شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

دیدار احمدزی با نخست‌وزیر و رهبر حزب کمونیست چین
رئیس‌جمهوری افغانستان در روز گذشته با نخست‌وزیر و رهبر حزب کمونیست چین در پکن دیدار کرد. اشرف‌غنی احمدزی رئیس‌جمهوری افغانستان در ادامه سفر 4روزه خود به پکن ساعتی پیش با نخست‌وزیر چین و رهبر حزب کمونیست این کشور دیدار کرد. بنا بر اعلام دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان در نخستین روز سفر احمدزی به چین 4 توافقنامه در زمینه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی به امضای طرفین رسید. بنا بر اعلام این دفتر، دو رئیس‌جمهوری در این دیدار در مورد گسترش روابط میان افغانستان و چین در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کردند. این توافقنامه‌ها شامل برداشتن شرط ویزای ورود برای گذرنامه‌های سیاسی دو کشور، ارایه خدمات بشردوستانه از سوی چین به افغانستان، گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی و گسترش روابط میان اتاق‌های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین می‌شود.

ارتش مصر ایجاد منطقه حائل در گذرگاه رفح را آغاز کرد
مقامات مصری درحالی‌که ارتش این کشور همچنان به بمباران پایگاه‌های شبه نظامیان در شبه‌جزیره سیناء ادامه می‌دهد، تخلیه ساکنان منطقه رفح جهت ایجاد منطقه حائل میان مصر و نوار غزه را آغاز کرده‌اند. بنابر اعلام منابع مصری این اقدام با توافق ساکنان این منطقه و در راستای عملیات مقابله با تندروها و تروریست‌ها در سیناء صورت گرفت. منابعی در سیناء نیز اعلام کردند که درخواست تخلیه در راستای اجرای تصمیم شورای دفاع ملی است که قصد ایجاد منطقه حائل در مرز با نوار غزه را دارد.  به گزارش منابع، حدود 880 منزل در رفح باید برای ایجاد منطقه حائل تخلیه شود و همچنین قرار است کانال‌های آبی به عرض 500 متر و طول 13 کیلومتر روی مرزها ایجاد شود.

پوروشنکو: انتخابات دونتسک و لوهانسک غیرقانونی است
رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که معتقد است انتخابات پیش‌رو در دونتسک و لوهانسک غیرقانونی است و فرآیند تحقق صلح را در منطقه با مشکل مواجه می‌سازد.  به گزارش خبرگزاری نووستی، معاون مطبوعاتی پترو پروشنکو در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «موضع رئیس‌جمهوری اوکراین درخصوص انتخابات پیش‌رو در دونتسک و لوهانسک این است که این انتخابات توسط تروریست‌ها برنامه‌ریزی شده و هرگز توسط کشورهای مختلف به رسمیت شناخته نخواهد شد».  رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرده که برگزاری چنین انتخاباتی با فرآیند صلح مخالف است و آن را تهدید می‌کند. اوکراین روز یکشنبه گذشته انتخابات پارلمانی برگزار کرد اما مخالفان اعلام کرده‌اند که انتخابات خود را یک هفته بعد برگزار خواهند کرد تا طی آن بر استقلال خود از کیف تأکید کنند. دولت مرکزی اوکراین و کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که این انتخابات را به‌رسمیت نخواهند شناخت.

اعدام 10 مقام کره‌شمالی به اتهام اختلاس و تماشای فیلم ممنوعه
یکی از قانونگذاران کره‌جنوبی از اعدام 10 تن از مقام‌های کره‌شمالی به دستور رهبر این کشور به اتهام اختلاس و تماشای فیلم و سریال‌های ممنوعه خبر داد. به گزارش ایسنا، لیم دائه سونگ، معاون لی چئول وو، قانونگذار حزب حاکم سائه نوری کره‌جنوبی در نشست خبری سرویس اطلاعات ملی این کشور گفت: اعدام توسط شلیک گلوله بخشی از دور اخیر اقدام خصمانه و وحشتناک کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور است. او جانگ سونگ تائک، شوهرعمه و معاون پيشين خود را در دسامبر گذشته میلادی اعدام کرد. استاد دانشگاه مطالعات کره‌شمالی در سئول نیز گفت: کیم جونگ اون تلاش می‌کند تا قدرتی کامل و جامع را به وجود آورد و حکومتش را با مجازات کردن مردم و مقام‌ها تقویت کند. اما این خشونت‌ها می‌تواند باعث بروز اثرات جانبی شود.

تظاهرات مجارها در اعتراض به «مالیات اینترنت»
خیابان‌های بوداپست در 2 روز گذشته صحنه تظاهرات ده‌ها‌هزار تن از افرادی بود که به مالیات بی‌سابقه‌ای اعتراض دارند که دولت می‌خواهد بر اینترنت ببندد.  به گزارش ایسنا، پارلمان مجارستان لایحه دولت در زمینه دریافت «مالیات اینترنت» را در دست بررسی دارد. در صورت تصویب این طرح هر شهروند مجاری باید در مقابل هر گیکابایت استفاده از اینترنت ۱۵۰ فورینت مالیات بپردازد که برابر با ۴۹ یورو سنت است. گروه‌های اپوزیسیون این کشور که تاکنون همبستگی چندانی با یکدیگر نداشته‌اند، اکنون در یک صف واحد به هم پیوسته‌اند تا دولت را به پس گرفتن لایحه مالیات اینترنت وادار کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا تصمیم دولت مجارستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.  به دنبال آن رئیس پارلمان مجارستان تهدید کرد، اگر اتحادیه اروپا در امور داخلی این کشور دخالت کند، بوداپست از این بلوک خارج می‌شود. 


تعداد بازدید :  406