شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

26 مرداد

021‌هزار‌ میلیارد ریال وام اشتغالزایی روستایی
معاون برنامه‌ریزی امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، 120‌هزار ‌میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت امسال در حوزه روستایی برای ایجاد شغل جدید در نواحی مختلف کشور
 اختصاص یافت.
به گفته نعمت‌الله رضایی این میزان اعتبار پس از ارایه لایحه دولت در ‌سال گذشته و تصویب آن در مجلس و طی مراحل قانونی، از محل صندوق ذخیره ارزی تأمین شده و از طریق منابع مالی معاونت توسعه روستایی برای ایجاد شغل پایدار و جدید در روستاهای کشور توزیع می‌شود.او گفت: برای ایجاد شغل در روستاها هیچ‌گونه محدودیت مالی وجود ندارد و مدیران باید با طرح‌های کارآمد و جذب منابع و تسهیلات موجود برای رفع مشکل بیکاری و افزایش درآمد روستاییان تلاش مضاعف کنند.
به گفته رضایی، 4‌هزار و 354 فرصت شغلی جدید امسال در روستاهای کشور ایجاد شده که می‌طلبد مسئولان و مدیران اجرایی برای جذب اعتبارات بیشتر بکوشند.

۲۷ مرداد

87 ‌درصد جویندگان کار بدون مهارتند
مدیرکل تعاون استان تهران با بیان این‌که ۷۸درصد جویندگان کار، فاقد مهارت‌های فنی هستند، گفت: طرح کارورزی، برای ارتقای مهارت‌های فنی جویندگان کار ویژه فارغ‌التحصیلان اجرایی شده است.حاتم شاکرمی با اشاره به این‌که طرح اشتغال فراگیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: اجرای طرح کارورزی با محوریت ارتقای مهارت فنی جویندگان کار به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی، در سراسر کشور کلید خورده است.او افزود: این برنامه شامل چهار طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان)، طرح تکاپو (توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب‌وکار است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه با بیان این‌که برای برخورداری از اشتغال پایدار باید به مسأله کارورزی توجه شود، اظهار داشت: کمبود تجربه عملی از مهمترین مشکلات پیشروی بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاهی است که تأثیر نامطلوبی بر آینده شغلی آنان می‌گذارد. شاکرمی گفت: دوره کارورزی فرصتی طلایی برای حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جهت حضور در محیط‌های صنعتی، تجاری و خدماتی است.

28 مرداد

صنایع خلاق راهکار توسعه صادرات
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: سازمان توسعه تجارت موظف است؛ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، تجارت را به صورت فراگیر و بدون توجه به گروه‌های جامعه دنبال کند. «مجتبی خسروتاج» در نخستین هم‌اندیشی زنان کارآفرین در حوزه کالا و خدمات افزود: سهم بانوان در اشتغال کشور در مقایسه با آسیای شرقی و میانگین جهانی پایین است و باید توجه ویژه‌ای به این عقب‌افتادگی داشته باشیم. رئیس سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: امروزه تحولات بین‌المللی به سمت نرم‌افزار و دیجیتال حرکت می‌کند و در واقع دنیای آتی، دنیای متکی بر فیزیک نیست و دنیای دانایی است که باید سعی کنیم از حضور زنان در کشور بهره‌مند شویم. خسروتاج تصریح کرد: در توسعه صادرات باید فهرست جدید را ارایه کنیم و ضروری است وارد صنایع خلاق شویم و سازمان اعلام می‌کند که آمادگی دارد از ظرفیت‌های زنان در این زمینه استفاده کند و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ورود زنان به فعالیت‌های اقتصادی و بازاریابی به‌خصوص صادرات مفید است و برای این منظور پارسال سامانه sheExports.tpo.ir  به منظور شناسایی صادر‌کنندگان زن راه‌اندازی شد.

29 مرداد

تداوم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دولت دوازدهم
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: ایجاد اشتغال و مبارزه با چالش عظیم بیکاری اولویت دولت دوازدهم است.اسحاق جهانگیری پس از برگزاری نخستین جلسه هیأت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران گفت: با هماهنگی که بین دولت و مجلس وجود دارد، امیدواریم که نسبت به رفع مشکلات مردم گام‌های بلندتر و جدی‌تر برداشته شود. به گفته جهانگیری در نخستین جلسه هیأت دولت دوازدهم، رئیس‌جمهوری از وزرا خواست که بر اساس اولویت‌هایی که در برنامه رئیس‌جمهوری آمده و به مجلس ارایه شده برنامه‌های عملیاتی تهیه کنند. جهانگیری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: نسخه بسیار دقیقی است که در وقفه فعلی کشور برای مسائل اقتصاد کشور نوشته و طراحی شده است و 24 بند دارد که هر کدام یک پیام مشخص دارد.  معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که برنامه‌های مشخصی در ماه‌های گذشته هم برای‌ سال 96 و نیز سال‌های آینده تصویب شده است، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در دولت جدید نیز به صورت جدی
 ادامه می‌دهیم .

30 مرداد

توسعه بازارهای صادراتی پیگیری می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در چارچوب تفاهمنامه‌ای بین این اتاق و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پیگیری می‌شود تا به بازارهای جدید خارجی ورود کنند. به گفته غلامحسین شافعی با اجرای تفاهمنامه زمینه همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع بیشتر می‌شود و طرفین باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند. او افزود: در ابتدا باید برای اولویت‌های صنایع کوچک درخصوص بازارهای صادراتی که احصا شده برنامه‌ریزی شود تا به یک رشد و توسعه اقتصادی مطلوبی دست یابیم.
رئیس اتاق بازرگانی، ‌صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تمام برنامه‌های اتاق ایران بر مبنای تصمیمات اتخاذشده در کارگروه اقتصاد مقاومتی انجام و طبق برنامه اجرا خواهد شد.
به گفته  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، با حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صادرات کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بیشتر شده است.

31 مرداد

افزایش تولید «ماهی اقتصاد مقاومتی»!
علی‌محمد مرادی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با نظارت دقیق می‌توانیم به تولید ماهی تیلاپیا در کشور بپردازیم؛ چرا که ما باید در بحث شیلات تحول ایجاد کنیم و از فنون روز در آن استفاده بکنیم تا با استفاده از انرژی کمتر بتوانیم بیشترین بازدهی را در این بخش داشته باشیم. به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی، این ماهی که به «ماهی اقتصاد مقاومتی» معروف شده است، تکثیر بسیار بالایی دارد و می‌توان آن را در مناطق کویری و آب‌های لب شور و شور پرورش داد و نیازی به آب شیرین ندارد. مرادی افزود: این ماهی استخوان ندارد، بو ندارد و تولید آن می‌تواند سرانه مصرف ماهی را به دلیل قیمت پایین بالا ببرد. این ماهی خیلی ارزان است و طبقه ضعیف هم می‌توانند آن را مصرف کنند.
او همچنین گفت: به نظر من تنها مشکلی که این ماهی دارد این است که باید روی آن نظارت داشته باشیم و بدین‌ترتیب فکر نمی‌کنم تولید و پرورش آن در کشور ایراد داشته باشد. گفتنی است تیلاپیا یکی از انواع شیلات است که پتانسیل بالایی برای پرورش داشته و در انقلاب آبی جهان به ‌عنوان کسب‌و‌کاری پرسود تلقی می‌شود.

 


تعداد بازدید :  334