شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
برای مبارزه با داعش صورت گرفت:
ورود پیشمرگه‌های عراق به کوبانی از مرز ترکیه

شهروند| مبارزان پیشمرگه عراقی در مسیر کمک‌رسانی به یاران کرد خود در شهر کوبانی، وارد جنوب‌شرقی ترکیه شدند. نیرو‌های کرد مدافع کوبانی بیش از یک ماه ‌است که برای شکستن محاصره این شهر توسط داعش درگیر جنگند. نیرو‌های ائتلاف مقابله با داعش نیز در طول‌ هفته‌های گذشته بمباران هوایی مواضع داعش در شهر کوبانی سوریه را آغاز کرده‌اند.
شبه‌نظامیان داعش از یک ماه پیش حملات خود برای تصرف شهر کوبانی را آغاز کردند و با گذشت هفته‌ها از نبرد کوبانی، سرنوشت این شهر کرد‌نشین سوریه در مرز با ترکیه به موضوعی حیثیتی بدل شده‌ است که آزمونی برای محک توانایی‌ ائتلاف بین‌‌المللی تحت رهبری آمریکا در برابر شبه‌نظامیان به‌شمار می‌رود.
با وجود حملات هفته‌های گذشته ائتلاف علیه مواضع داعش در اطراف کوبانی و مرگ صد‌ها نفر از شبه‌نظامیان، این شهر همچنان تحت محاصره به سر می‌برد. کرد‌های سوریه و متحدان بین‌المللی آنها امیدوارند ورود مبارزان پیشمرگه، به همراه تجهیزات و تسلیحات سنگینشان ورق را به سود آنها برگرداند. به گزارش رویترز روز گذشته و در ساعت 1:15 بامداد به وقت ترکیه، یک هواپیماي خطوط هوایی ترکیه در فرودگاه استان «شانلی اورفه»، در جنوب‌شرقی این کشور به زمین نشست. اندکی پس از فرود این هواپیما، که در میان تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، کاروانی از اتوبوس‌های سفیدرنگ که توسط جیپ‌های زرهی و خودروهای پلیس مشایعت می‌شدند این فرودگاه را ترک کردند. «ادهم باشو»، یکی از اعضای شورای ملی کرد‌های سوریه در کوبانی در روز گذشته گفت: نیرو‌های پیشمرگه «امروز به شهر ما خواهند رسید». به گفته وی در روز گذشته گروهی متشکل از 90 تا 100 مبارز پیشمرگه وارد شانلی اورفه شده‌اند.
همچنین گروه دیگری از مبارزان پیشمرگه که تسلیحات سنگین‌تری را با خود همراه دارند به صورت زمینی به سوی منطقه مرزی ترکیه به راه افتاده‌اند. یک شبکه تلویزیونی کرد‌زبان در تصاویری از این گروه‌، کاروانی از نیرو‌های پیشمرگه را نمایش داد که خودرو‌هایشان حامل سلاح‌ بود و درحال حرکت به سمت کوبانی بودند. به گفته «صالح‌ مسلم»، یکی از روسای حزب اتحاد دموکراتیک کردستان، پیش‌بینی می‌شود که نیرو‌های پیشمرگه و سلاح‌های قدرتمندشان تا انتهای روز چهارشنبه وارد کوبانی شوند. صالح مسلم درخصوص تسلیحاتی که پیشمرگه‌ها به همراه برده‌اند، گفت: «بخش عمده این تسلیحات توپخانه و تسلیحات ضد تانک و ضد زرهی است». وی در ادامه گفت: این تجهیزات در دفع حملات داعش که در پیشروی‌های خود از وسایل نقلیه زرهی و تانک استفاده می‌کنند به یاری کرد‌های سوریه خواهد آمد. براساس این گزارش کرد‌های کوبانی مقدماتی را برای ورود نیرو‌های پیشمرگه از دروازه‌های مرزی این شهر تدارک دیده‌اند، این درحالی است که داعش در تلاش ‌است مانع ورود پیشمرگه‌ها شود و جدال و تبادل آتش کرد‌های مدافع کوبانی و تروریست‌ها در مرز‌های جنوبی این شهر همچنان ادامه دارد. براساس گزارش دیده‌بان سوریه، 50 مبارز سوری که هویتشان به درستی مشخص نیست به همراه سلاح‌هایشان از ترکیه وارد کوبانی شده‌اند.
پارلمان کردستان عراق در هفته گذشته طرح اعزام نیرو‌های پیشمرگه به سوریه را تصویب کرد و دولت ترکیه که تمایلی به همکاری نداشت تحت فشار متحدان غربی خود توافق کرد که به نیرو‌های پیشمرگه عراقی اجازه دهد از مرزهایش برای ورود به کوبانی استفاده کنند. جن‌ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه در این خصوص گفت: «ما درخصوص اهمیت صدور مجوز عبور پیشمرگه‌ها از مرز و تسهیل آن بحث کرده‌ایم و از آن حمایت می‌کنیم».
او در ادامه گفت: «ما احساس می‌کنیم که داشتن یک متحد روی زمین و همکاری با آن (در نبرد با داعش) بسیار موثر و مهم است». آمریکا و متحدانش در ائتلاف پیش از این بار‌ها تأکید کرده‌اند که در جنگ با داعش برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و عراق ندارند، اما به نیرویی زمینی برای بهره‌برداری از حملات هوایی نیاز دارند. «مصطفی سیدقادر»، وزیر نیرو‌های پیشمرگه اقلیم کردستان در روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت: هیچ محدودیتی برای حضور نیرو‌های کرد در کوبانی وجود ندارد. دولت کردستان پیش از این عنوان کرده‌ بود که مبارزان پیشمرگه اعزام‌شده به کوبانی در نبرد مستقیم شرکت نمی‌کنند،  بلکه حمایت آتش توپخانه را برعهده خواهند داشت.
به دنبال انتقادات بین‌المللی از عملکرد ترکیه درخصوص حمله داعش به کوبانی، مقامات ترکیه با رد این انتقادات کرد‌های مدافع کوبانی را به داشتن ارتباط با شبه‌نظامیان کارگران کردستان، موسوم به پ‌ک‌ک متهم کردند. درگیری‌های مرگبار دولت ترکیه و پ‌ک‌ک به مدت 3 دهه در جریان بود، اما در سال‌های اخیر و با انجام مذاکراتی بین مقامات این 2 از خشونت‌ها کاسته‌ شده‌ است.
مقامات آنکارا بیم آن دارند که کرد‌های سوریه و كردهاي عراق با بهره‌برداری از وضع فعلی، دولتی مستقل در شمال سوریه تشکیل دهند که این مسأله همچنان که به جسارت‌ کرد‌های ترکیه می‌افزاید، روند مذاکرات صلح آنها و دولت ترکیه را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد. موضع ترکیه در این بین خشم کرد‌های این کشور را که نیمی از کرد‌های منطقه و 20‌درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، بر‌انگیخت. به عقیده آنها آنکارا ترجیح می‌دهد شاهد پیشروی و گسترش قلمرو داعش باشد تا آن‌که کرد‌ها مواضع خود را تحکیم کنند. پلیس ترکیه در روز گذشته صد‌ها تن از کرد‌هایی را که به استقبال پیشمرگ‌های عراقی آمده‌ بودند با شلیک هوایی و گاز اشک‌آور متفرق کرد. گفته‌ می‌شود اقدامات پلیس ترکیه در واکنش به پرتاب سنگ از سوی کرد‌ها صورت گرفته‌ است.


تعداد بازدید :  435