شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
براساس گزارش سازمان ملل
6‌درصد از جمعیت بزرگسال در جهان موادمخدر مصرف می‌کنند

 خبرآنلاین|  نزدیک به 5.29‌میلیون نفر در جهان از اختلالات مصرف مواد رنج می‌برند و مواد افیونی مضرترین مواد هستند.
به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در ‌سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵۰‌میلیون نفر موادمخدر مصرف کردند. از این تعداد حدود ۵.۲۹‌میلیون نفر-۶‌درصد از جمعیت بزرگسال در جهان- درگیر مصرف مشکل‌ساز بودند و از اختلالات مصرف مواد، ازجمله وابستگی به مواد رنج بردند. براساس جدیدترین گزارش جهانی موادمخدر که امروز توسط دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) ارایه شد، مواد افیونی مضرترین نوع مواد و عامل ۷۰‌درصد از اثرات منفی بر سلامت مرتبط با اختلالات مصرف مواد در سراسر دنیا هستند.
اختلالات مربوط به مصرف آمفتامین‌ها نیز از سهم قابل ملاحظه‌ای در بار جهانی بیماری برخورد هستند و درحالی ‌که همچنان بازار مواد روانگردان جدید بالنسبه محدود است، مصرف‌کنندگان از محتویات و میزان مصرف بعضی از مواد روانگردان جدید بی‌اطلاع هستند. این امر سلامت مصرف‌کنندگان را در معرض خطرات جدی بیشتری قرار می‌دهد.
براساس این گزارش، هپاتیت C عامل بیشترین آسیب در بین ۱۲‌میلیون مصرف‌کننده تزریقی مواد در سراسر دنیاست. از این تعداد، یک نفر از هر هشت نفر (6.1میلیون) مبتلا به اچ‌آی‌وی است و بیش از نیمی (1.6میلیون) مبتلا به هپاتیت C هستند، درحالی ‌که 3.1‌میلیون نفر از هر دو بیماری رنج می‌برند. در مجموع، تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر که بر اثر ابتلا به هپاتیت C جان خود را از دست می‌دهند (۲۲۲هزار) سه‌برابر مبتلایان به اچ‌آی‌وی (۶۰هزار) است.  یوری فدوتوف، مدیر اجرایی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: «همچنان تلاش زیادی نیاز است تا بتوان با آسیب‌های فراوان ناشی از مصرف موادمخدر بر سلامت، توسعه، صلح و امنیت در تمام مناطق دنیا مقابله کرد.»
تخمین زده شده است که یک‌سوم تا یک‌پنجم از درآمد حاصل از فروش موادمخدر توسط گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته بین‌المللی در سراسر جهان در ‌سال ۲۰۱۴، از راه فروش موادمخدر به دست آمده است. ارتباطات سیار فرصت‌های تازه‌ای را در اختیار قاچاقچیان موادمخدر قرار داده است، همچنین شبکه دارک نت (Dark net) این فرصت را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا به صورت ناشناس موادمخدر را از طریق پرداخت ارزی دیجیتالی، مانند «بیت‌کوین» خریداری کنند. با وجود این‌که قاچاق موادمخدر در دارک نت همچنان ناچیز است اما براساس یک مطالعه، معاملات موادمخدر بین سپتامبر ۲۰۱۳ و ژانویه ۲۰۱۶ افزایشی سالانه معادل ۵۰‌درصد داشته است.


تعداد بازدید :  150