شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
گرگ‌های شب

محمد سرابی  روزنامه‌نگار

الکساندر زالدوستانوف رئیس گروه گرگ‌های شب است اما قبل از آن دستیار جراح بود. او در سال‌های 60 میلادی در روسیه کمونیست به دنیا آمد؛ جایی که آن موقع در محدوده شوروی بود. مادرش پزشک بود و احتمالا خانواده او آرزو‌های خوبی برای پسر برومندشان داشتند؛ مثلا این‌که معروف شود. او که در نوجوانی عضو سازمان نوجوانان کمونیست روسیه بود، در مسکو پزشکی خواند و مخصوصا به دنبال جراحی آسیب‌های پس از حادثه رفت. شبیه کاری که برای ترمیم و درمان مصدومان تصادف انجام می‌‌دهند اما همه اینها قبل از زمانی بود که با لذتِ فرماندهیِ یک گروه بزرگ موتورسوار آشنا شود. زالدوستانوف در سال‌های دهه 80 بیمارستان را رها کند و با یک موتورسیکلت تولید چکسلواکی کارش را شروع کرد. مدتی زندگی در آلمان شرقی و‌ ازدواج با یک زن آلمانی باعث شده بود که آشنایی بیشتری با فرهنگ غرب پیدا کند. درست موقعی که او طرفداران موتورسیکلت‌های سنگین را به دور خود جمع می‌کرد، شوروی به سوی سقوط می‌رفت و این فرصت خوبی بود که بتواند اولی باشگاه موتورسواری حرفه‌ای را در روسیه تأسیس کند. یک کپی کامل از باشگاه بین‌المللی «فرشتگان جهنم». گروه موتورسوار‌های او به نام گرگ‌های شب نمونه روسی گروه آمریکایی است. کسانی که با موتور‌های تولیدی کمپانی‌هارلی-دیویدسون شناخته می‌شوند.
راست‌‌گرایی در شرق و غرب جهان پرطرفدار است. هر چقدر که از تحرکات اخیر نژادپرستان در آمریکا می‌گذرد، ترامپ و گروه حاکم بر کاخ سفید نمی‌خواهند مستقیما به کو کلوس کلان‌ها و نئونازی‌ها اشاره یا انتقادی کنند که باعث رنجش آنها شود. گروه‌های راست‌گرا می‌توانند کمک خوبی برای دولت‌های راست‌گرا باشند و ارزش‌های آنها را تقویت کنند یا منتقدان را بترسانند و سرکوب کنند. آنها مدافع ارزش‌های سنتی مانند وطن و خانواده هستند.
باشگاه گرگ‌های شب روابط نزدیکی با کرملین دارد آن‌قدر که در صفحه اصلی سایت این گروه یکی از تصاویر زالدوستانوف و پوتین دیده می‌شود. این تنها یکی از عکس‌ها است. او و رئیس‌جمهوری روسیه با‌ر‌ها با هم دیدار کرده‌اند. او از‌ سال 2000 گروهش را وارد جریان‌های سیاسی کرد. زالدوستانوف در‌ سال 2013 از پوتین مدال گرفته است زیرا زمانی که شبه‌جزیره کریمه در حال جدا‌شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه بود، گرگ‌های شب از این اقدام پشتیبانی می‌کردند و در مواردی اقدامات نظامی هم انجام داده‌اند. پوتین به دلیل تقویت وطن‌پرستی در میان جوانان از زالدوستانوف و رئیس موتور‌سوار‌ها به دلیل احیای عظمت روسیه از رئیس‌جمهوری قدردانی کرده است. جالب این‌که گروه او استالین را هم ستایش می‌کنند.
نشان گروه گرگ‌های شب شبیه فرشتگان جهنم است،‌ لباس‌ها،‌ ظاهر تنومند اعضای ارشد، زینت‌آلات و همه نشانه دیگر آنها هم به هم شباهت دارد. یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های آنها موسیقی راک است که از سال‌های 80 میلادی زمانی که این موسیقی در روسیه کم و بیش غیرقانونی بود، کنسرت‌های زیرزمینی برگزار می‌‌کردند. تولید پوشاک چرمی و ساخت و تجهیز موتورسیکلت‌های سنگین بخشی از کسب‌و‌کاری است که آنها در کنار سرگرمی موتورسواری به راه انداخته‌اند. زالدوستانوف به دلیل سابقه پزشکی‌اش در میان گروه با لقب «جراح» شناخته می‌شود. جراح مخالف هرگونه فعالیت سیاسی علیه مسکو در کشور‌های شرق اروپا و محدوده نفوذ اتحاد جماهیر شوروی است. در اروپای مرکزی و شرقی به این گروه بدبین هستند و ورود او و افرادش بار‌ها به بعضی از این کشور‌ها ممنوع شده است؛ با این‌ حال گرگ‌های شب همچنان در سایه کرملین مشغول تاخت‌و‌تاز هستند.


تعداد بازدید :  549