شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

سومین روز عملیات تلعفر
 نیروهای عراقی وارد شهر شدند
ایسنا|  ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور در سومین روز از عملیات خود برای آزادسازی شهر تلعفر، نقاط جدیدی در اطراف این شهر را از داعش پس گرفتند و با ورود به محله الکفاح، عملیات آزادسازی را از نخستین محله‌های تلعفر آغاز کردند. دیروز سه‌شنبه و در راستای پیشروی نیروهای عراقی برخی خندق‌ها و تونل‌هایی که در خطوط دفاعی اولیه داعش از آنها استفاده می‌شد، به دست نیروهای عراقی افتاد. همچنین شبکه اسکای نیوز گزارش داد ارتش ظهر دیروز از جنوب غربی وارد شهر تلعفر شده و درگیری میان داعش و نیروهای دولتی در محله الکفاح به‌عنوان نخستین محله از محله‌های شهر تلعفر در گرفته است.

افشای نقش آمریکا در
جنایات آل‌خلیفه علیه مردم بحرین
ایسنا| یک سازمان حقوق بشری با افشای سندی از دست داشتن آمریکا در آموزش نیروهای بحرینی برای سرکوب تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز این کشور پرده برداشت. با وجود وحشی‌گری‌های نیروهای دستگاه امنیتی بحرین در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان برای تحقق عدالت و دموکراسی، آمریکا همچنان به حمایت از این نیروها و آموزش آنها ادامه می‌دهد و توجهی به جنایاتی که این نیروها در حق مردم بی‌دفاع مرتکب می‌شوند، ندارد. در همین راستا، برایان دولی، مدیر سازمان «هیومن رایتس فرست» سندی را افشا کرد که
دست داشتن آمریکا در آموزش نیروهای دستگاه‌های امنیتی و دولتی بحرین ازجمله برخی از اعضای اداره بد نام پژوهش‌ها و تحقیقات جنایی بحرین را ثابت می‌کند. برایان تأکید کرد، این سازمان براساس قانون آزادی اطلاعات اسنادی را از وزارت خارجه آمریکا به دست آورده که نشان می‌دهد این وزارتخانه در می‌ سال ۲۰۱۵ دوره آموزشی ۱۲ روزه‌ با عنوان «مبارزه با تروریسم داخلی و فرا مرزی» را برای ۱۵ تن از اعضای دستگاه‌های امنیتی بحرین برگزار کرده است. وی افزود: «بحرینی‌هایی که در این دوره شرکت کرده‌اند، ۱۵ تن از نیروهای اداره بد نام تحقیقات کیفری بحرین، مراکز پلیس در جنوب و پایتخت این کشور، مرکز اطلاعات مالی و مراکز مشترک مبارزه با تروریسم بودند.» برایان گفت: «مسئولان آمریکایی در این اسناد هدف از این دوره آموزشی را توانمندسازی شرکت‌کنندگان در توسعه اطلاعات پیشگیرانه و تکنولوژی‌های اطلاعاتی جهت مبارزه با تروریسم و اجرای قانون
 اعلام کردند.»

وزیر خارجه آلمان:
اروپا باید از اکثریت مردم ترکیه که حامی اردوغان نیستند، حمایت کند
ایسنا| زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به حملات لفظی اردوغان گفت: برلین و بقیه اروپا باید از اکثریت ترکیه‌ای‌هایی که «ذهنیت دموکراتیک» داشته و حامی رجب طیب اردوغان نیستند، حمایت کنند. این اظهارات زیگمار گابریل در یک مراسم مربوط به کمپین حزب سوسیال دموکرات آلمان و در پی صحبت‌های اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که از ترکیه‌ای‌های آلمان خواسته بود در انتخابات ماه آینده این کشور احزاب اصلی آلمان را تحریم کنند،‌ مطرح شد. گابریل گفت: «بیش از نیمی از مردم ترکیه دارای ذهنیت دموکراتیک بوده و از او (اردوغان) حمایت نمی‌کنند.» وی تأکید کرد: «من معتقدم بسیاری از مردم ترکیه روی اروپا و آلمان برای حمایت از دموکراسی در ترکیه حساب باز می‌کنند و ناامید نیستند.» اردوغان اخیرا خطاب به گابریل گفته بود که او باید جایگاه خود را بشناسد و احزاب اصلی آلمان را دشمنان ترکیه خوانده بود.

کاخ‌سفید مدعی شد: دولت سوریه آماده حمله شیمیایی است
 ایسنا| کاخ‌سفید ضمن طرح این ادعا که دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارد اعلام کرد، دمشق برای حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان آماده می‌شود! در بیانیه کاخ‌سفید ادعا شده که «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ثابت کرد همچنان سلاح شیمیایی دارد و آماده است از آن علیه غیرنظامیان بی‌گناه استفاده کند.» این بیانیه در چهارمین سالروز حمله شیمیایی ‌سال ۲۰۱۳ به غوطه دمشق صادر شد؛ حمله‌ای که غرب مدعی است توسط نظام بشار اسد صورت گرفت. در بیانیه کاخ‌سفید آمده است: «حادثه فاجعه‌بار ‌سال ۲۰۱۳ به تلاش‌های بین‌المللی منجر شد که نتیجه آن از بین رفتن بخش عظیمی از سلاح‌های شیمیایی سوریه بود.» در این بیانیه آمده است: «جامعه جهانی نباید این فاجعه را فراموش کند. ما باید با یک زبان حرف بزنیم و برای یک هدف واحد تلاش کنیم تا نظام سوریه و هر طرف دیگری که در اندیشه استفاده از سلاح‌های شیمیایی است بداند عواقب ناگواری در انتظارش است.» کاخ‌سفید همچنین اعلام کرد: «آمریکا به نقش خود برای منع یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد. ما در کنار دیگر کشورهایی که توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی را امضا کرده‌اند به همکاری برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های شیمیایی متعهدیم.»

 


تعداد بازدید :  477