شماره ۹۵۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
جانشین پلیس راهور خبر داد:
16‌هزار و 500 مرگ در تصادفات ‌سال 94

شهروند| آمار تلفات حوادث رانندگی در ایران همچنان ارقام عجیب و غریبی را نشان می‌دهد. 16‌هزار و 500 کشته و 313‌هزار مصدوم، معلول و از کارافتاده در تصادفات رانندگی ‌سال 94  آماری است که سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور آن را اعلام کرد. اگر این تعداد را بر تعداد روزهای ‌سال تقسیم کنیم، به عدد 45.2 می‌رسیم. یعنی در کشور روزانه بیش از 45 نفر در اثر حوادث رانندگی جانشان را از دست می‌دهند! هرچند درسال‌های اخیر با اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌هایی چون راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و راهداری آمار تلفات ناشی از تصادفات روند کاهشی را به خود گرفته، اما همچنان اعداد و ارقام اعلام شده در این‌خصوص نشان از وضع بحرانی ایمنی رانندگی درایران دارد. آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰‌هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، درحالی‌که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می‌شوند. اگر میانگین 15 تا 18‌هزار کشته در حوادث رانندگی در طول‌سال را همراه با میانگین 300‌هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر‌سال در ایران یک زلزله بزرگی  همانند زلزله بم با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. همچنین تعداد تلفات جاده‌اي كشور در‌سال با تلفات يك جنگ تمام عيار برابري ‌مي‌كند. از طرف دیگر برخی آمارها حکایت از آن دارد که تصادفات دومین عامل مرگ ایرانیان است.
دهه 80 اوج مرگ‌ومیر حوادث رانندگی
 اوج تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در اواسط دهه 80 شمسی اتفاق افتاد. درآن سال‌ها شرایط به گونه‌ای بود که آمار کشته‌شدگان و مصدومان تصادفات رانندگی با شتاب تندی رو به افزایش بود. افزایشی که علاوه بر تلفات جانی، خسارت اقتصادی زیادی هم در پی داشت. موضوعی که برای نخستین‌بار پورمعلم، معاون وقت آموزش و تحقيقات وزارت راه‌ سال 90 در مراسم حوادث ترافيكي و ايمني جاده‌اي اعلام کرد. مراسمی که آن هم برای نخستین‌بار در وزارت بهداشت برگزار شد. او در آن مراسم با اشاره به آمار نگران‌کننده تلفات جانی تصادفات رانندگی در کشور گفت: «در‌سال ‌87، ‌32 كشته به ازاي هر ‌100‌هزار نفر داشتيم در حالي كه متوسط اين رقم در سطح جهان ‌13.8 است.» او همچنین به روند افزایشی آمار تصادفات رانندگی در اوایل دهه 80 شمسی اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «از‌سال ‌73 تا ‌83 در زمينه تلفات تصادفات جاده‌اي رشد صعودي داشتيم كه اگر قرار بود اين روند ادامه پيدا كند در‌سال ‌88 ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي بايد به ‌40‌هزار نفر مي‌رسيد؛ اما خوشبختانه درحال حاضر اين ميزان رو به نزول است.» پورمعلم همچنین به خسارت‌های سنگین اقتصادی تصادفات رانندگی هم اشاره کرد:  «درسال ‌89، ‌23‌هزار نفر در تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست دادند و تعداد زيادي مصدوم شدند و ‌7‌درصد از درآمد ناخالص ملي صرف اين افراد شد. در‌سال ‌83، ‌9‌هزار و ‌500 ميليارد تومان و در‌سال ‌86، ‌18‌هزار ميليارد تومان صرف فوت‌شدگان و مجروحان تصادفات جاده‌اي شد كه اين ميزان حدود ‌10 برابر بودجه احداث و نگهداري راه‌هاست.» صحبت‌های مطرح شده در آن مراسم را می‌توان نقطه عطفی در جهت کنترل و کاهش آمار تصادفات رانندگی در کشور دانست. چراکه درست پس از برگزاری این نشست، همکاری و تعامل سازنده‌ای بین مراجع مسئول در این حوزه شکل گرفت. به‌خصوص بین وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و اداره راه و نتیجه این همکاری کاهش مطلوب آمار کشته‌شدگان و مصدومان تصادفات رانندگی در کشور بود.
هر نیم ساعت یک ایرانی در تصادفات رانندگی کشته می‌شود
در‌سال 91 هم آمار و ارقام جالبی درخصوص تلفات جانی تصادفات رانندگی اعلام شد. تصادفات رانندگی در هر ساعت جان 2 ايراني را مي‌گيرد. یعنی هر نیم ساعت یک ایرانی به علت تصادف جانش را از دست می‌دهد. این آمار تکان‌دهنده و کنایه‌آمیز در مراسمی به مناسبت دهه ایمنی از سوی مقامات رسمی اعلام شد. براساس آمار، در سال90 شمسی 20‌هزار و 68 هموطن در اثر تصادف فوت كردند و 800‌هزار نفر نيز به انحاي مختلف مجروح شده‌اند. اگر نفرات كشته شده در تصادفات رانندگي در آن‌ سال را در تعداد روزهاي سال تقسيم كنيم سهم هر روز از ميزان تلفات رانندگي 55 كشته و 2‌هزار و 100 مجروح مي‌شود با اين حساب در هر ساعت بيش از 2 كشته و 87 مجروح به تعداد تلفات رانندگي اضافه مي‌شود. این آمار با کمی تغییر در‌سال 92 هم تکرار شد. هرچند در اعداد و ارقام کلی کاهش خسارت‌های جانی را نسبت به‌سال 91 نشان می‌داد، ولی بازهم آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی  اعداد  قابل تاملی را نشان می‌داد. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در‌ سال ۹۲ ، 17 هزار و994 نفر در اثر حوادث رانندگی فوت و 318‌هزار و ۷19 نفر هم مصدوم شده‌اند. اما این آمار در‌سال 93 کاهش 2/6‌درصدی داشت. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در‌سال 1393، 16‌هزار و 872 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این آمار در مقایسه با‌ سال قبل از آن 6.2‌درصد کاهش را نشان می‌داد.
16‌هزار و 500 کشته در حوادث رانندگی‌سال 94
حالا اما به نظر می‌رسد آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی با همه تلاش‌های صورت گرفته در رنج 16‌هزار ثابت مانده است. موضوعی که سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور هم آن را تأیید می‌کند. او که دیروز در جشن بهار دانش و دانش‌آموزان همیار پلیس در دبستان دخترانه غنچه‌های انقلاب حضور یافته بود، بخشی از صحبت‌هایش را به بیان آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در کشور اختصاص داد: «سالانه سرمایه‌های عظیم انسانی به خاطر سوانح رانندگی از بین می‌رود.‌ سال گذشته 16‌هزار و 500 نفر را در تصادفات رانندگی از دست دادیم و 313‌هزار نفر مصدوم، مجروح و معلول و از کار افتاده شدند.» او پیشگیری را به‌عنوان بهترین  و موثرترین راهکار برای کمتر شدن سوانح رانندگی اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «پیشگیری یعنی از همه ابزارها در جامعه کمک بگیریم و استفاده کنیم تا سوانح رانندگی کمتر رخ دهد که اجرای قوانین، آموزش و فرهنگ‌سازی دراین‌باره نقش بسزایی دارد.» به گفته امیری، استفاده از تلفن همراه 4 برابر خطر سوانح را بیشتر می‌کند. همچنین پیامک دادن درحال رانندگی احتمال بروز سوانح را 11 برابر بیشتر می‌کند این درحالی است که بستن کمربند ایمنی نیز می‌تواند تا 50‌درصد خطر مرگ را کاهش دهد. او همچنین خطاب به دانش‌آموزان این مدرسه گفت: «مهم‌ترین ماموریت شما این است که نگذارید بزرگترها از تلفن همراه استفاده کنند و با توصیه به بستن کمربند ایمنی و رعایت سرعت مجاز، آمار سوانح رانندگی را در کشور کم کنیم.»


تعداد بازدید :  1066