شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه «شهروند» با هدف بالا بردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.

چکی با دو امضا قابل پرداخت است ولی با یک امضا تحویل شخص می‌شود. پس از مراجعه به بانک به علت عدم موجودی و نداشتن امضای دوم برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت صادر می‌شود. دارنده چک دادخواست مطالبه وجه تقدیم دادگاه می‌کند و یکی از خواندگان مدعی است که از صدور چک اطلاع نداشته و امضا نکرده است. آیا مسئولیتی جهت پرداخت دارد یا خیر؟
شخصی که چک را امضا نکرده نه مسئولیت جزایی دارد و نه مسئولیت کیفری و شخصی که چک را به تنهایی صادر کرده مسئول پرداخت وجه آن خواهد بود و دادگاه وی را به پرداخت وجه چک محکوم خواهد کرد.
پرسش قذف چیست؟ حکم آن چیست؟ آیا اگر کسی به ما فحش ناموسی بدهد می‌توانیم از او شکایت کنیم. پاسخ اجمالی: «قَذف»؛ در لغت به معناى انداختن، گذاشتن و رها کردن آمده است و در اصطلاح فقهی، عبارت است از این‌که به مرد یا زن، تهمت و نسبت زنا یا لواط زده شود، به‌طورى که نتوان آن را با بیّنه ثابت کرد؟!
چنانچه در درگیری‌ها شخصی نسبت زنا به کسی بدهد یا فحش ناموسی بدهد که مثلا تو فاحشه هستی یا مثلا زن تو یا مادر فلان است و اگر نتواند در دادگاه ثابت کند این مورد موجب حد قذف است که مجازاتش 80 ضربه شلاق خواهد بود و صرفا شهادت در دادگاه کافی نیست، حتما باید 4 مرد عادل شهادت بدهند که مثلا فلان خانم فاحشه است. اگر این شهادت داده شود شخصی که گفته مجازات نمی‌شود ولی اگر نتواند ثابت کند مجازات خواهد شد
حد شخص قاذف (تهمت زننده) این است که به او هشتاد تازیانه زده می‌شود.[3] همان‌طور که در قرآن کریم می‌خوانیم: «کسانى که زنان عفیفه پاکدامن را به زنا متهم می‌کنند، سپس چهار شاهد نمی‌آورند، به آنان هشتاد تازیانه بزنید و هرگز شهادتى را از آنان نپذیرید و اینها هستند که در حقیقت بدکار و
نافرمان‌اند.»


تعداد بازدید :  158