شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
معاون صنایع‌دستی، جزییات بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را تشریح کرد
هر روز 3 رویداد ویژه برای صنایع دستی

شهروند|  هنرمندان 31 استان، از امروز تا 6 روز آینده آثار خود را در بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی به نمایش می‌گذارند. در این رویداد که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران پا گرفته، نظارت سفت و سختی هم صورت خواهد گرفت تا هیچ کالای خارجی به آن پا نگذارد. به ‌گفته معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور 15درصد گردش مالی صنایع‌دستی از طریق برگزاری نمایشگاه‌هاست و هدف از این رویداد، کم‌کردن وابستگی هنرمندان به دولت است.
بهمن نامور‌مطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز در نشستی خبری به مناسب این رویداد از روند رو به رشد برگزاری نمایشگاه‌ها خبر داد و گفت: «خوشبختانه در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های صنایع دستی تراز منفی نداشته‌ایم و در فروش و تجارت هم رشد داشته‌ایم. نمایشگاه‌ها نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند و 15درصد گردش مالی صنایع‌دستی از طریق برگزاری نمایشگاه‌هاست.» به همین دلیل اینطور که نامور مطلق توضیح داد، سعی شده شکل برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی سال96 تخصصی باشد و تجار و بازرگانان برای خرید محصولات صنایع‌دستی حضور داشته باشند. او در ادامه گفت: «نمایشگاه‌ها بخشی از برنامه‌های ما برای حمایت از صنایع‌دستی هستند و امیدواریم با توجه به تحولات صورت‌گرفته در دولت دوازدهم مانند ایجاد معاونت اقتصادی در برخی از وزارتخانه‌ها، همکاری مجلس و آمادگی شهرداری‌ها برای همکاری شاهد رشد و توسعه روز‌افزون برگزاری نمایشگاه‌ها باشیم.» به‌ گفته معاون صنایع‌دستی هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه کم‌کردن وابستگی هنرمندان به دولت است؛ برای همین تلاش می‌شود تا «صنایع‌دستی به بازیگر مهم عرصه اقتصادی تبدیل شود» و برای دستیابی به این هدف «باید صنایع‌دستی بازار‌محور به‌ جای صنایع‌دستی دولت‌محور داشته باشیم.» به این معنی که صنایع‌دستی باید «پوست‌اندازی» کند.معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به این‌که علاوه ‌بر حمایت‌های دولتی سرشت صنایع‌دستی باید مردمی باشد، اضافه کرد: «ما نیاز به صنایع‌دستی‌ای داریم که بتواند در بازارهای جهانی پیش برود و برای این کار هنرمندان باید بازارهای جهانی را بشناسند. نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران قدیمی‌ترین و معتبرترین نمایشگاه صنایع‌دستی است و می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف‌مان یاری کند.»او ادامه داد: «در این نمایشگاه هر روز سه رویداد مهم رخ خواهد داد.» براساس گفته نامور مطلق روزهای نمایشگاه هر روز به یک موضوع خاصی نامگذاری شده و برنامه‌های متعددی درنظر گرفته شده است؛ برای نمونه قرار است از ماه‌نساء شهسواری، یکی از زنان پیشکسوت صنایع‌دستی با بیش از 100‌سال سن، به‌عنوان «مادر صنایع‌دستی» تجلیل شود. بنا شده که رئیس‌جمهوری هم به این نمایشگاه بیاید. این خبر را پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد. او در نشست خبری از قول مساعد حسن روحانی- رئیس‌جمهوری- برای بازدید از نمایشگاه ملی صنایع‌دستی خبر داد. به ‌نظر می‌آید باز هم اقبال صنایع‌دستی اصفهان از دیگر استان‌ها بیشتر بوده، چراکه محمودیان در سخنانش گفت: «به‌ دلیل این‌که فضای کافی برای متقاضیان بی‌شمار در این نمایشگاه وجود نداشت، فقط توانستیم به استان اصفهان فضایی به ‌مساحت 50مترمربع به‌عنوان جمعه‌بازار صنایع‌دستی این استان اختصاص دهیم و این متراژ برای بقیه استان‌ها فراهم نشد.»  به‌ گفته او، 10 چادر عشایری هم در این نمایشگاه از 10 استان برپا می‌شود و به‌علاوه در فضایی به ‌متراژ 200متر‌مربع استان‌های محروم به‌ صورت رایگان میزبان شده‌اند: «خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه ‌وبویر‌احمد، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، هرمزگان، کرمان و مناطق مرزنشین آذربایجان‌غربی و در بخشی دیگر هم هنرمندانی از استان قم.»
نظارت بر نمایشگاه شدید است و کمیته‌ای برای نظارت قیمت کالاهای عرضه‌شده در این نمایشگاه تشکیل شده است. در این‌باره مدیرکل دفتر صادرات گفت: «هفت نفر از همکاران اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان تهران عضو این کمیته هستند تا نظارت‌های لازم را درخصوص قمیت عرضه کالاها اعمال کنند.»

 


تعداد بازدید :  491