شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
آغاز هفته دولت با حمله به «دولت»
منتقدان دولت اظهارات تند و تیز خود را در هفته دولت شدت بخشیدند

شهروند|  منتقدان جشن هفته دولت بی‌نظیری را به رئیس‌جمهوری و کابینه‌اش تقدیم کرده‌اند. حسن روحانی پیش از این گفته بود «اگر یک روز حرف بدی در رسانه‌هایشان ننویسند، فکر می‌کنیم رفته‌اند مرخصی». انتقادات از دولت یازدهم در سه حوزه فرهنگ، اقتصاد و البته هنوز هم برجام به تندی در جریان است. به نظر می‌رسد هرچند ماجرایی که رسانه‌های منتقد دولت از آن با عنوان «فیش گیت» یا همان فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی نام می‌بردند، پس از برخورد دولت با موضوع خاتمه یافته باشد، اما به‌هرحال تریبون‌هایی که هفته گذشته مورد انتقاد تلویحی رئیس‌جمهوری هم قرار گرفتند، حتی از فرصت «هفته دولت» هم برای انتقاد تند و تیز از دولت نگذشتند.
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به مناسبت هفته دولت خطاب به کابینه یازدهم گفت: در هفته دولت، دولتمردان باید قبل از آن‌که مانور تبلیغاتی داشته باشند و کارهای کم و زیاد خود را به مردم عرضه کنند، اقدامات خود را ارزیابی کنند و ببینند سر سفره چه شهدایی نشسته‌اند و با آنها تناسبی دارند یا نه. امام‌جمعه موقت تهران همچنین به مسأله برجام که دولت یازدهم همواره از آن به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی کشور یاد می‌کند، اشاره کرد و ضمن تأکید بر این‌که نباید برجام را بزرگ کنیم، گفت: مقام معظم رهبری مرتب درباره بدعهدی دشمنان صحبت می‌کنند، اما عزیزان ما حاضر نیستند از این بدعهدی‌ها و خلاف‌های دشمن قهار ما یک جمله صحبت کنند و از آنچه وعده داده شده بود و انجام نشده، صحبت کنند.  اما انتقادات صدیقی به همین‌جا محدود نشد؛ او در میانه‌های خطبه دوم حتی تهدید به افشاگری هم کرد، هنگامی که پس از تمجید از مقام شهید رجایی گفت: نمی‌خواهم پرده از یک‌سری چیزها بردارم. حرکت‌های دیپلماتیک کشور باید در همه‌جا برای ما موجب سرافرازی و اقتدار باشد. حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی هم در خطبه‌های نمازجمعه روز گذشته مشهد اظهار کرد: برخی عدم موفقیت‌ها مربوط به دولت نبود منتهی عوارض دیگری سبب عدم موفقیت دولت شد که ازجمله مسأله مذاکرات و جریان برجام بود. مقام معظم رهبری فرمودند ناموفق بودن برجام مربوط به خیانت طرف مقابل ما است که دشمن ما است. او گفت: عزیزان ما در عرصه مذاکرات هم زحمت کشیدند و هم فعالیت زیاد و قابل توجهی داشتند و وجود یک عنصر خائن هم به‌عنوان عنصر انگلیسی در تیم مذاکره کننده، سبب نادیده‌گرفتن زحمات بقیه نیست. او همچنین درباره انتقاداتش از دولت گفته است: «برای خوشایند یک قشر لائیک می‌خواهند در اجرای ارزش‌های دینی دچار ولنگاری شوند تا جایی که برای خوشایند اینها حتی توهین به روحانیت وابسته به مقام ولایت را صورت می‌دهند و این درست نیست و این ولنگاری، قابل اغماض نیست.»
امام‌جمعه مشهد سپس می‌گوید: چطور وقتی بناست با یک بی‌عفتی مقابله شود یک عده متولیان فرهنگی به دفاع از آنها برمی‌خیزند؟ مقام معظم رهبری فرمودند یک ارزیابی منصفانه نسبت به موفقیت‌های دولت داشته باشند و یک ارزیابی نیز عزیزان ما نسبت به خود داشته باشند. عزیزان ما به ولنگاری فرهنگی پاسخ دهند تا مارک و آرم ولنگاری فرهنگی بر پیشانی این دولت نماند.
موضوع ولنگاری و بی‌بندوباری در اظهارات دیگران نیز به چشم می‌خورد؛ کلیدواژه‌ای که به نظر می‌رسد در روزهای آینده بیش از پیش از سوی رسانه‌ها و افراد منتقد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین روز گذشته در جمع بسیجیان شهرستان خوی گفته است: در تهران عده‌ای در باند موسوم به مدلینگ پول می‌گرفتند که با آرایش خاص و پوشیدن لباس‌های نامناسب بی‌بندوباری را ترویج کنند یا در مناطق نزدیک به مرز ایران کارخانه‌های تولید مشروبات الکلی ساخته شد تا آنها را به ایران قاچاق کنند که حتی هزینه آنها در صورت عبور موفقیت‌آمیز از مرز به کارخانه پرداخت می‌شود. رئیس سازمان بسیج گفته است: عده‌ای می‌گویند که ما خطر جنگ علیه ایران را برداشتیم اما این فقط شعار است، چرا که دیگر آمریکا آن کشور ابرقدرت قبلی نیست و دیگر رمقی برای جنگ برایش باقی نمانده است.  در میان انتقادات و اظهار نظرهای مخالف دولت، برخی از اعضای دولت هم به دفاع از دستاوردهای دولت یازدهم پرداختند؛ ازجمله بیژن نامدار زنگنه گفته است: متاسفانه برخی می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری بی‌ثبات جلوه دهند درحالی‌که ایران مظهر ثبات در منطقه است و ما افتخار می‌کنیم که در این منطقه آشوب‌زده، کشوری باثبات داریم و باید قدر این ثبات و امنیت را بدانیم. وزیر نفت با بیان این‌که برخی تلاش دارند در کشور سرمایه‌گذاری نشود، تهدید کرده است: «اگر لازم باشد نامشان و این‌که به کجا وصل هستند و از کجا دستور می‌گیرند را اعلام می‌کنم.»
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم که به‌مناسبت هفته دولت به یزد سفر کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اظهارات رقبا مبنی بر این‌که دولت نتوانسته اهداف و وعده‌های خود را محقق کند و در انتخابات آینده شانسی نخواهد داشت، گفته است: منتقدان حق دارند آرزوی خود را مطرح کنند، اما یک جمله به آنها می‌گوییم که «باش تا صبح دولتت بدمد».
او همچنین گفته است: ‌ای کاش دوری کنیم از این‌که از این پس فعالیت‌هایمان یک شائبه انتخاباتی داشته باشد و ‌ای کاش اصلا کاری به این‌که انتخابات آینده در پیش است، نداشته باشیم.


تعداد بازدید :  217