شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
شهردار تهران ديروز گزارش 12ساله شهرداري تهران را به مهدي چمران ارایه كرد
گزارش ديرهنگام قاليباف
محسن‌ هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران: انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران منتفی شد مجيد فراهاني، عضو شوراي پنجم شهر تهران: حکم شهرداری محمدعلی نجفی تا پایان وقت اداری امروز صادر می‌شود

شهروند| دیروز بازار حلاليت‌طلبي و سلفي در آخرین جلسه شورای چهارم شهر تهران داغ بود؛ محمدباقر قاليباف و مهدي چمران از مردم، رئيس شورا از مردم و اعضا از يكديگر. شهردار تهران اگر چه دير اما ديروز در يك جلسه محرمانه گزارش 12ساله عملكرد خود را به چمران داد. آن‌طرف در شوراي جديد اما بازار گمانه‌زني براي مديريت شهري آينده تهران گرم است. تا ديروز صبح علي اشراقي، رئيس كميسيون ماده 5 شهرداري تهران به‌عنوان گزينه سرپرستي شهرداري تهران مطرح بود اما بعد از اعلام انصراف او نام مصطفي سليمي شهردار سابق يكي از مناطق تهران بر سر زبان‌ها افتاد. حرف‌هايي هم هست درباره اين‌كه حكم محمدعلي نجفي تا پايان وقت اداري روز چهارشنبه صادر خواهد شد و تهران نيازي به سرپرست ندارد.  شهردار تهران ديروز با حلقه معاونان خود در جلسه شوراي چهارم حاضر شد و آخرين گزارش‌هاي شهر تهران را از پشت تريبون براي اعضا خواند. تا قبل از ساعت 10ونيم جلسه اعضا با شهردار غيرعلني بود اما بعد از اعتراض‌ها خبرنگاران هم به داخل صحن رفتند تا شاهد حرف‌هاي شهردار باشند اما هيچ‌كس از آنچه در ساعت‌هاي نخست گذشته بود، حرفي نزد. در اين ميان هم بابك نگهداري، از معاونان او در مركز مطالعات شهرداري تهران غايب جلسه بود كه گفته مي‌شود خود را براي ورود به مجموعه مديريت شهري آينده آماده مي‌كند! وقتي شهردار تهران وارد صحن شوراي شهر شد، رحمت‌الله حافظي از صحن خارج شد و در پاسخ به خبرنگاران هم گفت كه علت خروج من از جلسه تنها در یک جمله خلاصه می‌شود: «آنچه یافت می‌نشود آنم آرزوست.» شهردار تهران در اين جلسه سند اداره شهر تهران را به هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران داد و گفت كه در زمان تحويل شهرداري تهران هيچ اطلاعات پيش‌زمينه‌ای درباره شهر تهران وجود نداشت اما حالا سندي را تنظيم كرده است كه رئيس شورا به شوراي پنجم بدهد و مديريت شهري آينده بداند كه با چه مجموعه‌ای طرف است. شهرداري كه در شوراي چهارم بيشترين انتقادات را متوجه خود كرد و براي ارایه اطلاعات ديواري ميان خود و اعضا كشيده بود، ديروز از ضرورت‌هاي آينده شهر تهران حرف زد اما نگفت كه آن همه قرارداد واگذاري‌هاي شهرداري چرا، چطور و چگونه در ماه‌هاي آخر بسته شد. قاليباف درحالي‌ كه همه اين واگذاري‌ها از نبود عزم او براي كسب درآمدهاي پايدار شهر تهران حكايت دارد، گفت كه درآمد پايدار شهري به همراه آلودگي‌هاي زيست‌محيطي از مشكلات جدي و اساسي تهران است. او همچنين درباره رسمي‌كردن استخدام‌هاي شهرداري تهران در ماه‌هاي گذشته حرفي نزد اما چند روز قبل در حاشيه گفته بود كه مي‌توان 80‌درصد نيروهاي شهرداري تهران را تعديل كرد. او معتقد است؛ مجموعه مدیریت شهری در دوره‌های دوم، سوم و چهارم به نقطه‌ای رسید که امروز فلسفه وجودی شهرداری‌ها در کشور و نگاه مردم متحول شد، اما خيلي از اعضاي شورا مثل محمدمهدي تندگويان يا حتي مرتضي طلايي معتقدند كه برعكس مجموعه اقدامات مديريت شهري در 12‌سال گذشته، می‌توان مردم را به سمت تغيير در اين مجموعه هدايت كرد.
درآمد پایدار و موضوع محیط‌زیست شامل آلودگی هوا، آب و خاک، مدیریت یکپارچه شهری از موارد مهمي است كه از نظر محمدباقر قاليباف بايد در تهران به آن پرداخته شود. او گفت كه گزارش 12ساله خود را به مهندس چمران ارایه دادم و معتقدم، تمام تلاشم را برای مردم انجام داده‌ام: «خداوند بزرگ را شاکرم که سندی تحت عنوان تغییر و تحول به شهردار بعدی انتقال خواهم داد.» قاليباف از كاركنان آتش‌نشاني، قرارگاه خاتم‌الانبيا، دولت‌های نهم، دهم و یازدهم تشكر كرد: «هرچند گاهی گله‌مندی‌هایی داشتیم اما بحق باید گفت که تمام وزارتخانه‌ها با ظرفیت‌های خود به ما کمک کردند. روزهای تلخ و شیرینی را پشت‌سر گذاشتیم و مشاهده کردیم مردم رکن اصلی این نظام و مدیریت شهری هستند.» او همچنين از اصحاب رسانه، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران هم تقدیر کرد.  جلسه بعد از حرف‌ها و تشكر‌ها به سلفي‌گرفتن اعضاي شورا گذشت. برخی اعضای شورا مثل محمد حقانی، مرتضی طلایی، الهه راستگو و احمد مسجدجامعی در پايان جلسه از خبرنگاران هم تشكر كردند و احمد مسجدجامعي كتاب حافظي كه هديه گرفته بود، را به يكي از خبرنگاران شورا داد.
احتمالا حكم نجفي تا پايان وقت اداري چهارشنبه صادر مي‌شود
چند روزي است كه بحث‌ها درباره سرپرست شهرداري تهران هم شروع شده است. علي اشراقي يكي از نخستين كساني بود كه نام او مطرح شد اما او انصراف داد و بعد نام مصطفي سليمي را مطرح كردند؛ اين درحالي است كه محسن ‌هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران عصر ديروز درباره برگزاری جلسه فوق‌العاده منتخبین شورای پنجم شهر تهران گفت كه در این جلسه با توجه به انتخاب اجمالی آقای نجفی به‌عنوان شهردار توسط منتخبین شورای پنجم، ضرورتی برای انتخاب سرپرست در شهرداری تهران وجود ندارد. همزمان با برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب رئیس و هیأت‌رئیسه شورای پنجم، آقای نجفی هم به‌عنوان شهردار تهران به ‌صورت رسمی انتخاب خواهد شد.» مجید فراهانی، عضو شورای شهر پنجم تهران هم از رایزنی با وزارت کشور برای صدور حکم شهرداری محمدعلی نجفی تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه اول شهریور خبر داد: «اگر تا پایان وقت اداری چهارشنبه حکم نجفی از سوی وزیر کشور ابلاغ نشود، جلسه اضطراری برای تعیین سرپرست گذاشته می‌شود.» مراسم تحلیف اعضاي شورای شهر پنجم تهران صبح چهارشنبه برگزار می‌شود. برگزاركننده اين مراسم فرمانداري تهران است و تا پايان وقت اداري روز سه‌شنبه هيچ صحبت شفافي درباره حضور خبرنگاران در اين مراسم نشده است.


تعداد بازدید :  694