شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
علت مرگ 3تن ماهی در بندر کنارک
صیادان ماهی‌های فاسد را دوباره به دریا رها کردند

مهر| مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که ماهی ساردیـــن شرایـط نگهداری خاصی برای جلوگیری از فساد پس از صیدشدن دارد، گفت:  3تن ماهی صیدشده به دلیل رعایت نکردن این شرایط فاسد شده و مجددا در دریا رها شدند.
داوود میرشکار با بیان این خبر افزود:  نیروهای محیط‌زیست پس از تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی در اطراف اسکله صیادی بندر زرآباد از توابع شهرستان کنارک نمونه‌برداری‌هایی از آب و بافت ماهی‌های از بین‌رفته انجام دادند.
به گفته وی نمونه‌ها هم توسط آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست، آزمایشگاه موسسه تحقیقات شیلات و دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار آنالیز شد.
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: در مورد نمونه‌های آب ارسال شده پارامترهایی مانند آمونیاک، فسفات و نیترات مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت که هیچ‌یک از این موارد از حداستاندارد چندان بالاتر نبود تنها میزان آمونیاک کمی از استاندارد بالاتر بود که به نظر می‌رسد آن هم به‌دلیل تخریب و فساد حدود 3تن ماهی در این منطقه باشد.
میرشکار اظهار داشت: همچنین مورد مشکوکی از کشند سرخ و بلوم جلبکی در این حوضچه دیده نشده است.
وی افزود:  نتایج تجزیه‌وتحلیل بافت ماهی‌های تلف‌شده نشان می‌دهد که این ماهی‌ها در سلامت کامل به‌سر می‌برند و مورد خاصی از مشکلات دستگاه گوارش و عنبیه ماهیان که یکی از معیارهای سلامت آبزیان است در آنها دیده نشد.
وی درخصــــوص اظهارات صیـــادان منطقه مبنی بر این‌که کشتی‌های ترال که صید کف‌زی‌ها را انجام می‌دهند علت تلفات ماهی‌های ساردین است، تأکید کرد: ماهی‌های ساردین در کف دریا زندگی نمی‌کنند، بنابراین فرضیه صیدشدن توسط کشتی‌های ترال که تنها ماهی‌های کف‌زی را صید می‌کنند رد می‌شود.
وی افزود:  این 3تن آبزی تلف‌شده فقط از گونه ماهی ساردین است و هیچ‌گونه دیگری به همراه آنها نیست، بنابراین احتمال صید آنها توسط کشتی‌های ترال باز هم رد می‌شود.
میرشکار با بیان این‌که ماهی ساردین گونه‌ای بسیار فسادپذیر است، اظهار داشت: به احتمال زیاد شناورهایی که این‌ گونه را صید کرده‌اند در مدت زمان رساندن ماهی‌ها به ساحل شرایط سرمایشی مناسب برای گونه را در نظر نگرفته و موجب فساد و تخریب آنها شده‌اند و به همین دلیل پس از رسیدن به ساحل آنها را مجددا به داخل دریا رها کرده‌اند.
وی با بیان این‌که تاکنون چنین موردی در خلیج‌فارس و دریای عمان از تلفات آبزیان بر اثر سهل‌انگاری و نداشتن شرایط نگهداری مناسب توسط صیادان رخ نداده، اظهار داشت:  محیط‌زیست و شیلات با جدیت علت این سهل‌انگاری را پیگیری کرده و با متخلفانی که موجب آلودگی آب منطقه و از بین رفتن این تعداد آبزی شده‌اند که قطعا تبعات بعدی هم خواهد داشت برخورد خواهد کرد.


تعداد بازدید :  426