شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
ترامپ راهبرد جدید آمریکا در افغانستان را اعلام کرد
در افغانستان می‌مانیم
ترامپ: خروج نیروها بی‌احترامی به سربازان آمریکایی کشته‌شده در افغانستان است

رئیس‌جمهوری آمریکا استراتژی جدید این کشور در افغانستان را اعلام کرد. او گفته است که حضور نظامی آمریکا در افغانستان را ادامه خواهد داد؛ چیزی که پیشتر، یک‌بار آن را «هزینه کاملا باطل» نامیده بود، ترامپ اما به افزایش شمار سربازان آمریکایی در افغانستان اشاره‌ای نکرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در یک سخنرانی در آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن استراتژی جدید ایالات متحده در افغانستان را اعلام کرد و گفت که راهبرد جدیدی برای افغانستان و جنوب آسیا در نظر گرفته است. با این حال، او نگفته است که چه تعداد نیروی نظامی دیگر را به افغانستان خواهد فرستاد تا چه مدت آنها آن‌جا خواهند ماند و هدف نهایی آنها دقیقا چیست. او صرفا متعهد شد تا آمریکا تا رسیدن به «پیروزی» به جنگ ادامه دهد.
درحال حاضر ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. رسانه‌های آمریکایی پیش از سخنرانی ترامپ از افزایش 4‌هزار سرباز دیگر خبر داده بودند. نیروی نظامی آمریکا از ۱۶‌سال پیش در افغانستان حضور دارد و این حضور براساس اظهارات ترامپ، چند ‌سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت. طبق گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، ماموریت نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان تقویت خواهد شد. ترامپ گفت، در جریان این مأموریت قرار است مبارزه با تروریست‌های القاعده و داعش، تشدید و از قدرت‌گیری اسلام‌گرایان، افراطی طالبان در افغانستان، فعالانه جلوگیری شود.
به گفته ترامپ، آمریکا درعین حال نمی‌خواهد کشوری بیگانه را براساس الگوی خود تغییر شکل دهد. ترامپ گفت: «در نهایت این ملت افغانستان است که آینده خود را در دست خواهد گرفت، بر جامعه خود حکومت خواهد کرد و به صلحی پایدار خواهد رسید.»
دونالد ترامپ در سخنانش نسبت به خروج عجولانه از افغانستان هشدار داد و گفت: نمی‌خواهد اشتباه رهبران آمریکا در خروج سریع و گسترده نظامیان ایالات متحده از عراق در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما را تکرار کند.
با این حال او گفت، در ابتدا می‌خواسته واحدهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج کند، اما سپس متقاعد شده که خروج سریع این نیروها می‌تواند همچون در عراق، پیامدهایی منفی داشته باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که خروج نیروها بی‌احترامی به سربازان آمریکایی کشته‌شده در افغانستان است و می‌تواند خلأیی ایجاد کند که منجر به توسعه شبکه‌های تروریستی شود؛ «درست همان کاری که تروریست‌ها پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق انجام دادند.»
دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما حضور نظامی آمریکا در افغانستان را اتلاف منابع مالی دانسته بود و خواهان خروج سربازان ایالات متحده از این کشور شده بود. او در‌ سال ۲۰۱۱ در توییتی نوشت: «چه زمانی به اتلاف پولمان در بازسازی افغانستان پایان می‌دهیم؟ اول باید کشور خودمان را بازسازی کنیم.» او همچنین در توییت مشابهی در ‌سال ۲۰۱۲ از راهسازی و احداث مدرسه برای مردم افغانستان که به گفته او از آمریکا تنفر دارند، انتقاد کرده بود.
دونالد ترامپ زمانی مشخص برای پایان مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان را نیز نمی‌پذیرد و می‌گوید، خروج واحدهای نظامی ایالات متحده از این کشور به میزان موفقیت مأموریت آمریکا بستگی دارد، چراکه «خروج عجولانه از افغانستان خلأیی ایجاد خواهد کرد که تروریست‌ها ازجمله داعش و القاعده فورا آن را پر خواهند کرد- همان‌طور که قبل از ۱۱ سپتامبر‌ سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد.»
او تأکید کرد: «همان‌طور که می‌دانید، آمریکا در ‌سال ۲۰۱۱ عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شد. در نتیجه دستاوردهایی که به سختی به دست آورده بودیم، به راحتی به دست دشمنان تروریست ما افتاد.»
دونالد ترامپ، همچنین در مورد این‌که نیروهای آمریکایی تا چه زمانی در افغانستان خواهند ماند و این‌که برنامه دقیق آنها چیست، اینطور می‌گوید: «من بارها گفته‌ام که چقدر غیرسازنده است که آمریکا از قبل از تاریخ آغاز یا پایان اقدامات نظامی مورد نظر خود را اعلام کند. ما در مورد تعداد نیروها یا برنامه برای فعالیت‌های نظامی بیشتر صحبت نمی‌کنیم. از این به بعد، شرایط افغانستان، استراتژی ما را در این کشور هدایت می‌کند، نه جدول‌های زمانی دلبخواهی. دشمنان آمریکا نباید نقشه‌های ما را بدانند یا فکر کنند که می‌توانند آنقدر صبر کنند که ما برویم.»
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در جریان یک نشست خبری در ویرجینیا گفت: «ما دیگر از نیروهای مسلح خود برای ایجاد دموکراسی در سایر کشورها و مناطق جهان استفاده نمی‌کنیم. آن روزهایی که ما چنین کاری انجام می‌دادیم، گذشته است. به جای آن، ما با متحدان و شرکای خود برای دفاع از منافع مشترکمان همکاری می‌کنیم.» به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، ایالات متحده با افغانستان و مادام که کابل به دنبال پیشرفت باشد، همکاری می‌کند.
انتقاد از رفتار پاکستان در قبال تروریست‌ها
بخش دیگری از استراتژی اعلام شده از سوی ترامپ درباره پاکستان بود. به گفته ترامپ، عملیات نظامی در افغانستان باید بیش از پیش با تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک همراه شود. رئیس‌جمهوری آمریکا خشکاندن ریشه‌های تروریسم در پاکستان، کشور همسایه افغانستان را بخشی از این تلاش‌ها عنوان کرد که در آنجا، به گفته او، هنوز تروریست‌ها پناه می‌گیرند و «آمریکا دیگر نمی‌تواند در برابر حضور تروریست‌ها در پاکستان ساکت بماند.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آنها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آنها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد. هیچ همکاری نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد. زمان آن فرا رسیده که پاکستان تعهدش را به تمدن، نظم و صلح ثابت کند.» به گفته ترامپ، «آدمکشان باید بدانند که پناهگاهی برایشان وجود نخواهد داشت.»
استقبال اشرف غنی از راهبرد جدید ترامپ
اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از راهبرد جدید آمریکا درباره افغانستان استقبال کرده و گفت: این تصمیم از تداوم تعهد آمریکا به‌عنوان یک شریک کلیدی دولت افغانستان خبر می‌دهد. غنی در بیانیه‌ای که از سوی کاخ ریاست‌جمهوری منتشر شد، گفت: «من از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مردم این کشور به خاطر صحه گذاشتن بر حمایت از تلاش‌های ما به منظور دستیابی به خوداتکایی و مبارزه مشترک ما برای خلاص کردن منطقه از تهدید تروریسم قدردانی می‌کنم.» وی گفت: «قدرت نیروهای امنیتی ما باید نشان دهد که طالبان و دیگر گروه‌ها نخواهند توانست به پیروزی نظامی دست پیدا کنند.»
واکنش طالبان و گورستان آمریکا
گرچه دولت افغانستان از راهبرد جدید ترامپ خشنود به نظر می‌رسد، اما گروه طالبان از این استراتژی ناراضی هستند؛ تا جایی که این گروه، دونالد ترامپ را تهدید کردند که «تا آخرین نفس» به جنگ ادامه داده و افغانستان را به «گورستان» آمریکا تبدیل خواهند کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان را سیاستی «مبهم» خواند که «چیز جدیدی» ندارد. مجاهد همچنین گفت، تا زمانی که حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشد، طالبان «قاطعانه به جهاد خود ادامه خواهند داد.»
چند ساعت پیش از سخنرانی ترامپ نیز کابل مورد حمله موشکی قرار گرفت. در جریان این حمله یک راکت به محله دیپلماتیک کابل اصابت کرد. به گفته پلیس افغانستان، راکت در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و دیگر ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی فرود آمده است.
از سوی دیگر اما، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن آماده کمک به حصول توافق صلحی میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان است که به «مشروعیت سیاسی» طالبان ختم شود. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به‌طور تلویحی، طالبان را در صورت ادامه دادن به مسیرشان تهدید کرد.
تیلرسون گفت: «استراتژی جدید ما با رویکردهای پیشین که براساس ضرب‌الاجل‌های مصنوعی مبتنی بر تقویم بود، تفاوت دارد. ما به وضوح به طالبان اعلام می‌کنیم که آنها در این جنگ پیروز نمی‌شوند. طالبان مسیری به سمت صلح و مشروعیت سیاسی دارد که از سازش سیاسی مذاکره‌ شده برای خاتمه این جنگ،‌ می‌گذرد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: «ما آماده‌ایم تا از مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان بدون پیش‌شرط حمایت کنیم. ما به دنبال جلب حمایت جامعه بین‌المللی خصوصا همسایگان افغانستان هستیم تا به ما در حمایت از روند صلح افغانستان بپیوندند.»
رکس تیلرسون همچنین تأکید کرد: «پاکستان آسیب‌های بسیاری از جانب تروریسم متحمل شده است. ما از پاکستان انتظار داریم تا اقدام قاطعی علیه گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در این کشور انجام دهد که تهدیدی علیه آن منطقه هستند.»


تعداد بازدید :  435