیشتر از 3‌میلیون و افراد با مشاغل آزادی که دریافتی بیشتر از این میزان دارند، را تا سه دهک حذف کند.
19‌هزار نفر استخدام می‌شوند
نوبخت همچنین نوید استخدام 19‌هزار نفر در دولت را نیز داد و گفت: قرار است به ازای هر سه نفری که بازنشسته می‏‏‌شود، یک نفر استخدام شود.
معاون رئیس‌جمهوری با اعلام این‌که تمام درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال تحقق یافته است، گفت: در بودجه امسال ما تا الان به‌طور متوسط پیش‌بینی این بود که دو‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه نفت با ۴۰ دلار بفروشیم که توانستیم دو‌میلیون و ۳۵۰‌هزار بشکه با مبلغ کمی بیشتر از ۴۰ دلار بفروشيم؛ البته امسال پیش‌بینی دولت در برنامه یک‌ساله بودجه بر این است که 244هزار‌ میلیارد تومان در کشور هزینه شود که این هزینه‌کرد فقط منابع عمومی و دولتی نیست و منابع بخش غیردولتی و منابع بانکی هم جزو منابعی است که همه در کنار هم انرژی لازم برای به حرکت درآوردن یا سرعت بخشیدن به چرخ اقتصاد کشور را فراهم می‌کند.
او تأکید کرد: با این حال درآمد کفاف تمام هزینه‌ها را نمی‌دهد و تنها 37‌هزار‌میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده است که باعث شده است طرح‌های عمرانی سال‌ها به تعویق بیفتد و بودجه صرف هزینه‌های جاری ازجمله حقوق کارکنان و یارانه و... شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توضیح داد: در سال‌های گذشته 2017 طرح که هر طرح شامل 4 تا 5 پروژه است کلنگ‌زنی شده و ما با تعداد بسیار زیادی پروژه نیمه‌کاره روبه‌رو بوده‌ایم. این پروژه‌ها به طلبکاری پیمانکاران از دولت منجر شده است به همین دلیل دولت توان اجرای پروژه‌های جدید را ندارد و باید به تکمیل پروژه‌های قبلی که در حد 400هزار‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بپردازد.  نوبخت ادامه داد: راهکاری که دولت برای این مسأله پیش‌بینی کرد و مجلس به آن کمک کرد استفاده از ظرفیت اوراق است. در حال حاضر پولی که در دست مردم به‌عنوان نقدینگی وجود دارد، بیش از 1000هزار‌میلیارد تومان است و اگر مردم بخواهند تنها 10‌درصد این پول را هزینه کنند، رقم بسیار قابل توجهی است.
او ادامه داد: بنابراین اعلام آمادگی کردیم که اگر مجلس به ما اجازه دهد، از این میزان نقدینگی که در عرصه تولید نیست، استفاده کنیم و در عرصه کار سازندگی و طرح‌های عمرانی استفاده کنیم و 10 تا 15‌درصد هم به مردم سود دهیم.
سخنگوی دولت گفت: از آنجا که ما‌ سال‌به‌سال با مقداری تورم روبه‌رو هستیم، اگر طرح عمرانی را به ‌سال بعد موکول کنیم، حداقل آن طرح نسبت به امسال 10 تا 15‌درصد گرانتر برای ما تمام می‌شود، بنابراین با فروش اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی را زودتر اجرا می‌کنیم و به ‌جای این‌که پول‌ها را خرج تورم ناشی از تأخیر در اجرای طرح‌ها کنیم، همان مبلغ را به مردم برای سود اوراق‌های مشارکت فروخته شده می‌دهیم.
نفت سر سفره روزگارمان را سیاه کرد
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز که به آذربایجان‌شرقی سفر کرده است، با اعلام این‌که سهم نفت در بودجه 31‌درصد کاهش یافته است، اعلام کرد: در 40 سال گذشته تجربه بسیار بدی در اقتصاد ایران داشتیم. نرخ رشد اقتصادی در کشور ما بسیار نازل بود و با افزایش درآمد نفتی مشکلات کشور حاد شد و از زمانی که نفت سر سفره مردم آمد زندگی ما را سیاه کرد؛ نفتی که می‌توانست در جهت اعتلای کشور استفاده شود، به یک نغمت تبدیل شد.
او اضافه کرد: درآمدهای نفتی صادرات را سرکوب کرده و منجر به این شده که نقش بهره‌وری در رشد اقتصادی ایران منفی شود، همه اینها به دلیل نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد ایران است و طی هشت‌سال منتهی به ‌سال 92 که دولت تصمیم گرفت پول نفت را سر سفره مردم بیاورد، وضع ما بدتر شد.
وزیر اقتصاد افزود: مخالفان دولت مرتب علیه دولت تبلیغ می‌کنند و ما مجبوریم به دلیل منافع ملی حرفی به زبان نیاوریم. وقتی واردات به مرز 80‌میلیارد ریال رسید، نرخ ارز ثابت ماند و سرکوب صادرات رخ داد که معنای آن سرکوب تولید و اشتغال بود و حالا اگر می‌خواهیم از روند کسادی رشد اقتصادی خلاص شویم و ایجاد اشتغال صورت گیرد و در عرصه بین‌المللی سربلند شویم، چاره‌ای جز تقویت توان تولید کشور را نداریم. طیب‌نیا با بیان این‌که جای شرمندگی است کشور و ملتی که در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده در فضای کسب و کار رتبه 152 جهان را داشته باشد، گفت: دولت مصمم است که برنامه‌های عملیاتی برای حل دو عارضه اقتصاد ایران را طراحی کند و برای رفع بیماری دولتی بودن باید سیاست‌های اصل 44 اجرا شود.
500‌هزار شغل تا پایان‌ سال ایجاد می‌کنیم
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز که به مازندران سفر کرده است، تأکید کرد: مشکل معیشتی مردم با پرداخت ماهانه 45‌هزار تومان یارانه حل نمی‌شود تا زمانی که اشتغالزایی صورت نگیرد، مشکل بیکاری و معیشت وجود خواهد داشت.
او با ذکر این ضرب‌المثل «به جای ماهی دادن، ماهيگیری را باید یاد داد»، گفت: پرداخت یارانه ترسیمی از وضع دادن ماهی به جای ایجاد اشتغال یا ماهیگیری است. بنابراین دولت تلاش می‌کند برای بهبود معیشت مردم تا پایان ‌سال 500‌هزار شغل جدید در کشور ایجاد کند.


تعداد بازدید :  471