شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
همه ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان که دوست ندارند مالیات بدهند
فرار میلیاردی
رونالدو، مسی، نیمار، مورینیو، مارادونا، دی‌ماریا، ماسکرانو و... ازجمله نفراتی هستند که متهم شناخته شده‌اند

شهروند| این روزها در نشریات معتبر اروپایی بازار افشاگری درباره پرونده‌های مالیاتی ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا داغ‌داغ است. اتفاقی که عملا همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده و مسئولان فیفا و یوفا را نسبت به آینده به شکلی جدی نگران کرده است. نکته قابل تأمل این‌جاست که افشاگری‌های بزرگ مالیاتی اولین‌بار توسط سایت «فوتبال‌لیکس» اتفاق افتاد که سروصدایی بزرگ در فوتبال دنیا به راه انداخت. این سایت به انتشار آماری درباره جزییات فرار مالیاتی و پنهان‌کاری در درآمد‌های هنگفت ستاره‌های بزرگ پرداخت و به کمک چند سایت مشهور پای افرادی مانند کریس رونالدو و مدیر برنامه‌هایش، خورخه مندس معروف. چندین و چند چهره سرشناس چون مورینیو، فالکائو، ‌یوآخیم لو، په په و... را هم وسط کشید.
بعد از افشاگری ‌سال گذشته سایت فوتبال لیکس، همه منتظر سونامی بزرگ درباره این پرونده‌های مالیاتی بودند که درنهایت در ماه‌های اخیر ابتدا لیونل مسی به 21ماه حبس محکوم شد و سپس با افشاگری دادستانی مادرید از پنهان‌کاری مالی رونالدو برای عدم پرداخت مالیات، ‌این ستاره رسما اعلام کرد؛ رئال‌مادرید را ترک خواهد کرد تا جهان فوتبال را با یک شوک عجیب روبه‌رو کند. حتی در روزهای اخیر افشاگری‌‌هایی درباره قرارداد جوزه مورینیو با رئال‌مادرید منتشر شد که درنهایت باعث شد این مربی با انتشار اسنادی اعلام کند، هیچ فرار مالیاتی نداشته است. با درنظرگرفتن این فضای به وجود آمده، به خوبی مشخص است که اقتصاد صنعت بزرگ فوتبال با یک رسوایی بسیار بزرگ رو‌به‌رو شده است. در این گزارش به تعدادی از چهره‌های بزرگ فوتبال که با پرونده‌های سنگین مالیاتی رو‌به‌رو شده‌اند، اشاره خواهیم کرد.
لیونل مسی؛ محکوم
برنده 5 توپ طلا در ژوئن‌ سال 2016 به علت فرار از پرداخت 4.67‌میلیون یورو مالیات حق پخش تصویر از سال‌های 2007 تا 2009 به 21ماه حبس تعزیری محکوم شد. البته از آن‌جایی که در اسپانیا جرایم غیرخشونت‌آمیز کمتر از دو‌سال زندان به جریمه نقدی تبدیل می‌شود، دادستانی اسپانیا روز گذشته رسما اعلام کرد؛ به زندان‌افتادن مسی رسما منتفی است و این ستاره می‌تواند با پرداخت بدهی‌‌ها و جرایم خود، پرونده‌اش را بدون رفتن به زندان مختومه کند.
بارسایی‌های دیگر
خاویر ماسکرانو به خاطر افشاگری پیرامون فرار مالیاتی در سال‌های 2011 و 2012 در ژانویه‌ سال 2016 به پرداخت 1.5‌میلیون یورو محکوم شد. همچنین در نوامبر 2009، دادستانی اسپانیا حکمی معادل 10‌سال زندان و 118‌میلیون یورو جریمه برای فرار مالیاتی اتوئو از‌ سال 2004 تا 2009 منتشر کرد. اتوئو 3.9‌میلیون یورو از مالیات خود را پرداخت نکرده بود تا پروسه‌ای همانند الکسیس سانچس، ستاره شیلیایی و سابق بارسا را تجربه کند.
اولی هوینس؛ محکوم
یکی از بزرگترین قربانیان پرونده‌های مالیاتی در فوتبال جهان کسی نیست جز اولی هوینس رئیس باشگاه بایرن‌‌مونیخ که به علت فرار 27.5‌میلیون یورویی و ابهامات مالیاتی در قراردادهای باشگاه بایرن، رسما توسط دادستانی آمان از کار خود خلع شد و برای 21ماه روانه زندان شد. جایگاه و تأثیرگذاری بسیار زیاد هوینس در آلمان باعث نشد نوع برخورد با او تلطیف شود و حتی او مجبور شد مدتی کارهای مربوط به خدمات شهری را با باس مبدل انجام بدهد! هوینس البته بعد از گذشت 21ماه و آزادی در نوامبر 2016، دوباره ریاست باوارایی‌ها را برعهده گرفت.
آنخل دی ماریا؛ محکوم
رأی پرونده آنخل دی ماریا، ستاره آرژانتینی و سابق رئال‌مادرید نیز دیروز اعلام شد تا او نیز محکوم به پرداخت جریمه‌ای 1.76‌میلیون پوندی و یک‌سال زندان شود که او باید برای یک‌سال حکم زندان خود هم مثل بسیاری دیگر از بازیکنانی که به آنها اشاره شد، جریمه نقدی پرداخت کند.
آقای خاص سند رو کرد
آقای خاص نیز مدتی است به فرار مالیاتی 3.3‌میلیون یورویی در بین سال‌های 2011 و 2012 متهم شده است. همانند رونالدو، اتهام مورینیو نیز در دوران حضور در رئال اتفاق افتاده و وکیل هر دو سوپراستار پرتغالی، وکیلی مشهور به نام خورخه مندس است که دربقاره خود او افشاگری‌‌های مختلفی انجام شده است. جوزه مورینیو البته هفته گذشته اسنادی رسمی منتشر کرد تا نشان بدهد هیچ ابهام مالیاتی در پرونده‌ او وجود ندارد.
جنجال رونالدو
پرسروصدا‌ترین سوژه یک هفته اخیر دنیای فوتبال مربوط به کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی است که به فرار 14.7‌میلیون یورویی متهم شده و در تاریخ 31 ژوئن باید در دادگاه خود در اسپانیا حاضر شود. اتهام رونالدو، عدم پرداخت مالیات خود در بین سال‌های 2011 تا 2014 و همچنین پنهان‌کردن بخش هنگفتی از درآمدهای خود است و همین موضوع این احتمال را به وجود آورده که او از رئال جدا شود. دادستانی مادرید اعلام کرده اسنادی در اختیار دارد که تخلف رونالدو را ثابت می‌‌کند.
دردسرهای نیمار ادامه دارد
نیمار نیز در نوامبر 2016 با درخواست دادگاهی در اسپانیا برای 2‌سال زندان و پرداخت 10‌میلیون یورو مواجه شد. نیمار هنوز هم درگیری‌های فراوانی در مورد انتقال خود در‌ سال 2013 از سانتوس به بارسا دارد و بسیاری معتقدند او حق فروش خود را پرداخت نکرده است. مشکلات نیمار در فصول اخیر به ‌حدی بوده که بارها شایعه جدایی او نیز از بارسا مطرح شده است. با این حال، هنوز معلوم نیست دردسرهای این ستاره برزیلی چه زمانی تمام می‌شود.
ماجرای اسطوره فوتبال جهان
در ‌سال 2005، دادگاهی در ایتالیا مارادونا را به پرداخت 37.2‌میلیون یورو به علت فرارهای متعدد مالیاتی متهم کرد. اما همان دادگاه در‌ سال 2012 اعتراف کرد که اشتباهاتی در روند پرونده رخ داده است و به همین دلیل تحقیق و تفحص برای پرونده مارادونا همچنان ادامه دارد.


تعداد بازدید :  274