شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
هم صدا با «مظلوم»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان دانشگاه‌ها: امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار و نظام سلطه است مردم ایران دیروز با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر همبستگی خود را در حمایت از فلسطین و مبارزه با استکبار و صهیونیسم اعلام کردند رئیس‌جمهوری: دولت ایران پاسخ قاطع اقدامات آمریکا را خواهد داد رئیس مجلس: ایجاد رژیم صهیونیستی براساس یک نقشه شیطانی بود رئیس قوه قضائیه:‌ در دشمنی با اشغالگران صهیونیست متحد با هم تلاش خواهیم کرد

شهروند|  روز گذشته همزمان با تهران در سراسر کشور و بسیاری از نقاط جهان مسلمانان با تأسی از ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس به خیابان‌ها رفتند و همبستگی خود را با ملت فلسطین
به نمایش گذاشتند.
نمایش موشک‌های اقتدار در خیابان‌های تهران که همین تازگی‌ها بر سر تروریست‌های داعشی در دیرالزور سوریه فرود آمده است و نیز امضای بیانیه‌ها و نمایش تصاویر مختلف مربوط به مسائل سیاسی روز کشور از دیگر مسائلی بود که خبرگزاری‌های داخلی و رسانه‌های خارجی درباره تهران و دیگر شهرهای کشور گزارش دادند. در میدان فردوسی تهران مردم روزه‌دار از کنار موشک اقتدار گذشتند، موشکی که به همراه ذوالفقار در روزهای گذشته به سمت دیرالزور پرتاب شد و پس از طی حدود 680 کیلومتر خسارات سنگینی را متوجه فرماندهان گروه تروریستی داعش کرد. روز گذشته اما بیش از هر صحنه و نمایشی این اتحاد و همدلی مردم مسلمان و روزه‌دار ایران بود که در قاب دوربین‌ها به جهان مخابره  شد.
در تهران علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم پس از حضور در جمع راهپیمایان روز قدس و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب گفت: «ملت ایران بار دیگر در روز قدس به ندای امام‌خمینی(ره) لبیک گفتند و صحنه‌ای باشکوه را از غیرت دینی مقابل ظلم و ستم استکبار جهانی و صهیونیسم به رخ جهانیان کشیدید.»
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حافظه قرن اخیر پدیده‌ای شوم‌تر از ماجرای تأسیس رژیم صهیونیستی نداشته‌ایم. هم ایجاد آن بر اساس یک نقشه شیطانی بود، هم در جریان شکل‌گیری آن جنایاتی نظیر جنایات دیریاسین، کشتار غزه، کشتار کفر قاسم، کشتار صبرا و شکیلا، کشتار حرم ابراهیمی و کشتار قانا را مرتکب شدند و در این مسیر این جنایات و آواره‌کردن یک ملت از سرزمین خود در تاریخ نظیر ندارد.
رئیس‌جمهوري نیز همراه و همگام با مردم مومن و انقلابی تهران در راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین شرکت کرد. حسن روحانی در تقاطع خیابان وصال به خیل عظیم مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس پیوست و همراه با آنان خواهان تقویت وحدت مسلمانان و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد. رئیس‌جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس درباره پیام این حضور باشکوه مردم گفت: قبل از هر چیز باید از ملت بزرگ ایران تشکر کرد که هر‌ سال پرشورتر از سال‌های قبل در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند. پیام مردم در روز قدس پیام تنفر از رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر و پیام حمایت از یک ملت مظلوم بزرگ در تاریخ است که 70‌سال مورد ظلم و ستم قرار گرفته است.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز در حاشیه راهپیمایی روز گذشته گفت: موضوع مظلومیت و اشغال 70ساله فلسطین مسأله نظام سلطه جهانی است و حمایتی که از این غصب انجام می‌دهند و در طول این سال‌ها فریاد ملت ما نه فقط فریاد مظلومیت یک ملت بلکه فریاد بر سر نظام سلطه است و آنها از همین نگرانند. در راهپیمایی روز گذشته همچنین پوستر «جشن بزرگ آزادی فلسطین» در معرض دید راهپیمایان قرار گرفت. این پوستر نمایی از فلسطین در‌ سال 2040 میلادی را به تصویر می‌کشد و 18 رهبری که در مسیر مقاومت و ایستادگی فلسطین در عرصه بین‌الملل کوشیده‌اند، در مسجد الاقصی گردهم می‌آیند. قرائت بیانیه‌های حمایت‌آمیز از مردم مظلوم فلسطین و نیز به آتش کشیده‌شدن مکرر پرچم رژیم صهیونیستی از دیگر صحنه‌هایی بود که از خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای کشور مخابره شد. در قطعنامه 9 بندی که برای راهپیمایان قرائت شد «آزادی بیت‌المقدس» و «رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین» از سلطه اشغالگران صهیونیست آرمان بلند انقلاب اسلامی و راهبرد سرنوشت‌ساز حضرت امام راحل و مقام عظمای ولایت و رهبری برای جهان اسلام دانسته و بر این نکته تأکید شده است که راهپیمایان تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی خود را در حمایت از انتفاضه فلسطین و مقاومت اسلامی به کار خواهند گرفت.
شعار نفاق در روز  وحدت
مراسم راهپیمایی روز قدس امسال با حضور گروه‌های مختلف مردم، مسئولان و همچنین چهره‌های فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور برگزار شد و همچون سال‌های قبل خالی از مسائل حاشیه‌ای نبود. با وجود آن‌که شاید مهمترین حواشی مراسم روز قدس امسال که تنها 5روز بعد از حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در منطقه دیرالزور سوریه و البته 16روز پس از حملات تروریستی داعش به حرم حضرت امام(ره) و مجلس برگزار شد، مربوط به این دو رویداد مهم سیاسی- امنیتی بود اما مسائلی همچون سند 2030 و موضوعاتی که طی چند روز اخیر درباره جایگاه و نقش مردم درحاکمیت نظام مطرح شد نیز، در این راهپیمایی تأثیرگذار شد. اتفاقاتی همچون سردادن شعار علیه رئیس‌جمهوری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسئولان و اعضای کابینه دولت یازدهم که از سوی عده قلیلی از تظاهرات‌کنندگان انجام شد، ازجمله حواشی ناخوشایند مراسم راهپیمایی روز قدس امسال و البته حضور پرشور، یکپارچه و یکدست عموم شرکت‌کنندگان که همچون سال‌های گذشته با زبان روزه در دفاع از مظلومیت مردم بی‌گناه و آواره فلسطین شعار «مرگ بر اسراییل» سردادند و حتی گرمای طاقت‌فرسای تیرماه نیز تاثیری در میزان حضورشان نداشت، ازجمله نکات و حواشی مثبت این مراسم بود.
اتفاق ناخوشایند مراسم روز قدس امسال اما بی‌شک زمانی بود که ابتدا حسن روحانی رئیس‌جمهوری و علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با شعارهای تندی از سوی گروهی اندک از راهپیمایان مواجه شدند. واقعه‌ای ناخوشایند که ساعتی بعد نه‌تنها ازسوی عموم چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و حامی دولت، بلکه حتی از جانب اصولگرایان و رسانه‌های نزدیک به این جریان سیاسی نیز نحکوم شد.
 هنگامی که علی مطهری حدود ساعت 11 و 30 دقیقه صبح از تقاطع خیابان وصال و انقلاب خود را به جمع راهپیمایان رساند و پس از آن‌که ابتدا با استقبال خبرنگاران و همچنین گروه قابل‌‌توجهی از راهپیمایان قرار گرفت، ناگهان یک نفر از حضار با شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ بر منافق»، دیگران را نیز به سردادن شعار علیه نایب‌رئیس مجلس ترغیب کرد؛ پیشنهادی که پس از دقایقی تا حدودی مورد استقبال قرار گرفت و جمعی حدودا 10 تا 15نفره علیه مطهری شعار دادند. این درحالی بود که مطهری حاضر به ترک محل نشد و در واکنش به سوال خبرنگار «شهروند» که نظرش را در این رابطه پرسید، گفت: اینها نشانه‌ای است از آزادی در جمهوری اسلامی!
با این حال، این پایان ماجرا نبود و هنگامی که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی حدود 10 دقیقه پس از این اتفاق ناخوشایند، از همان محل عبور می‌کرد، با شعارهایی مشابه از سوی همان تعداد اندک از حضار روبه‌رو شد که البته رئیس‌جمهوری نیز همچون نایب‌رئیس مجلس بی‌توجه به این شعارها به مسیر خود ادامه داد. بماند که همزمان با شعارهای مخالفان این دو چهره سیاسی اعتدال‌گرا، گروهی از موافقان و هواداران آنها نیز با شعارهایی همچون «درود بر روحانی» و «درود بر مطهری» از آنها حمایت کردند. البته انتقادها از روحانی و حامیانش در مراسم روزقدس امسال به همین دو مورد محدود نماند و واقعیت این است که همزمان با حضور اکثر وزرا و اعضای کابینه دولت و البته برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در مراسم امسال، انتقادهایی به ‌صورت مستقیم و موردی درباره مسائلی همچون سند 2030 مطرح شد.
با این حال، ساعتی پس از این اتفاق، سیل واکنش‌های منفی نسبت به این اقدام ناخوشایند به راه افتاد و بسیاری از چهره‌های سیاسی و مذهبی ضمن نکوهش این دست اقدامات، خواستار برخورد با آن شدند. در این میان، محمدتقی رهبر با اشاره به توهین به رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس به «انتخاب» گفت: این اتفاقات اصلا پسندیده نبوده و در راستای وحدت و مصالح ملی ما نیست. این‌گونه برخوردهای خیابانی، آن هم در چنین روزی تبعات بدی دارد، ما همه در کنار هم هستیم و نباید هیچ چیزی وحدت ما را خدشه‌دار کند. عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به سوءاستفاده دشمنان از این اقدامات خاطرنشان کرد: اینها که دست به این اقدامات می‌زنند، حزب‌اللهی و ولایتمدار نیستند و هیچ ربطی هم به جریان اصولگرا ندارند. کسی حزب‌اللهی و ولایتمدار است که مصالح نظام و کشور را رعایت کند. اینها افراد مغرضی هستند که اقدام‌شان به نفع دشمنان ما و برخلاف وحدت ملی و اجتماعی در درون کشور است. اصولا اینگونه حرکات ناشی از تندروی است و مخل نظم و وحدت ملی است. فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران نیز در این رابطه به ایلنا گفت: ارزش‌هاى انقلاب با توهین‌هاى سخیف و زشتى که به رئیس‌جمهوری شد، هیچ
نسبتى ندارد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازجمله کسانی بود که در حاشیه مراسم نسبت به اهانت‌های صورت گرفته علیه رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد و درباره شعارهای معدودی از تظاهرکنندگان روز قدس علیه حسن روحانی گفت: اقدام امروز علیه رئیس جمهوری، توهین به ملت، توهین به شعار وحدت اسلامی برای روز قدس و آرمان‌های آن و کاملاً سازمان‌یافته است. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، همواره نسبت به این‌گونه حرکات گلایه‌مند بوده و مخالف چنین
تحرکاتی هستند.
همزمان واکنش‌های توییتری به این اتفاق نیز آغاز شد که در این میان، جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در توییتر اعلام کرد: اهانت به رئیس‌جمهوری، معاون اول و نایب‌رئیس مجلس، آن‌هم در روزی که نماد وحدت علیه دشمنان اسلام است، مصداق واقعی بازی‌خوردن از دشمن است. همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست با انتقاد از توهین‌های صورت‌گرفته در توییتر خود نوشت: اقدام زشت عده قلیلی با هتاکی و توهین به رئیس‌جمهوری نمی‌تواند وحدت ملی، اقتدار مردم ایران و حمایت قاطع از آقای روحانی را خدشه‌دار کند. زهرا احمدپور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در توییتر خود نوشت: توهین به رئیس‌جمهوری در روز قدس پاسخ ناشایست افراط‌گرایان است، به انتخاب عقلایی و اعتماد ملت به نظام جمهوری اسلامی ایران.
عبدالکریم حسین‌زاده‏ نماینده اهل سنت نقده و اشنویه و نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز به این اقدامات واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: برای این جریان مرموز توهین به رئیس‌جمهوری هم مثل غائله ۲۲ بهمن قم باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا ریشه‌ها و اهداف این اقدام مشخص شود. به نظر می‌رسد منظور حسین‌زاده از غائله ۲۲ بهمن قم همان ماجرای حمله به علی لاریجانی رئیس مجلس و پرتاب مهر به او باشد. حسین‌زاده همچنین در توییتی دیگر نوشت: خودسرها به هاشمی و سیدحسن خمینی توهین کردند، و حالا به رئیس‌جمهوری که با رأی قاطع ملت منتخب شد؛ دولت ۲۴ میلیونی با این حرکات تضعیف‌شدنی نیست. در ادامه روز محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس و ازجمله نمایندگان تهران عضو فراکسیون امید نیز به این اقدام واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: شعار عليه رئيس جمهوری و ديگر خادمان ملت مصداق بارز دوقطبی‌سازی جامعه و تشبيه خادم به خائن است.
مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز در واکنش به این مسأله توییت کرد: بدترین دوقطبی ممکن تلاش برای بنی‌صدر سازی روحانی است. نه طرفین قابل‌قیاس‌اند و نه شرایط کشور و منطقه یکسان است. ملت نیز این تقابل را برنمی‌تابد. همچنین سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در واکنش به توهین علیه رئیس‌جمهوری در مراسم روز قدس نوشت: حاشیه‌سازی در روز قدس مخالف منافع ملی و رهنمودهای صریح رهبری بود. مواظب باشیم که جنگ‌سالاران خارجی را امیدوار نکنیم.
در ادامه نیز آذرمنصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز دراین‌باره توییت کرد: وحدت‌شکنانى در روزى که باید نماد وحدت ملت ایران باشد، با شعاردادن علیه منتخب ملت، تلاش علنى خود را برای دوقطبی‌سازی جامعه ایران به نمایش گذاشتند. عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: توسعه کشور و بهبود وضع اشتغال و معیشت عمومی در گرو حفظ اتحاد ملی است؛ نباید در دام دوقطبی‌سازی مصنوعی عوامل آمریکا افتاد که وحدت ملی را هدف دارند. محمود صادقی نماینده مردم تهران نیز توییت کرد: اهانت به رئیس‌جمهوری مستقر و منتخب ملت با فلسفه روز قدس که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد. همچنین سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در کانال تلگرامی خود به این اتفاق واکنش نشان داد و آن را با ماجرای حمله به علی لاریجانی در قم و همچنین اهانت‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مقایسه کرد.
ساعتی پس از انتشار این واکنش‌ها و بیانیه‌ها اما یکی از دو مسئولی که مورد اهانت قرار گرفته بودند، به این اتفاق واکنش نشان داد و جالب آن‌که شکایتی نسبت به اهانت علیه خود مطرح نکرد و طرفاً خواستار رسیدگی به توهین به رئیس‌جمهوری شد. علی مطهری در یک پست اینستاگرام نوشت: شعارهایی که عده ای با برنامه‌ریزی قبلی علیه رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس سر دادند، قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نیز موجود است. باید ببینیم قوه قضائیه که به صرف احتمال وقوع جرم یک برنامه سخنرانی را در روز اربعین در مشهد لغو می‌کند اکنون که با یک جرم مشهود مواجه است، چگونه رفتار می‌کند. دادستان تهران اکنون در معرض یک آزمایش بزرگ است که آیا با تعقیب مجرمان استقلال و عدالت خود و قوه قضائیه را نشان
می دهد یا با چشم پوشی از آن، گرایش سیاسی را بر اجرای حق و عدالت مقدم می دارد؟
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در دستورالعملی خطاب به معاون سیاسی-امنیتی این وزارتخانه، خواستار برخورد با این اتفاق وحدت‌شکن شد. در ادامه وزارت کشور نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به این اتفاق، اعلام کرد: حماسه بزرگ حضور ملت ایران در راهپیمایی دشمن شکن روز قدس، البته با برخی حواشی بسیار محدود نظیر اقدام غیرقانونی و دشمن شادکن تعدادی انگشت شمار از  افراد غافل یا فریب خورده در قالب توهین به برخی مقامات ارشد نظام همراه شد که رفع آن، مستوجب برخورد ریشه ای و  ارزیابی علل اصلی وقوع چنین غفلت هایی است. وزارت کشور با ابراز تأسف از چنین کوته اندیشی های
وحدت شکنانه بر ضرورت برخورد با جریان های شبه رسانه ای زمینه ساز و سبب ساز اینگونه تحرکات دشمن شادکن تأکید می کند. بعلاوه به استحضار ملت شریف و شهید پرور ایران و رسانه ها می رساند؛ بررسی دقیق ابعاد مختلف این موضوع در دستور کار  مراجع ذیربط قرار گرفته و  نتایج آن اعلام خواهد شد.

شهروند| همه آمده بودند، پیر و جوان، کودک و میانسال، مرد و زن؛ همه برای حمایت از یک صدا، یک آرمان آمده بودند. همه آمده بودند برای آرمان آزادی؛ برای هم‌صدا شدن با مظلوم. صحبت از همراهی و یاریگری که پیش می‌آید پای داوطلبان و جوانان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر نیز به میان می‌آید. به گزارش «شهروند» داوطلبان، امدادگران و جوانان هلال‌احمر ضمن حضور در این راهپیمایی بزرگ به ارایه خدمات امدادی، بهداشتی و فرهنگی نیز پرداختند.
بازدید از پست‌های فعال هلال‌احمر
در مسیر راهپیمایان
رئیس جمعیت هلال‌احمر همزمان با روز جهانی قدس همراه با سیل خروشان مردم انقلابی و شهیدپرور تهران، در راهپیمایی این روز شرکت کرد. دکتر سید امیرمحسن ضیایی به همراه جمعی از مدیران جمعیت در جمع خروشان مردم انقلابی پایتخت حاضر شد و با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس همدردی و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پست‌های فعال هلال‌احمر در مسیر راهپیمایان روز جهانی قدس بازدید کرد و به امدادگران و تلاشگران هلال‌احمر خداقوت گفت.
بکارگیری 2 فروند بالگرد
و 372 خودرو عملیاتی
رئیس سازمان امداد و نجات با اعلام جزییات منابع و تجهیزات بکارگیری شده برای پوشش امدادی راهپیمایی روز قدس گفت: 300 پست امدادی هلال‌احمر در کشور با بکارگیری 3‌هزار و 422 نیروی عملیاتی برای خدمت‌رسانی به راهپیمایان روز قدس آماده‌باش هستند. مرتضی سلیمی با اعلام این خبر افزود: 300 پست امدادی در کنار 372 دستگاه خودرو عملیاتی که 259 دستگاه آن آمبولانس است؛ برای خدمت‌رسانی به نمازگزاران و راهپیمایان روز جهانی قدس آماده‌باش است. وی با اشاره به مهیا بودن 2 فروند بالگرد هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی گفت: همچنین در این روز 536 تیم عملیاتی شامل 3‌هزار و 422 نیروی عملیاتی آماده خدمت‌رسانی به هموطنان هستند.
برپایی چادرهای سلامت
مسعود آسیما، مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تمهیدات سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر روز جهانی قدس اظهار کرد: برپایی چادرهای سلامت و گرفتن تست فشارخون در مسیر راهپیمایی از اقدامات سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در روز راهپیمایی بود. مدیر روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: پخش و توزیع بسته‌های فرهنگی و تراکت‌هایی مبنی بر اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین در بین شرکت‌کنندگان در راهپیمایی و ایجاد چادرهایی جهت استراحت مردم با توجه به گرمای هوا از دیگر اقدامات سازمان بود. آسیما گفت: جوانان جمعیت هلال‌احمر در راستای تحقق اهداف این نهاد در روز جهانی قدس، همراه و همگام در این راهپیمایی حضور داشتند.


تعداد بازدید :  637