شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
با رأی عدم اعتماد مجلس به دکتر نیلی
وزارت علوم بی وزیر ماند

شهروند| امروز هشتم آبان‌ماه است و وزارت علوم هنوز وزیر ندارد، جلسه رأی اعتماد مغلوبه شد و گزینه پیشنهادی دولت بیش از 79رأی نتوانست بیاورد در برابر 160 نماینده مخالف که با وجود سخنرانی حسن روحانی بازهم نیلی‌احمدآبادی را مناسب جُبّه وزارت ندانستند. حسن روحانی برای بار دوم از جلسه رأی اعتماد وزیر علومش دست‌ خالی بازگشت، هرچند پیش از حضور در مجلس در تويیترش با هشتگ مجلس، رأي اعتماد و وحدت نوشته بود: افکارعمومی قضاوت خواهد کرد. افکارعمومی ملت ما نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد.
حسن روحانی صبح روز رأی اعتماد هم سخنانش را با همین جملات آغاز کرد و چشم در چشم نمایندگان مجلس گفت: بین ما و شما؛ حکم و حاکم، قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند بزرگ، افکارعمومی است، این افکارعمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می‌خواهد. این دولت اهل لجبازی نیست؛ درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی، برای سوال از وزرا یا استیضاح از وزرا به رأی نمایندگان شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می‌گذارد.
رئیس‌جمهوري گریزی هم به مسائل منطقه‌ای و جهانی زد تا شاید نمایندگان، دولت را بیش از پیش درک کنند و گفت: «شرایط جهانی به‌گونه‌ای است که از درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت حدود 30‌درصد کاهش پیدا کرده و ما با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی روبه‌رو هستیم.» روحانی درباره دانشگاه‌ها گفت: ما امروز دانشگاهی می‌خواهیم که آگاه به مسائل سیاسی باشد، اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد و دنبال آن نباشد که گوشش بدهکار گروه‌های سیاسی باشد اگر گروه‌های سیاسی می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند از طریقش که حزب و احزاب سیاسی است، اقدام کنند اما ما در عین‌ حال از تشکلات دانشجویی استقبال می‌کنیم و به نظرات آنها احترام می‌گذاریم، می‌خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد.
روحانی: به گزینه پیشنهادی
 رأی فراجناحی و ملی بدهید
رئیس‌جمهوري خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همان‌طور که دولت، دولت فراجناحی است امروز خواهش من از شما برای وزیر علوم هم یک رأی فراجناحی ملی است تا هرچه زودتر دانشگاه‌های ما بتوانند بر مبنای مسیر استوار، پایدار و بلندمدت برنامه‌ریزی لازم داشته باشند.
رئیس‌جمهوري از شایعه‌پراکنی برخی رسانه‌ها نیز گلایه کرد و گفت: مخاطب من برخی از رسانه‌هایی هستند که متاسفانه گاهی نکات اخلاقی را مدنظر قرار نمی‌دهند. در برخی رسانه‌ها آمده است آقای نیلی مطلوب واقعی رئیس‌جمهوری برای آموزش عالی نیست و وی را برای دستگرمی به مجلس فرستاده است تا پس از آن فرد دیگری را معرفی کند، این دروغ است.
روحانی اضافه کرد: منتخب بنده آقای نیلی است، با وی صحبت کرده‌ام و تمام تحقیقات در مورد وی به من گفته است که لیاقت لازم را برای این مسئولیت دارد حالا اگر کسی مخالف آقای نیلی است اشکالی ندارد که علت مخالفت خود را بگوید اما چرا دروغی را علم کنیم. شرح حال و برنامه‌های وی نشان می‌دهد که شخصیت فرهیخته‌ای است، پس چرا نسبت به گذشته افراد اتهام بزنیم؟ والله، تالله، بالله باید روزی پاسخگو باشیم. رسانه محترمی که هر چیزی را آزاد می‌دانی بنویسی چرا این کار را می‌کنی؟ چرا اتهام وارد می‌کنید؟ بررسی کردیم. همان حساسیت‌هایی را که نمایندگان دارند بنده، دولت و بزرگان ما هم دارند. او گفت: امروز برای سومین‌بار است که برای این وزارتخانه در جمع شما حاضر شدم و وزیری که به اعتقاد ما می‌تواند این ‌بار سنگین مسئولیت را بر دوش گیرد به محضر شما معرفی خواهم کرد.
رئیس‌جمهوري در پایان سخنان خود از نمایندگان دعوت کرد: «با رأی قوی خود هم مردم را خوشحال کنند و هم دانشگاه و دولت را» و سپس با همراهی محمدرضا تابش صحن مجلس را ترک کرد تا محمود نیلی‌احمدآبادی در کنار اسحاق جهانگیری ادامه جلسه رأی اعتماد را نظاره‌گر باشد.
نادران: اگر گزینه اصلی هستید
 امتیازتان نسبت به فرجی‌دانا چیست؟
در میان مخالفان وزیر پیشنهادی نطق الیاس نادران بیش از بقیه توجه نمایندگان مخالف را به خود جلب کرد، نماینده مردم تهران سخنانش را با کنایه به رئیس‌جمهوری آغاز کرد و گفت: شما باید در جلسه استیضاح که از شما خواهش شد تشریف بیاورید و حتی نمایندگان استیضاح‌کننده پذیرفتند به جای چهارشنبه جلسه روز سه‌شنبه تشکیل شود ولی شما از سه‌شنبه مجددا به چهارشنبه بازگرداندید تا در جلسه استیضاح شرکت نکنید و به سفر خود رفتید. بعد می‌آیید هر تریبونی که گیر می‌آورید علیه مجلس صحبت می‌کنید و سپس صحبت از وحدت و همدلی می‌کنید. نادران ادامه داد: می‌گویند گزینه اصلی‌مان آقای نیلی است، اگر کسی یک وزیری را به مجلس معرفی می‌کند و از نمایندگان رأی می‌خواهد آیا آتش تهیه ایجاد می‌کند در هر نقطه‌ای و تریبونی که گیر بیاورد به مجلس حق و ناحق حمله کند. همان موقع استیضاح فرجی‌دانا به ما گفتید که اگر استیضاح کنید بدتر از آن را می‌آورم و به‌وعده خود عمل کردید و اتفاقا در این مورد صادق بودید دولت راستگویان یعنی همین.
نماینده مردم تهران با بیان این‌که مجلس فارغ از همه این حاشیه‌سازی‌ها به وظیفه اصلی خود عمل خواهد کرد، خطاب به نیلی‌احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: اگر می‌گویید گزینه اصلی هستید، بفرمایید امتیازتان پیش آقای فرجی‌دانا چیست؟ مدیرترید، توانمندترید؟ سابقه مدیریتی شما در دانشکده مشخص است.
قسیم عثمانی: جلسات رأی اعتماد در مجلس به جلسه محکومیت فتنه تبدیل شده است
پیش از نطق نادران قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم با بیان این‌که این جلسه، جلسه رأی اعتماد به وزیر علوم است، اما گویی به جلسه محکومیت جریان فتنه تبدیل شده است، گفت: این‌که صحبت هر وزیری که می‌شود ما بحث فتنه را پیش بکشیم بحثی انحرافی است، اگر آقای نیلی خود را از فتنه مبرا نمی‌دانست، قطعاً رئیس‌جمهوری ایشان را به مجلس معرفی نمی‌کرد. عثمانی با درخواست از نیلی‌احمدآبادی برای اظهارنظر شفاف در قبال موضوع فتنه به منظور برطرف شدن سوءتفاهم‌ها خاطرنشان کرد: وزیر علوم باید وزیری علمی، مستقل و غیرسیاسی باشد تا بتواند سکان مهم‌ترین وزارتخانه دولت را برعهده بگیرد.
نبویان: معاون نیلی با نامحرم دست داده است
سیدمحمود نبویان نیز یکی دیگر از مخالفان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم بود که در بیان مخالفتش گفت: نیلی یک معاون خانم داشت که در عین این‌که حجاب خود را رعایت نمی‌کرد، با مردان نامحرم نیز دست می‌داد.
امضای نیلی پای نامه‌ای به مقام معظم رهبری
محمود نبویان در قسمت دیگری از سخنان خود به نامه‌ای اشاره کرد که توسط برخی از اساتید دانشگاه هنگام حمله دانشگاه خطاب به مقام معظم رهبری نوشته شده بود. وی در این‌باره گفت: سوابق نیلی نیز برای ما روشن و موجود است. وی نامه‌ای را که اغتشاشگران به رهبری می‌دهند امضا می‌کند و بسیاری دیگر از کارهایی که مدارک آن موجود است.
محمود نیلی‌احمدآبادی در برابر این اتهام در دفاع از خود گفت: شما زمان و مکان را در نظر بگیرید در‌ سال 88 دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری قرار گرفت. یکی در 16 آذر و متاسفانه کسانی که پیشرفت کشور را نمی‌خواهند و از دشمنان کشور هستند، می‌خواهند به جوانان القا کنند که پناهگاه شما خارج از مرز‌های این کشور است. این نامه به جوانان نشان داد آن‌که باید به او پناه ببرند و نقش پدرانه دارد رهبر معظم انقلاب است و در این نامه به هیچ‌کس تعدی نشده و فقط بیان آنچه به دانشگاه رفته ذکر شده است و این نامه تأثیر جدی بر روحیه دانشجویان داشت و فضای آرامی را در دانشگاه به‌دنبال داشت.
لاریجانی مخالفتش با وزیر پیشنهادی را تکذیب نکرد
اگر هنگام استیضاح وزیر علوم بسیاری از تحلیلگران تلاش پشت‌پرده لاریجانی و نیز لابی‌های مشخص کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس را ناکافی دانستند این‌بار علی لاریجانی رئیس مجلس حتی از سوی الیاس نادران مورد خطاب قرار گرفت که او نیز با نیلی‌احمدآبادی مخالف است. زیرا هنگامی که نادران گفت: آیا آقای حداد و آقای لاریجانی که مخالف وزیر پیشنهادی هستند عضو جبهه پایداری‌اند؟! لاریجانی واکنشی نشان نداد که همین موضوع اعتراض جعفرزاده را در نطق دفاعش برانگیخت. جعفرزاده از لاریجانی خواست تا صراحتاً اعلام موضع کند اما رئیس مجلس به این جمله که «احساس می‌کنم آقای نادران رجال‌الغیب بودند و از آن جهت در این موضوع صحبت کردند.» بسنده کرد و صراحتاً اظهارات نادران را تکذیب نکرد.
روحانی سرپرست وزارت علوم؟
سیدشریف حسینی عضو هیأت‌رئیسه مجلس درباره این‌که از این پس دولت چه گزینه‌هایی را پیش‌رو خواهد داشت به «شهروند» گفت: براساس آیین‌نامه مجلس، زمان 3ماهه دولت از همان تاریخ 29مرداد یعنی روز استیضاح فرجی‌دانا آغاز شده و اینک که نیلی‌احمد‌آبادی رأی نیاورده است نیز تمدید نمی‌شود، بنابراین دولت 2هفته دیگر فرصت دارد و چنانچه بازهم وزیری پیشنهاد بدهد که رأی نیاورد پس از آن رئیس‌جمهوری مستقیماً سرپرست وزارت علوم خواهد بود، البته در‌ این مورد محدودیت زمانی برای رئیس‌جمهوری وجود ندارد.


تعداد بازدید :  294