شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
با گذشت 5 روز از رأی اعتماد دوباره مجلس به حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت
تغییر و تحولات در وزارت بهداشت شروع شد
غلامرضا اصغری، جایگزین رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت شد

شهروند| پنج روز از رأی اعتماد دوباره نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حسن قاضی زاده‌هاشمی به‌عنوان وزیر بهداشت دولت دوازدهم نمی‌گذرد که استارت تغییر و تحول در وزارتخانه بهداشت دولت جدید زده شد. در میان تغییرهای رسمی، نام غلامرضا اصغری به‌عنوان جایگزین رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو دیده می‌شود و شنیده می‌شود گزینه جایگزین علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت، علیرضا رئیسی و جایگزین محمد آقاجانی، قاسم جان‌بابایی در معاونت درمان وزارت بهداشت است. قاسم جان‌بابایی پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مازندران بود و علیرضا رئیسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر است.
گمانه‌زنی‌ها برای انتصاب‌های جدید از پیش از رأی اعتماد مجلس به وزیر بهداشت آغاز شد؛ چرا که رأی‌آوری حسن‌ هاشمی، آن هم با بالاترین رأی موافق، کاملا پیش‌بینی شده بود و از زمانی که اسم‌ هاشمی در لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی،  رئیس‌جمهوری، قرار گرفت، احتمال جابه‌جایی در سطح مدیریت و معاونت‌های این وزارتخانه بالا رفت. از میان تمام معاونان وزارت بهداشت، سه معاونت اصلی یعنی دارو، بهداشت و درمان، در تیررس تغییرها قرار داشتند. به‌ طوری ‌که حتی پیش از این‌که حسن ‌هاشمی با حضور در کابینه دوازدهم موافقت کند، جابه‌جایی رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در حوزه دارو و همچنین، محمد آقاجانی، معاون درمان قطعی شده بود. زمزمه جابه‌جایی رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو از زمانی به گوش رسید که ماجرای تخلفات در این سازمان از سوی سازمان مردمی دیده‌بان شفافیت به ریاست احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، مطرح شد. هر چند وزارت بهداشت واکنشی هم به این ماجرا نشان داد و درنهایت درخواستار ارایه مستندات به دادگاه شد، اما همان ماجرا مقدمات جابه‌جایی معاون وزیر بهداشت در حوزه دارو را فراهم کرد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که بحران دارویی کشور از زمان دولت دهم آغاز شده بود و مسئولان دارویی دولت یازدهم توانستند، مهر پایانی بر روی بحران‌ها بزنند. به‌ طوری ‌که نجات وضع داروی کشور، همواره یکی از افتخارات وزارت بهداشت دولت یازدهم و به صورت مشخص رسول دیناروند بود. با این همه اما تغییر ریاست این سازمان با توجه به حاشیه‌های ایجاد‌شده، کاملا پیش‌بینی شده بود و به نظر می‌رسید حسن‌ هاشمی، تغییرات 100 روز اول کارش را به‌عنوان وزیر بهداشت دولت دوازدهم با جا‌به‌جایی دیناروند آغاز کرد. دوشنبه شب بود که خبر تغییر دیناروند و جایگزینی غلامرضا اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد. روز گذشته رسول دیناروند در آخرین نشستی که با مدیرانش داشت، تأکید کرد که «قضاوت مردم طی این چهار ‌سال به حوزه سلامت و غذا و دارو همواره مثبت بوده است و بالاترین رضایت‌مندی را بین همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.» و از نگرانی‌اش گفت: «تنها نگرانی ما در حال حاضر چالش نقدینگی در چرخه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی است. بدهی بیمارستان‌ها کم نیست، اما در بسیاری از بخش‌ها ممکن است خطری ایجاد نکند. آنچه برای وزارت بهداشت خطر ایجاد می‌کند، بدهی چند ‌هزار میلیاردی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است.»
ماجرا اما تنها به این جابه جایی ختم نشد. از آن طرف، وزیر بهداشت که به نظر نمی‌رسد نام یک زن در میان گزینه‌های معاونت‌های اصلی‌اش به چشم بخورد، این‌بار «طاهره چنگیز» را به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منصوب کرد تا او نخستين مدیر ارشد زن در وزارت بهداشت شود. طاهره چنگیز، استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان است. اینها تنها خبرهایی بودند که در دور روز گذشته به صورت رسمی و از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. پس از آن بود که موج خبرهای نه صددرصد رسمی از جابه‌جایی‌ها رسید که یکی از آنها جابه‌جایی در حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت بود. شنیده می‌شود، قاسم جان‌بابایی که پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مازندران بود، بر صندلی محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت دولت یازدهم تکیه می‌زند. با همه اینها اما قاسم جان بابایی، انتصابش را تایید نکرده و به فارس گفت که یکی از گزینه های پیشنهادی برای معاونت درمان است.
از چندین ماه قبل از پایان دولت یازدهم، اختلافاتی پنهان میان محمد آقاجانی و حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت، ایجاد شده بود؛ به ‌طوری ‌که در هیچ‌یک از جلسات اخیر، وزیر بهداشت و معاونش، در کنار هم دیده نشدند. این خبر در حالی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت آن را تأیید نکرد.  اما در عین حال خبر انتصاب محمد آقاجانی، به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی حکمی از سوی وزیر بهداشت را منتشر کرد.
خبرگزاری فارس همچنین از «علیرضا رئیسی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان بوشهر به‌عنوان جایگزین معاونت بهداشت وزارت بهداشت نام برد.


تعداد بازدید :  373