شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
ویترین ایران

ایران عامل گرانی برنج جهان
فارس| در پی افزایش تقاضای واردات برنج از سوی ایران، قیمت برنج در بازار جهانی به بالاترین قیمت در ۳‌سال گذشته رسید. بنا به اعلام کمیسیون تجارت تایلند، برنج درجه یک تایلندی در اواسط ماه ژوئن ‌سال ‌جاری با افزایش 10‌درصدی نسبت به ماه گذشته با قیمت 492 دلار در هر تن به فروش رسید که بالاترین میزان از ماه آگوست  2014 تاکنون محسوب می‌شود.یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج در بازار جهانی و بورس نیکی توکیو باز شدن دست ایران در واردات هرچه بیشتر برنج است چرا که امضای توافق هسته‌ای دست این کشور را در خرید هرچه آسان‌تر برنج از بازار باز کرده است.

آغاز صادرات گاز به کشورهای عربی
ایرنا| صادرات گاز ایران به عراق به‌عنوان نخستین کشور عربی خریدار گاز کشورمان، علاوه بر ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی انرژی، سرآغازی برای صادرات گاز به کشورهای عرب منطقه به شمار می‌رود که می‌تواند روند مذاکرات گازی با همسایگان برای خرید گاز را شتاب دهد.عراق 2 قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده است که با اجرای آنها گاز ایران به شهرهای بغداد و بصره صادر می‌شود.
باتوجه به این‌که عراق با کمبود شدید برق روبه‌رو شده، قرار است گاز صادراتی ایران برای تولید برق روانه نیروگاه‌های این کشور شود.

6کلانشهر و289شهر
در معرض تنش آبی
ایرنا| رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: اکنون 6 کلانشهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند یعنی منابع آب و مصرف در این شهرها در حالت سربه‌سر است. او به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره افزایش 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور و مصرف بیشتر آب اشاره کرد و از مردم خواست برای برخورداری از شبکه آب پایدار در زمان اوج مصرف، از مصرف طولانی خودداری و این امور را به زمانی خارج از این ساعت‌ها موکول کنند.
وی ساعت‌های اوج مصرف آب در روزهای غیرتعطیل را از 16.30 تا 21 و روزهای تعطیل را از 10 تا 14 و همچنین 16.30 تا 21 اعلام کرد .

فشار آمریکا و لابی عربی
علیه ایران در FATF
ایسنا|  گرچه دولت آمریکا و برخی کشورهای عربی لابی گسترده‌ای علیه ایران برای وضع اقدامات مقابله‌ای توسط FATF به راه انداخته‌اند ولی منابع آگاه خبر می‌دهند که تلاش آنها بی‌نتیجه مانده است. یک منبع آگاه از روند مذاکرات ایران با گروه ویژه اقدام مالی توضیح داد: در جریان اجلاس سالانه گروه ویژه اقدام مالی FATF در اسپانیا، دولت ترامپ رایزنی‌های گسترده‌ای با حمایت برخی کشورهای عربی منطقه برای وضع مجدد اقدامات مقابله‌ای از طریق گروه ویژه اقدام مالی FATF علیه ایران به راه انداخته است.‌ سال گذشته هم لابی‌های صهیونیستی به‌ویژه آیپک مخالف شروع فرآیند عادی‌سازی وضع تعاملات بانکی کشور بودند ولی توفیقی حاصل نکردند.او همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌هایی برای اجرای قوانین داخلی خود و در تعامل با این نهاد آغاز کرده که درنهایت منجر به ارتقای وضع کشورمان در رده‌بندی این نهاد خواهد شد.


تعداد بازدید :  199